Maailm

2014 — must aasta tsiviillennunduses (2)

Aadu Hiietamm, 7. jaanuar 2015, 07:00
HUKKUNUD: Indoneesia julgeolekujõud kannavad kirste 28. detsembril Java merre kukkunud Air Asia reisilennukis hukkunute surnukehadega. Eilseks oli veest välja toodud ligemale 40 laipa. Kokku oli õnnetuslennukis 162 inimest. Foto: Reuters / Scanpix
Maailmas hukkus mullu lennuõnnetustes ligemale tuhat inimest.

Mullu hukkus maailmas tsiviillennunduses 970 inimest, vahendab ajakiri Aero International. See on ligemale neli korda rohkem kui 2013. aastal, kui oli 251 hukkunut. Sama ajakiri küsib retooriliselt: "Kas turvalised ajad lennuliikluses on möödas?"

Samal teemal

Tõepoolest, 2014. aasta läheb 970 ja mõningail andmeil koguni 990 hukkunuga negatiivsena lennuliikluse ajalukku. 2011.–2013. aastani jäi surmaohvrite arv maailma tsiviillennunduses konstantselt alla 500.

2013. aastal ei olnud ka ühtki lennuõnnetust üle 100 surnuga. Mullu oli selliseid koguni neli. Paanikaks ei ole siiski põhjust. Arvestades, et lendude ja reisijate arv kogu aeg kasvab ja jõudis mullu juba vastavalt 33 miljoni ja 3,2 miljardini, siis tuleb lennukit pidada endiselt kõige turvalisemaks sõiduvahendiks, leiab lennuõnnetuste uurimisele spetsialiseerunud Aviation Safety Network (ASN). Aastaks 2030 peaks lennureisijate arv kahekordistuma ja ületama 6,4 miljardit.

Teine tuntud lennuõnnetusi uuriv büroo, Hamburgi JACDEC, reastas 60 suuremat lennukompaniid, lähtudes nende turvalisusest. Kõige turvalisemaks peab JACDEC Hongkongi lennukompaniid Cathay Pacific, järgnevad Emirates, Taiwani EVA Air ja Air Canada. Euroopa lennufirmadest tunnistas JACDEC kõige turvalisemaks Hollandi KLMi, Saksa lennukompanii Lufthansa leiab 12. kohalt.

Malaysia Airlines kaotas kaks lennukit

Suurima languse tegi Malaisia lennukompanii Malaysia Airlines, kes kukkus 34. kohalt 57. kohale. Selle lennukompaniiga on seotud ka eelmise aasta kaks suuremat lennukatastroofi, mis mõlemad juhtusid Boeing 777-200ga.

Neist esimene jäi kadunuks 8. märtsil lennul Kuala Lumpurist Pekingisse. Seni teadmata põhjustel muutis lennuk järsult kurssi ja kukkus India ookeani Austraalia rannikust läänes. Tänaseni on leidmata lennuki rusud ja ka mustad kastid (pardasalvestid), mis võiks anda infot lennuõnnetuse põhjuste kohta. Selles müstilises katastroofis hukkusid kõik 239 lennuki pardal olnud inimest.

Veelgi karmim saatuselöök tabas Malaisia lennukompaniid 17. juulil. Siis sai Amsterdamist Kuala Lumpurisse lennanud Boeing 777-200 senise info põhjal Ida-Ukraina õhuruumis 10 kilomeetri kõrgusel raketitabamuse ja kukkus alla. Hukkusid kõik lennuki pardal olnud 298 inimest, neist 193 olid hollandlased. Selle lennuki pardasalvestid on leitud ja neis talletatud informatsiooni analüüsis Hollandi lennuohutusameti juhitav uurimisrühm Briti lennuõnnetuste uurimisrühma peakorteris Farnborough’s.

9. septembril avaldatud esialgse raporti kohaselt tabasid Ida-Ukrainas alla kukkunud Malaisia reisilennukit väljast paljud kiiresti liikunud objektid. Raportis ei öeldud otsesõnu, et lennuk tulistati alla maa-õhk-tüüpi raketiga, kuid raporti leiud viitavad sellele. Konkreetne süüdlane on tänaseni leidmata ning Venemaa püüab ilmselgelt võltsitud tõendeid esitades väita, et Malaisia reisilennuki tulistas alla Ukraina sõjalennuk. Asjatundjad Venemaa väiteid ei usu.

Veel kolmaski mullune suur lennukatastroof on seotud Malaisiaga. 28. detsembri hommikul jäi lennul Indoneesiast Surabayast Singapuri kadunuks Malaisia lennufirma Air Asia reisilennuk Airbus A320-200. Selle rusud leiti 30. detsembril Jaava merest Borneo saare rannikult. Samal päeval toodi veest välja ka esimesed surnukehad. Eilseks oli neid leitud ligemale 40. Kokku oli õnnetuslennuki pardal 162 inimest. Eksperdid peavad võimalikuks, et äikesetormis turbulentsi sattunud lennukile võis saatuslikuks saada liiga aeglane kiirus. Tõe väljaselgitamiseks tuleb leida lennuki mustad kastid. Nende leidmist on seganud õnnetuskohas valitsev halb ilm.

Nüüdseks on selgunud, et Air Asial polnud luba pühapäeviti Surabayast Singapuri lennata. Seetõttu vallandas Indoneesia transpordiministeerium eile mitu Surabaya lennuvälja töötajat, kes Air Asia lennukil ikkagi startida lubasid.

Neljas üle saja ohvriga lennukatastroof toimus Aafrikas. Alžeeria lennufirma Air Algerie reisilennuk kukkus 24. juulil alla Mali põhjaosas teel Burkina Fasost Alžeeriasse. See oli Hispaania ettevõttelt Swiftair renditud lennuk McDonnell Douglas MD-83. Hukkusid kõik pardal olnud 116 inimest, neist 54 olid prantslased. Selle lennuki allakukkumist seostatakse sündmuskohal valitsenud raskete ilmaoludega. Teada on, et lennuk kaotas kiiresti kõrgust ja kaldus seejuures vasakule.

TOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee