Repliik

Andes Raid | Hange olematu reostuse tõrjumiseks (3)

Andres Raid, ajakirjanik, 5. jaanuar 2015, 17:36
Foto: MATI HIIS
Aasta on alanud, teiste hulgas on ametnikud kontorites tagasi. Paljude jaoks tähendab see lojaalsuseksamit ja vajadust end ametihierarhias taas tõestada.

Alles see oli, kui veeteede ametist saabus paber, mille alusel pidi Soomelt tellitama jäälõhkuja, mis purustab kuni kaheksa meetri paksust jääd täiskiirusel 14 sõlme, läbides samas kuni 13 meetrit kõrgeid ja kuni 70 meetrit sügavaid jäämägesid. Majandusministeerium suhtus sellesse ideesse suisa vaimustusega. Soomlased aga irvitasid selle üle omas ringis üsna varjamatult (laev ületab mitu korda maailma suurimate jäälõhkujate võimekust), kuid ometi maksis ministeerium soomlastele ette juba miljoneid ja lepingut polegi võimalik praegu tühistada, seega – raha läinud ja selle maksab kinni loomulikult maksumaksja.

Seega tulemas on riigihange, mille maksumus on ette teada ja see viib paratamatult mõttele, et see on kas sõbrale suunatud hange või mingi muu afäär, sest selle raha eest vrakki sealt minema ei saa, isegi teoreetiliselt mitte. Veidigi asja süüvides süvenevad kahtlused veelgi – milleks oli vaja artiklit Kreeka laevalt pärineva reostuse kohta, kas selleks, et mingeid rahasid vajalikus suunas tõstma hakata?

Nimetatud Kreeka laeva tõttu mingit õlireostust olla ei saa ja seda üsna lihtsal põhjusel, sest õli laevas lihtsalt pole, see põletati sealt ammu välja, kohalikud mäletavad seda tossupilve üsnagi hästi. Kuidas lammutusluba üldse saadi, on aga segane, sest hukkunud laev peaks olema hoopiski selle kindlustuskompanii omandus. Keskkonnaministeeriumi pressiteenistus raiub kui rauda, et laeva kütus on ikka veel seal, nende kodulehel olevat isegi vastav uuring üleval.

Tundub, et ametnikud pole selle uuringuga aga tutvunud, sest seal on selgesti öeldud, et Volarel kütust enam pole ja maha on võetud isegi üks paak, teises võib vaid ette tulla seal kunagi olnud kütuse jälgi. Ministeerium korrutab, et Volare on keskkonnale ohtlik, sama juttu on räägitud ka vastsele ministrile, kes korrutab samuti, et laevavrakk kujutab endast ohtu ja vajab teisaldamist.

Tsiteerides Saarte Häält: “On väga oluline, et üks pikalt lahendust oodanud reostusallikas saab lõpuks likvideeritud,” märkis keskkonnaminister ja KIKi nõukogu esimees Mati Raidma. “Lekkiv Volare vrakk asub Natura ala mõjupiirkonnas ja probleemi lahendamist on pikisilmi oodanud nii kohalikud elanikud kui ka looduskaitsjad.”

Kes seda sõna otseses mõttes jama ministrile ette on kandnud ja kas äkki on siin mõne ametniku mõte minister Raidma teele ämber juba aegsasti valmis panna?

Kuid kõik see ei tee fakti olematuks – laevavrakis mootorikütust ei ole ja kellele seda vaja on, teab ainult see, kes neid riigihanke rahasid mingis suunas liigutama hakkab. Tõe huvides olgu märgitud, et kütust võib seal olla küll, kuid mitte rohkem, kui mootori kütuse pealevoolutorukeses olla võib.

Ka riigihanke kui sellise mõte hägustub aga hetkega – mis riigihankest me rääkida saame olukorras, kus summa on euro täpsusega juba ette teada ja fakt on see, et selle rahaga vrakki minema ei vii ega isegi lahti ei lõika? Mõningane selgus võib saabuda siis, kui avaldatakse hanke tingimused – ilmselt on need sellised , et kvalifitseeruda saab vaid üks. Ja siis läheb nagu ikka – jagamiseks.

TOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee