Maailm

Lend MH370: Juba 8. märtsil 2014 kadunud lennukist pole endiselt jäljegi (7)

Aadu Hiietamm, 9. detsember 2014 07:00
LOOTUS KAOB: Tänavu 8. märtsil kadunuks jäänud lennukompanii Malaysia Airlines reisilennuki Boeing 777-200ER üheksa kuud kestnud otsingud on jäänud tulemusteta. Nii lennukid (pildil Uus-Meremaa õhujõudude lennuk) kui ka erivarustusega laevad ei ole India ookeani lõunaosas asuvas oletatavas katastroofipaigas midagi leidnud. Foto: Reuters / Scanpix
Lennukompanii Malaysia Airlines reisilennuk Boeing 777 jäi lennul MH370 kadunuks tänavu 8. märtsi öösel. Praeguseks on kadumisest saanud õhusõiduajaloo suurim müsteerium, sest üheksa kuu jooksul ei ole nii lennukist kui ka selle pardal olnud 239 inimesest leitud ainsatki jälge.

Malaisia pealinnast Kuala Lumpurist Pekingisse suuna võtnud lennukompanii Malaysia Airlines reisilennuk Boeing 777-200ER kadus radariekraanidelt 8. märtsi öösel kell 1.21 ehk 40 minutit pärast starti. Õhusõiduk oli sel ajal Lõuna-Hiina mere kohal. Lennuki pardal oli 227 reisijat ja 12 meeskonnaliiget. Boeing 777-200ER oli sel ajal Lõuna-Hiina mere kohal.

Samal teemal

Õhusõiduki otsingud on kestnud juba üheksa kuud ning endiselt puudub vähemalt ametlikult info selle asukoha ja pardal olnud 239 inimese saatuse kohta. Ametlikel andmetel usuvad uurijad, et lennuk muutis mingitel seletamatutel põhjustel pärast radariekraanidelt kadumist järsult kurssi ja võttis suuna lõuna poole. Pärast tunde kestnud lendu sai kütus otsa ja Boeing kukkus India ookeani.

Palju kahtlejaid

Malaisia ja Austraalia tellimusel otsivad kolm erivarustusega laeva lennuki rususid India ookeani lõunaosast, kuid siiani ei ole leitud mitte midagi. Seetõttu hakkab lootus kustuma. Otsingulaevad on esialgu palgatud aastaks ning nende missioon maksab 48 miljonit dollarit.

Mida aeg edasi, seda rohkem leidub kahtlejaid praeguste otsingute mõttekuses. Lennukompanii Emirates president Tim Clark ütles hiljuti, et varasematel vette kukkumistel on õnnetuskohast alati midagi leitud. "MH370 on seevastu lihtsalt kadunud. Mulle tundub see kahtlane ning ma olen totaalselt rahulolematu otsingute seniste tulemustega," vahendab Clarki arvamust Spiegel Online.

Tõepoolest, üheksa kuud pärast lennuki kadumist ei tea me õigupoolest mitte midagi. "Kõik, mis võis juhtuda pärast kella 1.21, on vaid teooria, spekulatsioon, kuulujutt või muinasjutt," ütles Jan-Arwed Richter Hamburgis asuvast lennuõnnetusi uurivast büroost JACDEC.

Väärib tähelepanu, et täpselt kell 1.21, kui lennuk radariekraanidelt kadus, pidi see lahkuma ka Malaisia õhuruumist ning juhtimine läks üle Vietnami lennujuhtidele. Viimased esitasid järelepärimise Kuala Lumpurisse alles 17 minutit hiljem. Austraalia lennuohutuseekspert Desmond Ross, kes on ise varem töötanud nii piloodina kui ka lennujuhina, peab kummaliseks, et Vietnami lennujuhid lennuki kadumist varem ei märganud. "Normaalseks võiks pidada kaheminutilist viivitust," rõhutas ta.

Mida tegi sõjavägi?

Kui õhusõiduk muutis tõepoolest mingitel seletamatutel põhjustel pärast radariekraanidelt kadumist järsult kurssi ja võttis suuna lõuna poole, nagu uurijad usuvad, siis lendas ta üle Malaisia. Viimase sõjavägi tunnistas küll mitu päeva hiljem, et radaril märgati pärast MH370 kadumist identifitseerimata lennukit. "Miks ei saadetud sel juhul õhku sõjalennukeid? Iga arenenud riik teeks seda, kui tuvastatakse õhuruumi tõsine rikkumine tundmatu lennuki poolt. Seda enam, et see võttis kursi Penangile, kus on Malaisia suuremad õhuväebaasid," arutles Desmond Ross.

Kadunud õhusõiduki otsingute koordinaator, austraallane Peter Foley usub siiski edusse ning rusude leidmisesse. Võimalik, et mõned lennukitükid uhutakse Sumatra rannikule.

Kaks raamatut – kaks teooriat

Kaua kestev teadmatus on sünnitanud lennuki kadumise põhjuste kohta vandenõuteooriaid. Nii väideti mai keskel müügilettidele tulnud Londonis elava ameeriklase Nigel Cawthorne’i raamatus "Flight MH370 – The Mystery", et kadunuks jäänud Malaisia reisilennuk tulistati alla Lõuna-Hiina mere kohal ehk seal, kus sellega side katkes. Juhtus see aga kogemata samas piirkonnas, kus käisid Ameerika Ühendriikide ja Tai õhujõudude ühisõppused.

Cawthorne toetub raamatus Lõuna-Hiina meres Vietnami rannikul asuval naftaplatvormil töötanud uusmeremaalasele Mike McKayle. Ta väitis vahetult pärast reisilennuki kadumist, et nägi oletatava kadumise ajal taevas objekti, mida võis pidada põlevaks lennukiks. McKay informeeris nähtust ka tööandjaid ja tal tuli tunnistusi anda Vietnami uurijatele. Et meedia huvi McKay vastu muutus suureks, lasid tööandjad ta töölt lahti.

Pärast Cawthorne’i raamatu ilmumist kirjutas briti purjetaja Katherine Tee 31. mail oma blogis, et temagi nägi 8. märtsi öösel Bengaali lahes taevas tulekera, mis võis suure tõenäosusega olla põlev lennuk.

Ta ütles, et tuli selle infoga nii hilja välja sellepärast, et tulekera nägemise ajal ei teadnud ta veel Malaisia reisilennuki kadumisest. Siis aga, kui ta sellest teada sai, otsiti õhulaeva hoopis teisest piirkonnast. Seetõttu ei hakanud Katherine ka nähtut kadunud lennukiga seostama. Alles siis, kui selle otsingukohta oli mitu korda muudetud ning see oli endiselt leidmata, otsustas Katherine Tee, et tema infost võib abi olla.

Uusmeremaalased Evan Wilson ja Geoff Taylor väitsid suvel müügilettidele jõudnud raamatus "Goodnight Malaysian 370", et see, mis lennul MH370 juhtus, ei olnud õnnetus, vaid kõik oli teadlikult plaanitud. Täpsemalt süüdistavad nad juhtunus vaimselt haiget pilooti Zaharie Ahmad Shahi, kes tekitas lennukis teadlikult rõhulanguse, mille tagajärjel kaotasid kõik reisijad ja meeskonnaliikmed minuti jooksul teadvuse. Pärast seda lendas see autopiloodi abil kuni kütuse lõppemiseni ja kukkus ühes tükis ookeani.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee