Psühholoogia blogi

Psühholoogia blogi: tagasiside tähtsus 

Tiina Kilkson, psühholoog, 13. november 2014, 11:16
 PantherMedia / Scanpix
Enda isiku või organisatsiooni maine kujundamine on väga pikaajaline protsess, kuid selle lõhkumine võib võtta vaid hetke. Üks viis, kuidas mainet kujundada on anda tagasisidet. Inimesed ootavad, et nende kirjadele vastatakse ja öeldakse, kas ettepanekuga ollakse nõus või mitte või kas võeti tööle, kui on tegemist kandideerimisega. Kandideerides kuhugi ootab inimene kindlasti vastust, sest see on tema jaoks oluline. Eriti hea oleks, kui lihtsalt tagasisidele oleks ka lühike põhjendus juures, et inimene saaks õppida ja areneda.

Kuidas anda tagasisidet, et see oleks asjalik ja konstruktiivne? Väga hea meetod on selleks nn "hamburgeri meetod", kus esmalt tänataks kirja eest ja põhiosas oleks põhjendus, miks just nii otsustasite ja lõpetada positiivse noodiga, kus võiks soovida midagi meeldivat. "Hamburgeri meetodil" on oluline, et algus ja lõpp oleks positiivne ja lootust andev ja kirja keskmises osas oleks konstruktiivne tagasiside, mis võib olla vajadusel ka negatiivse alatooniga, kuid kindlasti põhjendatud.

Samal teemal

Oluline on, et kirja lõppu jääks positiivne toon, sest kunagi ei või teada, millal ja millises situatsioonis veel selle inimese või organisatsiooniga koostööd tuleb teha. Eesti on väga väike ja siin tunnevad kõik üksteist ja olulised on head suhted. Meeldivalt tuleks kiri lõpetada ka siis, kui sellel korral koostöö katkes.

Kindlasti ei tohiks olla suhtlemisel jäme ja robustne. Eitav vastus tundub siis palju pehmem, kui on antud lühikegi tagasiside, mis negatiivse vastuse tingis. Tagasiside annab võimaluse ennast muuta, kui on teada, millises suunas peaks arenema, et tulevikus samu vigu kandideerimisel vältida.

Samuti on oluline, et kirjadele vastataks võimalikult kiiresti, see jätab firmast parema mulje, sest inimene ei taha lõputult oodata ja närveerida.

Eestis on millegi pärast komme tagasisidet kirjadele mitte anda, eriti kui vastus on negatiivne. See on minu arvates aga viga. Firmad kulutavad palju raha oma maine kujundamisele, aga odavatest lahendustest minnakse mööda. Vastamata kirjad kahjustavad mainet ja jätavad kirja saatja teadmatusse.

Tuleb meeles pidada, et eitav vastus on samuti vastus, mis tuleb välja saata, sest ka seda oodatakse. Kui on teada, et see kord on vastus eitav, siis on võimalik juurde õppida ja uuel kandideerimise korral uuesti oma CV saata, kui on teada põhjus, miks sellel korral ei osutunud inimene valituks.

Tagasiside on firma ja inimese jaoks odavaim maine kujundamise viis ja seda tuleks kindlasti teha iga kirjaga, mis organisatsiooni saabub e-mailiga või kirja teel. Kujundage oma maine positiivseks lihtsate lahendustega ja te näete, kuidas firma kasum kasvab. Sageli ei ole vaja leiutada midagi väga erilist, et oma koostööpartneritele muljet avaldada. Töötajad peavad olema lihtsalt inimlikud ja käituma kirja saatjaga nii, nagu soovitakse, et endaga käitutaks sarnases situatsioonis.

Põnevat ja kasulikku

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee