Psühholoogia blogi

Psühholoogia blogi: kuidas vabaneda kahjulikust harjumusest? (5)

Tiina Kilkson, psühholoog, 20. november 2014, 11:24
 PantherMedia / Scanpix
Me kõik kipume olema harjumuste orjad ja suuri muutusi on väga raske oma elus teha. Sageli me teame, et muutus oleks väga vajalik, kuid lükkame selle ikka ja jälle edasi. Tuleb aga otsustada, et just täna on see päev, kui muutus tuleb minu ellu. Enam ei lükka edasi ja ei otsi vabandusi miks ei saa, tuleb hakata mõtlema teisiti, et kuidas saan oma elu muuta.

Osad muutused, mida me oma ellu vajame on väikesed, näiteks see, et läheksime varem magama, et hommikul oleksime puhanud ja reipad. Mõned muudatused on suuremad ja nõuavad suuremat tahtejõudu. Näiteks otsustame täna, et enam ei tarvita alkoholi.

Samal teemal

Kõige õigem oleks seda endale korraga üks suur eesmärk, mille poole püüelda ja panna endale kirja tähtaeg, millal peaks olema eesmärk saavutatud. Kirja panek motiveerib meid rohkem pingutama, see on justkui lubadus endale, mida on raske tagasi lükata. Suur eesmärk on soovitav jagada väiksemateks vaheeesmärkideks.

Ära püstita selliseid lubadusi, mida sa tead kohe, et ei suuda täita. Eesmärgid peaksid olema parajalt suured, et nõuaksid küll pingutust, kuid oleksid siiski reaalsed.

Mõtle läbi oma peas ja pane kirja need kahjulikud harjumused, mis sul praegu on ja vali üks suur muutmist vajav pahe ja alusta sellest vabanemist juba täna. Praegu, kui sa seda otsustad teha, pane paberile kirja, millist tulemust sa ootad ja asu tegutsema. Paremat päeva oma pahest loobumiseks kui täna ei ole ja ei tule. Ära lükka oma pahest loobumist edasi.

Mõtle, mida sa saaksid teha, et see pahe sinu elust kaoks jäägitult ja enam salaja tagasi ei hiiliks. Ole enda vastu nõudlik, kuid vahetulemuse saavutamise järel võid ennast väikese asjaga premeerida.

Võtame näiteks, et sinu paheks on liigne televiisori vaatamine ja ebatervislik eluviis. Selle muutmiseks vajad tahtejõudu ja seda vajad kohe palju. Esmalt ära keela endale üldse televiisorit vaadata, vaid märgi saatekavas ära need saated, mida sa kohe pead nägema ja ajaviiteks ära televiisorit mängima pane. Televiisorit vaadates ära pane käeulatusse magusaid saiakesi ja muud ebatervislikku. Alguses võid panna näksimiseks puuvilja ja puhast vett, aga ka pähkleid. Ära keela endale järsult kõiki mõnusid, siis võib juhtuda, et sa ei suuda ennast ohjata ja võid televiisori vaatamise ajal veelgi rohkem hakata sööma ebatervislikku toitu.

Kui vaatad televiisorit ja on näiteks reklaami aeg, siis kasuta seda aega võimlemiseks, palju on selliseid harjutusi, mida saad kodus elutoas teha. Kasuta aega efektiivselt, ka võid sellise saate ajal, mis keskendumist ei nõua, näiteks kraamida tuba. Kõigil meil on võrdselt 24 tundi ööpäevas, kuid mõned jõuavad selle ajaga rohkem ära teha ja elada tervislikumalt.

Televiisorist võiks vaadata rohkem neid saateid, mis on harivad ja ainult lõõgastust pakkuvate saadete vaatamise asemel võiksite minna õue näiteks koeraga jalutama. Tulevikus võiksite oma televiisori vaatamist viia miinimumini ja te näete varsti isegi, kui palju vaba aega teil juurde on tulnud ja saate hakata mõtlema, millise spordialaga te soovite tegeleda televiisori vaatamise asemel.

Ööpäev jääb ikka sama pikaks, kuid tänu paremale ajakasutusele ja lodevale televiisori ees söömisele, saate tegeleda teid huvitava spordiga ja elukvaliteet paraneb teil märgatavalt. Kõik suured muutused algavad väikestest muutustest. Pea meeles, et muutus on võimalik! Peab ainult väga tahtma oma pahedest loobuda ja olema järjekindel oma muutuse ellu viimisel. Sina juhid ise oma elu ja sinu saatus on sinu kätes.

5 KOMMENTAARI

l
lollakas 24. november 2014, 19:29
mis te peate mind mingiks lollakaks, et ma hakkan reklaami pauside ajal võimela?
a
AADI 24. november 2014, 09:26
Vaadake kõik telekast seepe,need ju nii harivad.
Loe kõiki (5)

Põnevat ja kasulikku

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee