Valdo Jahilo spordiblogi

Liigutamise võimalikkusest kontoris (1)

Valdo Jahilo, 31. oktoober 2014, 10:55
Päevatöö arvuti taga võib muuta olemise liiga mugavaks. Kui on soov rohkem liigutada, saab sellega algust teha kohemaid. Valdo Jahilo
Aega on kõigil inimestel täpselt ühtemoodi: 24 tundi ööpäevas. Ometigi jõuab mõni selle ajaga oluliselt rohkem ära teha kui teine. Ennast liigutada, ühildada töö väikese kehalise koormusega.

Pean silmas just istuva tööviisiga inimesi, kelle peamisteks ettenähtud liikumiseks on töölaua tagant koosolekuruumi jalutamine ning sealt kohvinurka viiv trajektoor. Alati ei aita ka teadmine, et küll õhtul end trennis välja saab rahmeldada. Sellest võib jääda napiks. Väikest liikumist ja sirutust on vaja jaotada kogu päeva peale.

Samal teemal

Spinning pole kalapüük
11. november 2014, 09:52
Kõik algab labajalast
4. november 2014, 17:27
Noorenduskuur nimega trenn
3. november 2014, 17:50

Alljärgnevad tähelepanekud pärinevad mu enda kogemustest, mida üritan jälgida.

Kui aeg ja hommikused kohustused võimaldavad, harjuta sisse mõni päeva alustav liikumisrutiin: väike hommikuvõimlemine, kerge sörk, hommikuujumine või midagi muud. Kui pissitad oma koera, tõuse varvastele, tee päkalkõndi, kerepöördeid. Liiguta veidi rohkem kui peaks. Ärata end üles ning pane energia liikuma.

Kui ilm, aeg ja temperatuur vähegi lubavad, tee nädalas üks-kaks erandit ning asenda autoga tööletulek alternatiivse liikumisviisiga. Kasuta ühistransporti, sõida rattaga või tule lausa jala. Kõik need sunnivad mugavustsoonist välja tulema ning sunnivad tegema pisut rohkem kui autos istuma. Kui tööl on olemas dušinurk, varu sinna valmis kuivatusrätik ning mõned pesemisvahendid.

Iga telefonikõne tegemise või vastuvõtmise ajal tõuse laua tagant ning räägi samal ajal kontoris ringi jalutades. Eriti hea, kui saad seejuures kasutada handsfree komplekti. Võimalusel liigu näiteks akna juurde ning vaata, mis õues toimub – saad samal ajal arvutist ka oma silmi puhata. Kui juba niikuinii püsti oled, tee mõned pea ja õlaringid ning kerged painutused, mis lauatagusest sundasendist keha pingetest aitavad vabastada.

Kui on võimalik valida kolleegile meili saatmise või tema juurde minemise vahel, vali viimane. Need mõned sammud ja enda püsti ajamine on ikka paremad kui mitte midagi.

Tee lihtsamaid harjutusi töölaua taga. Siruta jalgu, lõdvesta selga (tõmba selg küüru ja aja siis nõgusaks), puuduta istudes sõrmeotstega oma varbaid. Mõtesta see tegevus enda jaoks lahti väikese preemiana, mingi tööülesande või etapi sooritamise järgse turgutusena: vastan sellele meilile ära ja premeerin end väikese sirutusega. Lõpetan eelarve koostamise ja siis ringutan end korralikult lahti...

Kontrolli oma istumis- ning jalgade asendit. Kui kannad igapäevaselt (kitsamaid) teksapükse, kipub tugev riie niuete kohalt vereringe kinni pitsitama. Põlvedest enda alla kõverdatud jalad, mis toetuvad näiteks kontoritooli ratastele, võivad sellise nurga all pitsutada kinni jalgade verevarustuse. Siruta jalgu ning muuda asendit, et energia jõuaks ka alaheasse ringlema.

Kui on kontoris vaja abi millegi tõstmisel, kandmisel, nihutamisel või transpordil, kasuta juhust ning ole esimene, kes kampa lööb. Väike jõutrenn kulub marjaks. Samas ei maksa end üle hinnata, kui oled pikka aega laua taga olnud, tõsta asju ja abista teisi mõõdukalt ja mõistusega, et mitte end külma lihasega vigastada.

Kui võimalik, tee lõunapausi ajal väike jalutuskäik majast välja. Kas söögikohta või lihtsalt niisama enda tuulutamiseks. Tõmba kopsud värsket õhku täis ja tuuluta pead. Kasvõi 10-15 minutit, kui väljas just purgaa ei mölla.

Õhtul või nädalavahetusel trenni minnes pole vaja end iga kord koomasse pingutada – see ei suuda päevast liikumisvaegust asendada. Treeni teadlikult ja mõistusega, anna kehale koormust sammhaaval, selle mõju on pikaaegsem.

Tööinspektsiooni poolsed näidissoovitused, kuidas end töökohal veidi virgutada:
http://www.ti.ee/fileadmin/user_upload/failid/dokumendid/Meedia_ja_statistika/Truekised/Voimlemine.pdf

1 KOMMENTAAR

h
hehhee 6. november 2014, 13:11
Mulle meeldis lause:
"Kui pissitad oma koera, tõuse varvastele, tee päkalkõndi, kerepöördeid".
Kui sõna "koer" jutumärkidesse panna, võiksi seda kasutada mõnusalt enda kuselkäimise kontekstis.

Põnevat ja kasulikku

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee