Eesti uudised

Esimesed külmad jätsid sajad diislikütusega autod teele (90)

Teet Teder, 25. oktoober 2014 08:00
SÜÜDISTAB TANKLAID: Veho Eesti järelturu juht Hannes Reinvald ütleb, et kuigi äsjase külmalainega peaks tanklates olema juba vastav diiselkütus, võttis teenindusega ühendust üle saja autoomaniku, kelle autos kütus ära külmus. Foto: Laura Oks
Eile ja üleeile olid selle sügise esimesed külmad ööd ja päevad. Sadakond autot jäi teele – nende diislikütus külmus klompi.

"Suurem osa on Neste ja Alexela kliendid. Samas ei tea täpselt, millal inimesed tanklais oma autodesse kütust võtsid, aga mitu neist väitis, et on sel nädalal tankinud ja ikkagi on ära külmunud," ütleb automüügi ja teenindusettevõte Veho Eesti järelturu juht Hannes Reinvald.

Samal teemal

"Tanklakettidest öeldakse, et kliendid peaksid arvestama kaks nädalat ette, et ei sõidetaks suvise kütusega külmal ajal. Kurb on see, et lükatakse süü autojuhtide peale. Miks müügiettevõte ei suuda ise kaks nädalat ette mõelda?" küsib Reinvald vastu.

Veho autoteenindusest on paari päevaga külmunud diisli pärast läbi käinud 20 autot. Murelikke helistajaid, kelle autod tõrguvad, on umbes sadakond. "Mõni ei saa autot käima, mõni jääb tee peal seisma. Mul enda autol eelsoojendus ei töötanud. Automaatika oli selle välja lülitanud, kui ta kütust peale ei saanud, et põletit ära ei põletaks. Mina tankisin Alexelas sel nädalal," kurdab Reinvald.

Neste Eesti jaemüügijuht Kristi Pari ütleb, et ilmateadet jälgitakse. "Kümnest kraadist madalamaid temperatuure oktoobrikuus võib aga pidada eriolukorraks, milleks valmistuda on keeruline või isegi võimatu – tehased alustavad talvise diislikütuse müüki oktoobris ja toote vahetumine jaamades kestab nädalaid. See on ka põhjus, miks meie andmetel Eestis veel talvist diislikütust ei müüda."

Pari ütleb, et seaduse kohaselt peab talvine diislikütus olema müügil 1. detsembrist 28. veebruarini. Suvist diislikütust võib müüa 1. maist 30. septembrini. Sinna vahele jääb üleminekuaeg ehk 1. oktoobrist 30. novembrini ja 1. märtsist kuni 30. aprillini võib müüa nii suvist kui ka talvist diislikütust.

"Lähtuvalt hilissügise keskmistest temperatuuridest, on tava, et üleminekuajal müüakse diislikütust, mis on külmakindlam kui suvine. Aga see ei ole veel talvine kütus. Neste tarnib üleminekuperioodi diislikütust jaamadesse juba oktoobri algusest, arktilist diislikütust novembri algusest. See on meie praktika igal aastal ja nii tegutseme ka seekord," ütleb Pari.

Suvise diislikütusega hakkab sõiduk tõrkuma alates viiest külmakraadist, ülemineku diislikütuse külmakindlus on kuni –15 kraadi. "Siin peab aga arvestama sellega, et tanklate mahutites on veel alles mingi hulk suvist kütust ja üleminekukütus lisatakse sellele. Seetõttu külmakindluse näitaja väheneb," ütleb Pari.

Statoili mootorikütuste tootejuht Indrek Sassi soovitab enne tankimist müüjalt küsida diislikütuse vastavussertifikaati, kus on kirjas kaks kütuse külmakindlust iseloomustavat parameetrit – hägustumispunkt ja külmfiltri ummistuspunkt. Hägustumispunkt on temperatuur, mille juures tekivad kütuses esimesed parafiinikristallid. Külmfiltri ummistumispunkt on temperatuur, mille juures on parafiinikristalle nii palju, et need ummistavad sõiduki kütusefiltrid.

Talvediiselkütus tanklatesse varem?

Peugeot’ sõidukite müüja Tallinnas, Auto Forte juhataja Raido Toonekurg ütleb, et riik võiks kaaluda talvise diislikütuse müügi alguse nihutamist oktoobrist varasemale ajale, näiteks septembri alguseks. "Sõiduautod on viimastel aastatel muutunud oluliselt kütusesäästlikumaks – näiteks Peugeot 508 sõidab paagitäiega 1800 km. Kui inimene sõidab aastas 20 000, siis see on sisuliselt kuu aja läbisõit. Tuleb ka arvestada, et peredel on mitu autot ning et septembris sõidetakse võrreldes suvega vähem, mis kõik kokku muudab üsna tõenäoliseks, et osas autodes on praegu paagis septembris tangitud suvine diiselkütus."

Kohustusliku müügiperioodi nihutamist soovivad ka kütusemüüjad, sest kuigi aastad ei ole vennad ja külmad võivad tulla ka varem, ei ole tanklad huvitatud müüma talvist kütust konkurentidest varem. Talvine kütus on kallim ja tihedas konkurentsis ei taha keegi olla esimene hinnatõstja. Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi avalike suhete osakonna juhataja Rasmus Ruuda sõnul on lihtsam lahendus: "Kui ettevõte müüb kliendile kütust, mis ei pruugi vastata ilmaoludele, siis ta eelnevalt informeerib klienti sellest."

Ruuda sõnul pandi paika määrus, mis kohustab talvist kütust müüma 1. detsembrist omal ajal paljude aastate vaidluste tulemusena. "Talvediislikütuse võimalikult varajase kasutuselevõtu entusiaste on vähe olnud," ütleb Ruuda.

Samal teemal

06.01.2015
Olerexi juht selgitab, miks diislikütuse hind jälle langes
17.10.2014
Diiselautode tegelik õhusaaste on lubatust 25% suurem