Eesti uudised

Tallinna sadam: sõlmime lepingud praamihanke vaidlustamisest hoolimata (3)

Küllike Rooväli, 15. oktoober 2014, 07:00
AJALOOLINE HETK: Sadamajuht Allan Kiil ja advokaat Asko Pohla lähevad Türgi lennukile, et allkirjastada esimesed lepingud. Foto: Küllike Rooväli
ASi Tallinna Sadam juht Allan Kiil ja vandeadvokaat Asko Pohla istusid eile pärastlõunal lennukile, et sõita konkurentide protestidest hoolimata Väinamere parvlaevade ehituslepinguid sõlmima.

Eile kuulutas majandus- ja kommunikatsiooniministeerium ASi Tallinna Sadam Väinamere parvlaevade operaatori hankel võitjaks, mis tähendas, et sadam võis käivitada nelja parvlaeva ehituse. Kiili ja Pohla esimene sihtpunkt on Türgi laevatehas, järgmisena võetakse ette sõit Poola ja kolmandana Soome.

Kiil ütles, et tal on firma nõukogult kõik volitused lepinguid sõlmida ja hiljemalt nädala pärast on uute praamide ehitajad teada.

"Eellepingud on meil kõigi ehitajatega olemas ja eks me istume kõigiga veel kord maha," selgitas Kiil.

"Igal juhul valime kolmest ehitajast välja kaks ja enne järgmist kolmapäeva on nendega lepingud nelja laeva valmistamiseks allkirjastatud."

Projekt on ammu töös

Kiili sõnul on teadmata põhjusel levinud arvamus, et sadam ei saa laevu õigeks tähtajaks valmis, kuna projektimisele ja ehitusele kulub tavaoludes rohkem aega, kui praegusest hanke võidust laevade hankejärgse liinilejõudmiseni.

"Tegelikult oleme oma laevade projekteerimisega jõudnud juba üsna kaugele, kogu tehniline spetsifikatsioon on paberil ja ehitajatega käib pidev koostöö eri sõlmede ja osade jooniste kooskõlastamisel," kirjeldas Kiil, kelle laual lebas eile üsna üksikasjalik parvlaeva eskiis.

Sadamajuhi sõnul projektib aluseid pikaajalise kogemusega Norra laevaehitus- ja projekteerimisfirma LMG Marin, kellel on ka suured kogemused parvlaevade väljatöötamisel.

"Projekteerimisele kulub 8–12 kuud, ehitusele 18 pluss paar-kolm kuud, me oleme projekteerimisega väga ilusti graafikus," ütles Kiil.

Küsimuse peale, miks sellest varem teada ei antud, sõnas ta, et olnuks imelik hakata saatma pressiteateid selle kohta, et firma teeb tööd. See, et hankeks valmistutakse, oli teada niigi.

Kiili kinnitusel pole mõtet hirmu külvamisel, et laevad tähtajaks ei valmi.

"Esimesed laevad peaks olema meie vetes suve lõpul 2016 ja viimased septembri algul. Septembriga on kõik neli olemas," lubas ta.

Konkurent tahab aega võita

Kiil möönis, et loomulikult tuli sadamal teha hanke ettevalmistamiseks kulutusi, sest vastasel korral oleks tõesti hilinetud.

"Norra projekteerijad on profid ja meie koostöö on edenenud väga hästi ja täpselt hoolimata sellest, et siduvat projekteerimislepingut tõesti veel polnud," ütles Kiil. "Nad pole projekti hetkeski käest pannud, parandusi on tehtud juba koostöös võimalike ehitajatega ja eestipoolsete konsultantidega."

Hanke edukaks täitmiseks vajaliku ajavaru puudumisele püüab juba pikemat aega rõhuda ka teine hankes osalenu – kaotajaks jäänud senine parvlaevaoperaator AS Väinamere Liinid.

"Eks me muidugi eeldame, et konkurent tahab aega võita ja vaidlustab hanke, aga meie firmat see ei sega," märkis Kiil.

Vaid kolm tundi pärast seda Kiili lauset saabuski Väinamere Liinide pressiteade, milles väidetakse taaskord, et sadam ei jõua laevu õigeks ajaks valmis.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi teatel oli ASi Tallinna Sadam tütarfirmade TS Shipping ja TS Laevad pakkumine Virtsu–Kuivastu ja Rohuküla–Heltermaa parvlaevaliinide opereerimiseks kümne aasta peale 60 miljonit eurot soodsam kui Väinamere Liinid OÜ pakkumine.

Saaremaa Laevakompanii teatel vaidlustavad nad hanke, kuna majandus- ja kommunikatsiooniministeerium võib olla halvimal juhul rikkunud nii riigihangete seadust kui ka konkurentsiseadust.

SLK juhatuse esimehe Tõnis Rihvki hinnangul ei tohiks hanke komisjonis olla inimesed ega ametiasutus, kes on seotud hankes osaleva ettevõttega – antud juhul Tallinna sadama ja selle tütarettevõtetega.

Väinamere Liinid OÜ vaidlustas enda mittekvalifitseerumise esimesel parvlaevateenuse hankel ning on seda teinud ka praeguse TS Laevad OÜ ja OÜ TS Shipping kvalifitseerumise osas äsjalõppenud hankel.

Uued praamid pikemad

  • Uued Väinamere parvlaevad on projekteeritud varasematest 10 meetrit pikemate ja 1,4 meetrit laiematena, aluse üldine kõrgus on 4 meetrit väiksem.
  • Autosid mahub laevale 150, reisijakohti on 600, istekohti on 450.
  • Uute laevade omapära on täiesti avatud autodekid, mistõttu inimesed võivad reisi ajal olla ka autodes ega pea sealt lahkuma.
  • Uus on ka sildumissüsteem – laeva nina sobib olemasolevate rampidega ning puuduvad liikuvad aparellid. See kiirendab autode peale- ja mahasõitu.

Allikas: AS Tallinna Sadam

Samal teemal

24. oktoober 2014, 19:26
Rahandusministeerium ei tuvastanud praamiühenduse hankel rikkumist
17. oktoober 2014, 07:00
Majandusminister: praamihanget me ümber ei otsusta!
16. oktoober 2014, 09:37
Palo parvlaevahange võidakse tühistada
14. oktoober 2014, 12:58
Parvlaevade opereerimishanke võitsid Tallinna Sadama tütarfirmad

3 KOMMENTAARI

v
Väga hea plaan 17. oktoober 2014, 16:25
Ha haa!! Defenetly great idea to buy those ships from Turkey ;-) It will be sure that you can get just typical 'turkish' product and the first ship comes
immediately the beginning of year 2018.
l
Lugeja 16. oktoober 2014, 09:54
Algas Palo kampaania kevadeks. Olles tihe praami kasutaja ei saa küll aru, miks on vaja väga hästi toimi´v süsteem lõhkuda. Ma pole küll Leedo tuttav,...
(loe edasi)
Loe kõiki (3)

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee