2
fotot
Lumevaesel aastal asendati Kõrvemaa Nelikürituse sees traditsiooniline suusasõit kepikõnniga. Kepikõnd sobib hästi igas vanuses ja treenituse astmes huvilistele – nii algajatele kui heas vormis tippudele. (Spordiürituste Korraldamise Klubi)

Kümmekond aastat tagasi meisterdasin omale esimesed kepikõnnikepid. Kuna neid toone veel kaubanduses saad polnud, siis käepäraste koduste vahenditega. Päevinäinud alumiiniumist suusakeppide teraviku ümber tõmbasin isoleerpaelaga veinipudeli korgid. Et saaks ka asfaldil käia. Vastutulijatel kippusid naljad korduma: "Kuule, sa oled suusad maha unustanud!". Täna ei pööra kepikõndivale mehele enam keegi erilist tähelepanu, sest see on muutunud tavaliseks.

Kümmekond aastat tagasi, mil minust sai kepikõndija, oli valiku põhjuseks tugev valu puusa- ja põlveliigestes. Leppisin tõsiasjaga, et minust ei saa enam ilmselt jooksjat ning tuleb leida mõni pehmem ja vähem liigeseid koormav asendustegevus. Otsustasin omal käel õppida selgeks ujumise. Liitusin harjutajate grupiga, et pühendada end taiji saladustesse. Ja jooksmise asemel proovisin kepikõndi.

Ujumine (mis sellest, et enda õpitud ja vildaka tehnikaga) tugevdas oluliselt seljalihaseid ning õlavöödet. Taiji andis koormust paljudele olulistele siselihastele, mis tavapärasest treeningust muidu puutumata võivad jääda. Kepikõnd andis koormust südamele ning hoidis keha üldises toonuses, kasvatades baasvastupidavust. Aasta-pooleteisega olin oma hädadele joone alla tõmmanud ning võisin hakata tasapisi taas koormusi tõstma. Isegi sörkima. Avastasin triatloniharrastuse, mille juurde olen jäänud tänaseni.

Et astuda sammuke edasi, tuli toona teha samm tagasi. Kepikõnd oli toona veidi eksootiline ala ning isegi naerualune. Milline mõistuse juures olev täisjõus mees siis ikka nende keppidega jurab ja kekutab, midagi tõsisemat pole teha või? Pealegi ei pruugi alati seejuures ka higiseks minna – järelikult niru trenn. Sellist mõtteviisi võib kohata veel ka täna. Kuigi jah, aina harvemini.

Kuigi võin tänaseks julgelt ja probleemideta joosta, ei ole ma kepikõnnile truudust murdnud siiani. Tean lihtsalt omast kogemusest, et see tõesti töötab, aitab ja treenib keha. Just sügiseti, kui aktiivsem võistlushooaeg on lõppenud ja hakatakse baasi laduma uuele. Või kevadel enne tugevamate jooksutreeningute algus. Siis on kepikõnd heaks üleminekuks suusaammult jooksu omale.

Põhi- ehk baasvastupidavuse kasvatamiseks sobivad kepikõnd - või nagu aastaid tagasi sellele tegevusele sportlik telemees Toomas Luhats nime pani: kepingule - koos kombineeritud jooks-matkaga suurepäraselt koormustega harjumiseks. Pärast iga kepikõndi leian endas taas ja taas uusi lihasgruppe, mis endast kerge ja magusa lihasvaluna märku annavad. Alaselg ja tuharad ennekõike. Kui on selja taga aktiivsem maastik, siis ka triipsepsid ning õlavööde.

Teiseks suurepäraseks välitreeninguks sobib kombineeritud kulgemine vahekorras 5 minutit sörkjooksu, 5 minutit kõndimist. Madala pulsisagedusega kulgev retklemine annab suurepäraseid võimalusi lisaks koormusele loodust imetella ning kaaslastega suhtlemiseks. Nagu ka kepikõnd.

Kepingu pikkuseks olen sättinud minimaalselt poolteist tundi, jooksumatka puhul on olnud need pikemad: umbes paari-kolme tunnised. Mõlemat distsipliini saab ühtviisi soovitada nii päris alustavatele sportijatele kui juba kogenud treenijatele. Raskusastet saab igaüks vastavalt oma treenitusele doseerida intensiivsuse, maastikuvaliku ning tempoga. Öeldakse, et tark ei tormab teadlikult ja tasapisi ning see kehib sajaprotsendiliselt nii kepingu kui jooks-matka kohta. Mõlemad loovad hea aluse eesootavateks intensiivsemateks treeninguteks.

Et keha saaks mitmekülgselt haritud, soovitan neile juurde valida mõne paralleelse spordihobi, millega oma treening vaheldusrikkamaks muuta. Näiteks ujumise, mõne pallimängu või üldkehalise jõutreeningu. Kui pidada silmas 2015 aasta sportlikke eesmärke ning võistlushooaega, on praegu õige aeg end uuesti vormi timmimise lainele suunata.

Tõusumatk1.jpg: Vaheldumisi (5 minutit) jooksu ja kõndi kombineerides saab pulsi madala hoida ning luua head vastupidavusbaasi eesootavateks muudeks treeninguteks. (Kirtsi Jahilo)

Jaga artiklit

4 kommentaari

L
lugeja  /   07:54, 14. okt 2014
Kui nüüd kohe esimest lauset lugeda, siis ongi ju kirjas, et ehitas kümmekond aastat tagasi ise suusakeppidest kölbulikud käimiskepid...
K
Kirjasõna lugeja  /   07:52, 14. okt 2014
Kas tekstis polegi mitte kohe esmeses lõigus kirjas, et kümmekond aastat tagasi tegi ehitas ta käimiskepid omale ise suusakeppidest ja veinipudeli korkidest?

Päevatoimetaja

Silja Ratt
Telefon 51993733
silja.ratt@ohtuleht.ee

Õhtuleht sotsiaalmeedias

Õhtuleht Mobiilis