Juhtkiri

Juhtkiri | Praakteede ehitajad peavad vastutama (1)

Õhtuleht, 9. oktoober 2014 17:14
Foto: ARNO SAAR
Kuigi uute ja äsjaremonditud teede kiire lagunemine pole juba pikka aega olnud kellelegi saladuseks, jõudis maanteeamet alles nüüd auditini, mis tõdeb – enamik objekte on tõepoolest halvasti ehitatud. Küsima peab, miks jõuti selle tulemuseni alles nüüd? Lihtsaim vastus oleks, et ameti eelmise juhi Tamur Tsäkko ajal olid prioriteedid teised ning suusareiside korraldamise kõrval ei jäänud töötegemiseks enam aega. Kummutamaks laialt levinud mõtteviisi, et riik on halb peremees, toodi erasektorist maanteeametit päästma endine hansapankur Aivo Adamson, nii nagu varem asus maksuametit päästma pankur Aivar Rehe ning majandusminister Juhan Partsile läks riigiettevõtete saneerijana appi Erkki Raasuke.

Nüüdseks oleme jõudnud olukorda, kus maanteeamet on ka teeobjektidelt võetud proovidega tõestanud, et need ei vasta tihti nõuetele ning teed pole ehitatud projektikohaselt. See on sammuke edasi seisust, kus uute teede lagunemine oli küll silmaga näha, kuid vastutust selle eest ei tahtnud keegi võtta. Maksumaksja seisukohalt pole vahet, kas ehituspraagi ja võimalike pettustega leppimine sai võimalikuks seetõttu, et maanteeamet tellijana oli nõrk või kavaldas ehitaja üle nii järelevalve kui ka tellija või veel hullem – mängisid kaks osalist või kõik kolm omavahel kokku.

Kas olukorda aitaks parandada muudatus, kui järelevalvega hakkaks tegelema jälle maanteeamet ise, on töökorralduse küsimus. Kõik lülid vastutaksid oma tegude eest, et ei saaks pärast üllatuda teede halva kvaliteedi pärast ja kinnitada, et tööde vastuvõtmisel olevat kõik normidele vastanud.

Sama oluline on, et maanteeametil jätkuks meelekindlust sundida ehitajaid viima praakobjektid projektiga vastavusse – mingu see ehitajaile kui kalliks tahes. Kui ehitajad näevad, et susserdamine ei lähe läbi, võib tulevikus ehk loota teede kvaliteedi paranemisele.

Samal teemal

07.04.2017
Külateed on muutunud mülkaks: lapsed ei pääse isegi koolibussile