Eesti uudised

Uudis muudetud.

Koduukselepingute sõlmimisel tuleb teada enda õigusi. (71)

Kristiina Tilk, 16. september 2014, 07:00
KODU PUHTAKS? Heauskselt ostetud kallis aurupuhasti tõi kaela hoopis ootamatud võlad ja sekeldused müüjaga. Foto: Alamy/AOP
"Kindlasti oleks ma selle aparaadi tagastanud, kui saanuksin kuumaksegraafiku õigel ajal. Aga teha pole mul enam midagi – nutan ja maksan!" laiutab kalli aurupuhasti ostnud Lea käsi.

Lugu algas juunis, kui Leale (nimi muudetud) helistas sõbranna ja küsis: "Kas tahad tasuta vaibapuhastust?"

"No jumal, mis ühel kokkuhoidlikul eesti naisel saab selle vastu olla, et keegi tuleb ja tahab tema vaipa puhastada. Loomulikult olin ma nõus," meenutab Lea toona ilusana tundunud pakkumist.

Mõni päev pärast sõbranna külaskäiku helistas Leale tütarlaps ja teatas: "Olete võitnud tasuta vaibapuhastuse!"

"Olin pisut hämmastunud, kuna võitmiseks peaks mingis loosis ju osalema, aga mina pole enda teada kuskilt osa võtnud. Teatasin tütarlapsele, et pole ma midagi võitnud, lihtsalt mu hea sõbranna andis teile mu numbri," räägib Lea.

Kuid kokku lepitud päeval saabuski imekenade silmadega noormees. Teatas, et hakkab oma udupeent masinat esitlema.

Kahtlused tulid kohe

Alguses tunduski noormees Leale sümpaatne – kompetentne, asjalik ja sõbralik... kuni lepingu täitmiseni.

"Küsisin endale mõtlemisaega. Kuid mõned tunnid hiljem olin juba õnnelik aurupuhasti omanik," meenutab Lea, kelle sõnul oli lepingu täitmine üks suur rist ja viletsus.

"Mina muudkui küsisin ja müügimees muudkui proovis vastata. Minutaolise blondiini jaoks oli kõik nii keeruline ja nii otsustasin tema üsna kobade vastustega rahule jääda. Ilmselt olid aga kokku saanud kaks päris suurt võhikut," naerab Lea tagantjärele.

Et juba lepingule allkirja andes tundis Lea end kahtlevalt, küsis ta paar päeva hiljem müügimehelt tšekki.

"Oi, aga lepingus on ju kirjas, et te maksite raha sisse," vastanud müügimees.

"Mina oma jonni ei jätnud ja paari nädala pärast saingi tšeki," ütleb Lea ja lisab, et sellega alles jamad algasid.

Lea sai aru, et järelmaksugraafiku saab ta juba paari päeva jooksul pärast aurupuhasti ostmist.

"Kui helistasin müügimehele, et kus on maksegraafik, sain vastuseks, et kahjuks on uut ID-kaardi koopiat vaja. Mina siis kui seaduskuulekas kodanik, saatsin uue koopia. Möödus kuu, aga paber, mida mul polnud, oli maksegraafik. Helistasin jälle noormehele ja oi, veel ei saa – üks paber on veel allkirjastamata. No olge lahke, mina ikka ootan kodus ja allkirjastan kõik vajalikud paberid. Tuligi noormees, järjekordne kollane paber näpus ja suul lubadus, et kohe-kohe tuleb maksegraafik," meenutab Lea juba pisut tragikoomilisena paistnud olukorda.

Nädalad möödusid, aga paber, mida Leal ikkagi polnud, oli maksegraafik:

"Olin saatnud firmale juba neli järelepärimist. Neljanda kirja peale siis võeti minuga telefonitsi ühendust ja teatati, et minu ID-kaart on kehtetu."

Oligi. Sest esimese koopia saatmisest oli nii palju aega möödas, et kaart oli vahepeal kehtetuks muutunud.

Goldstar Eesti OÜ esindaja kinnitab, et firma on vastanud kõigile Lea ekirjadele
kirjade saabumise päeval. Samuti kinnitab ta, et tegelikult ei olnud firmal kohustust järelmaksugraafikut kohe saata. „Kliendil oli kogu tehingut puudutav informatsioon tehingu tegemise hetkel teada, sealhulgas krediidi kulukuse määr, intressi suurus, järelmaksu suurus, osamaksete summad jne. Seega kõik tehingu tingimused ja andmed olid tehingu tegemisel olemas ja klient allkirjastas ka neid andmeid sisaldava järelmaksu lepingu. Svea Finance saatis hiljem täiendavalt juurde konkreetsete kuupäevadega maksegraafiku – nagu pangad ikka informatiivselt saadavad. Kokkuvõttes on pooled nendevahelised erimeelsused mõlemaid pooli rahuldava kokkuleppega lahendanud.

Tagantjärele tarkus

Üllatust varjamata teatab Lea, et ühel imelisel augustipäeval oligi talle ootamatult postkasti tulnud kauaoodatud maksegraafik.

"Kõigest kaks kuud pärast aparaadi soetamist," täpsustab Lea. Tema jahmatuseks algasid graafikus maksed septembrist. See, et Lea oli juba kaks kuud maksnud, graafikus kirjas ei olnud.

"Krediidifirmaga suheldes selgus, et nemad oli mu lepingu saanud alles mõne päeva eest ja nende arvutiprogramm ei lase möödunud perioodi kohta midagi sisestada. Suur oli mu ehmatus, kui lugesin graafikust välja, et maksan oma udupeenele aurupuhastile peale 500 eurot," on Lea nõutu.

"Selle kahe kuu jooksul, kui ma selle firmaga jaurasin, helistati mulle veel neli korda ja teatati, et olen võitnud tasuta vaibapuhastuse. See peaks juba ütlema midagi selle firma kohta. Minul tuli elada kõigest 45 aastat, et saada aru – mitte kunagi mitte mingeid lepinguid ja oste ei soorita ma enam tundmatult firmalt.

Esitlusel öeldi sedagi, et puhasti garantii on 25 aastat, aga ootamatult sain teada, et hooldusgarantii on 25 aastat, aparaadi enda oma paraku nagu ikka – kaks aastat. See teadmine oleks pannud mu juba hetkega ostust loobuma, aga tagantjärele tarkus ei vii minutaolist blondi kuskile."

Tarbijakaitseamet: tehke avaldus

Tarbijakaitseameti tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna juhataja Hanna Turetski ütleb, et tähtis on teada, et ühtegi lepingut ei pea tarbija sõlmima, kui tal selleks soovi ei ole.

"Iga toote ostmine ja raha maksmine tähendab seda, et tehing tuleb korrektselt vormistada. Lepingus tuleb fikseerida summa ning enne allkirjastamist tuleb lepinguga tutvuda," selgitab Turetski.

Kui toode on ostetud kodusel müügiesitlusel, siis on lepingust taganemise aeg 14 päeva. Taganemisega seonduv peab olema kirjas ka lepingus. Kui sellist infot ei ole, on taganemisaeg 12 kuud.

"Lea peaks tegema avalduse tarbijakaitseametile ja lisama juurde kõik lepingud, maksegraafikud, maksedokumendid ja kirjad, mis tal olemas on. Kui tarbija sõlmib tarbijakrediidilepingu, siis peab ta kohe saama muu hulgas maksegraafiku, samuti tarbijakrediidi teabelehe ja korrektse lepingu, kus intressimäärad, osamaksete arv ja muu säärane info. Kui sellist lepingut ei ole tarbijale lepingu sõlmimisel esitatud, siis see leping ei kehti," ütleb Turetski.

Kuidas artikli ilmumist püüti nurjata

Vaevalt oli Õhtuleht selguse saamiseks kliendile aurupuhasti müünud ettevõttega Goldstar Eesti ühendust võtnud ja küsimused esitanud, kui meie loos Leaks nimetatu teatas, et on saanud ettevõttelt suurepärase pakkumise tingimusel, et artiklit ei ilmu.

Ka Goldstar Eesti esindaja teatas vastuste asemel, et kliendiga on jõutud üksmeelele ning viimase tungival soovil paluvad nad mitte artiklit avaldada.

Viimaks vastas Goldstar Eesti siiski, et kogu probleem tekkis sellest, et klient sai asjadest valesti aru.

"Tegelikult ei ole selles loos üldse mitte midagi eriskummalist," vastab Goldstar Eesti assistent.

"Täiesti tavaline protsess, kus kliendile meeldis meie toode, otsustas selle soetada ja meie pakkusime järelmaksulepingu tingimusi. Kliendile need sobisid ja ta saigi toote omanikuks. Ainuke miinus on, et graafik jõudis kliendile kuu hiljem kui tavaliselt. Rõhutan – ilma mingite lisakulutusteta."

Põhjus, miks klient sai maksegraafiku ning lepingud hiljem, peitub assistendi sõnul selles, et oli suvepuhkuste aeg. Siis selgus, et kliendi ID-kaardi kehtivusaeg on läbi saamas ning oli vaja uus võtta, mis võttis omakorda aega.

"Isegi kui klient saab graafiku hiljem, siis see ei too talle mingeid lisakohustusi maksete osas. AS Svea Finance (krediidifirma) määrab automaatselt esimese osamakse aja vastavalt jooksvale kuule, et kliendil ei tekiks tagantjärele maksmise kohustust. Selle võrra lihtsalt lükkub viimase makse kuupäev edasi," selgitab assistent ning lisab, et klient ei ole lepingu järgi kohustatud juurde tasuma 500 eurot. Täpsemalt öeldes on kolmeaastase lepingu puhul vaja juurde tasuda koos lepingutasudega 346,66 eurot.

"Need kaks osamakset, mis klient oli jõudnud juba Sveale tasuda, oleks lepingu kahest viimasest osamaksest maha arvestatud. Ehk kui kliendil oli 36 osamakset, siis 34. osamakse oleks talle jäänud viimaseks."

Nende pakkumine olnud, et katkestavad Sveaga lepingu ja klient hakkab otse Goldstar Eestile järelmaksu tasuma.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee