Eesti uudised

Lennuõnnetuste uurija: miks purunes taas sama rehv? (35)

Küllike Rooväli, 16. august 2014, 08:00
EI TAASTATUD REHVIDELE!: Nüüdsest lendavad rahvusvärvides pääsukesed taas vaid uute rehvidega.  Küllike Rooväli
Estonian Air otsustas loobuda protekteeritud rehvide kasutamisest ja kaalub rehvitootja vahetust

Ohutusjuurdluse keskuse juht, kogenud lennuõnnetuste uurija Jens Haug tahab teada, miks ühel ja samal Estonian Airi lennukil Bombardier purunes poolteise kuu pikkuse vahega kaks korda sama ratta rehv.

Kui Estonian Airi (EA) reisilennukil Bombardier CRJ-900 neljapäeva õhtul Tallinnas pärast õhkutõusmist katkine rehv avastati, otsustas lennukikapten õhusõiduki osa kütuse ärakulutamise järel siinsamas maandada.

Korduvus viitab riskile

Kapteni otsuse taga oli muu hulgas tõik, et samal lennukil pardatähisega ES-ACC oli purunenud sama teliku seespoolne rehv ka 30. juunil Amsterdami lennuväljal.

Ka siis lõhkes rehv stardil, kuid piloot märkas seda kohe ja tal õnnestus õhkutõus pooleli jätta ning lennuk turvaliselt Schipoli lennuvälja stardirajal peatada.

Mõlemal korral oli tegu vasaku teliku seespoolse rattaga. Mõlemal korral oli tegu ka protekteeritud ehk siis taastatud mustrikattega rehviga.

Otseselt ei peaks ohutusjuurdluskeskus Tallinnas toimunud intsidenti uurima, sest Haugi sõnul ei liigitata seda tõsiseks ega ohtlikuks intsidendiks.

"Rehvi purunemine on intsident, mida ikka ette tuleb," märkis Haug. Ometi otsustas Haug seda sündmust põhjalikumalt uurida. Miks?

"Avame juurdluse juhul, kui näeme mingeid asjaolusid, mis viitavad süsteemsele riskile," märkis Haug. Maakeeli tähendab see, et kui ühe rattaga juhtub kaks korda järjest sama asi, viitab see mingile korduvale veale lennuki käitamises, olgu siis tehnika- või juhtimispoole peal.

Haug ei näe olulist riski selles, et rahvuslik lennufirma kasutab taastatud rehve.

"See on lennunduses üldlevinud praktika ja kõik need rehvid on kontrollitud." Samas lubab Haug kindlasti intsidendi ajal kasutuses olnud rehve ka selle pilguga vaadata.

Praegu on Haugi sõnul veel vara oletada, mis oli rehvide purunemise põhjuseks. Üheks võimaluseks, mida uurija tõenäoliseks peab, on vasaku teliku pidurisüsteemi rike.

"Rehv võib puruneda, kui pidurdus toimub valel ajal, ABS-süsteem ei rakendu või toimub mõni muu tõrge," kirjeldas Haug.

"Praegu on seda muidugi vara öelda, aga see on üks oluline sõlm, mida tahame vaadata."

Õhtulehe küsimustele Estonian Airi lennukitel protekteeritud rehvide kasutamise turvalisuse ja tasuvuse kohta vastas lennukite hooldusega tegeleva ettevõtte Air Maintenance Estonia käitusjuht Risto Mäeots, et protekteeritud rehve EA lennukitel enam ei kasutata.

Raha kokkuhoid?

"Kuigi rehvide taaskasutamine on lennunduses tavaline ning seda lubab ja isegi propageerib nii lennuki- kui rehvitootja, siis koostöös Estonian Air inseneride ja meie ettevõttega on tänaseks võetud vastu otsus taastatud rehve mitte kasutada," teatas Mäeots.

"Rehvide tootjat Hollandis on teavitatud, samuti ka lennuki tootjat Bombardieri."

Kuna nüüd on EA turjal kaks uurimist – nii Amsterdami kui Tallinna oma, on firma paralleelselt uurimisega alustatud ka analüüsi rehvitootja vahetamiseks.

Selleks on vaja lennukitootja luba, sest ta on rangelt ette määranud nii tehase kui rehvi margi.

Nii on ka lennukitel Bombardier CRJ900 ette nähtud kasutada ainult ühe rehvitootja kindla mustriga rehve.

Mäeotsa sõnul puruneb rehve väga harva ja seda juhtub peamiselt vigase pidurisüsteemi või võõrkehaga kokkupuutumise tõttu.

Uurija välistab oletused

Kai kaua uurimine kesta võib, pole esialgu veel teada, sest ilmselt tuleb teha mitu ekspertiisi. Haugi sõnul on lennuintsidentide uurimine enamasti mitmesuguste tegurite välistamine ehk ükshaaval vaadatakse üle ja jäetakse kõrvale võimalikud mõjurid, mida seekord mängus polnud.

Nii jõutaksegi lõpuks välja õige põhjuseni, mis osutub tihtipeale paljude tegurite koosmõjuks.

Eelmises intsidendis Amsterdamis kannatada saanud rehv on juba ekspertiisis, sama teed läheb ka Tallinnas purunenud lennukikumm. Eestis seda keerukat tööd ette ei võeta. Kus ekspertiis toimub, pole praegu veel teada.

Kes valib lennukile rehvid?

Risto Mäeots, Air Maintenance Estonia käitusjuht:

Kõik rehvid, mida Estonian Airi CRJ lennukitel kasutatakse, tulevad otse lennuki valmistajatehase määratud rehvitootjalt ja on vastava sertifikaadiga, mille väljastab Euroopa Lennuohutusamet EASA. Lennukirehve vahetatakse teatud kasutustsükli järel või vastavalt ettenähtud kulumisastmele. Kõik kulunud rehvid saadetakse tootjatehasesse.

Selle, kas rehv on võimalik taastada või tuleb asendada uuega, otsustab tehas. Rääkides taastatud või uutest rehvidest laiemalt, siis on lennukitelt tulnud eemaldada ka täiesti uusi rehve. Rehv on ehitatud selliselt, et väikseimgi defekt annab endast märku rehvirõhu alanemise, mitte purunemisega.

Et selliseid purunemisi ennetada, kontrollitakse rehvide rõhku korrapäraselt. Ka neljapäeval Tallinnast väljuvat lennukit kontrolliti ning pärast maandumist oli kõikide ülejäänud rehvide rõhk korrektne.

Mis on rehvi purunemise peamised põhjused?

Kalle Allikson, lennuameti lennundustehnika osakonna juhataja:

rehvi purunemisi tuleb ikka ette nii Eesti kui teiste riikide lennuettevõtjate õhusõidukitel. Põhjusi võib olla mitu, näiteks ruleerimisteele või stardirajale sattunud võõrkeha, samuti rehvi standardile mittevastav kvaliteet.

Kas protekteeritud rehvid on kehvemad?

Rehvi purunemisi on juhtunud nii uute kui protekteeritud rehvidega umbes võrdselt. Põhjused on ikka samad.

Kas lennuamet kontrollib rehvide kasutamist?

Ettevõtte auditi käigus kontrollib lennuamet ettevõtte laomajandust ja pisteliselt hoiustatavat kaupa, sealhulgas ka rehve.

Samal teemal

15. august 2014, 07:00
82 reisijaga lennuk tiirutas tunde ja tegi õnneliku hädamaandumise
14. august 2014, 22:36
VIDEO JA GALERII: Katkise rehviga lennuki maandumine
14. august 2014, 22:23
Päästeamet: olime tänasel hädamaandumisel valmis kõige mustemaks stsenaariumiks

35 KOMMENTAARI

k
Kodanik 17. august 2014, 19:00
hmm... ma tõesti ei teadnud, et lennukitel tohib kasutada taastatud rehve... see ei ole kokkuhoiu koht.
e
Ei 17. august 2014, 00:01
pane isegi autole enam protirehve, kuna 10-12 aastat tagasi läksid kolm rehvi järjest pauguga lõhki.
'Aga, näe, lennukile kõlbavad küll?
Loe kõiki (35)

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee