Eesti uudised

82 reisijaga lennuk tiirutas tunde ja tegi õnneliku hädamaandumise 

Mattias Tammet, Andres Põld, 15. august 2014 07:00
ÕNNELIK MAANDUMINE: Päästemasinad valasid lennuki kustutusvahuga üle, nagu on sellistel puhkudel alati igaks juhuks ette nähtud. Foto: Mattias Tammet
82 reisijat ja neli meeskonnaliiget tiirutasid eile õhtul Estonian Airi Bombardieriga ligi kaks tundi Eesti kohal, et vabaneda õnneliku hädamaandumise tegemiseks üleliigsest kütusest.

Nimelt purunes kell 18.41 Tallinna lennuväljalt Amsterdami poole startinud Estonian Airi lennukil Bombardier CRJ900 vasaku põhiteliku sisemine rehv, mistõttu otsustas meeskond lennukil otsa ringi keerata ning Tallinnas maanduda.

Maa peal oldi valmis

Kella 20.20 kulutas lennuk, mille vigase teliku kolm ülejäänud rehvi olid töökorras, ohutuse tagamiseks õhus kütust ning tegi kell 20.23 eduka hädamaandumise.

Paar minutit enne seda üritas kolmest autost koosnev politseipatrull ajada ära raja kõrvale maandumist jälgima tulnud inimestehordid, kuid kohale jõuti liiga hilja ning lahkusid vaid üksikud.

"Ma usun, et seda võib nimetada õnneliku lõpuga õnnetuseks," ütles päästeameti pressiesindaja Delfi vahendusel.

Maa peal oldi lennuki vastuvõtmiseks valmis. Ootevalmis olid päästeautod ja kiirabi. Politsei tegeles lennujaama ümbruses liikluse sulgemisega ning maandumist vaatama tulnud inimeste suunamisega ohutusse kaugusesse.

Põhja päästekeskuse pressiesindaja sõnul oli tegemist kõrgeima astme hädaolukorraga.

Pärast purunenud rehviga lennuki maandumist vaatas maapealne meeskond lennuki üle ja lennuk ruleeris iseseisvalt seisuplatsile, teatas lennufirma avalike suhete juht Ilona Eskelinen. Mõni hetk hiljem tegid koristusmasinad mitu tiiru üle lennuraja ja rada avati taas.

Edasi läks kõik nagu tavalisel lennul: lennujaama bussid võtsid parkinud lennukist reisijad peale ja viisid pagasit ootama, mis tuli samuti tavapärasel teel. Seejärel juhatati reisijad oma pileteid ümber tegema, pakuti kommi ja vett.

"Ma värisen ikka veel," ütleb üks õnnetuslennukil reisinud naisterahvas ega soovi pikemalt rääkida.

Abikaasaga lennanud hollandlane Cornelius kirjeldab, et nad sõitsid parasjagu pilve sees, kui said aru, et pööravad tagasi. Seejärel selgitas juba lennuki kapten, mis juhtus ja mis plaanis. Reisisaatjad asusid reisijatele õpetama, kuidas maandumise ajal õiget asendit võtta.

"Mõnele venelasele ei suudetud alguses selgitada, mis toimub. Nemad olid küll veidi mures, aga siis räägiti ka nendega," meenutab Cornelius.

Reisijad aplodeerisid

Kütuse väljapumpamise ajal oli lennuki tiival näha ka lendu aeglustavaid spoilereid. "Nägime tervet Eestimaad!" kiidab Cornelius. "Aga siis tuli meelde, mis Ukrainas juhtus ja mõtlesime, mida need inimesed pidid läbi elama."

Maandumisel teenisid piloodid ära reisijate aplausi.

"Tavalised maandumised on vahel hullemad olnud," ütleb noorte olümpiamängudele lennanud kergejõustiklane Mikk Joorits.

"Kuidagi jõuame ikka kohale," ei muretse ta võistlustele hilinemise pärast.

Estonian Airi juhatuse liige Indrek Randveer ütles Õhtulehele, et piloodid märkasid probleemi juba õhkutõusu ajal. Ka reisijate sõnul oli õhkutõusul arusaamatut pauku kuulda ning võis arvata, et midagi ei klapi.

Lennujaama pressiesindaja Margot Holts lisas, et samal ajal märkasid ka lennujuhtimistorni vaatlejad, et midagi on viltu. Rada kontrollima läinud rajameister leidis purunenud rehvi tükke.

Lennujaama päästeteenistuse juhi Toomas Mardo kinnitusel on lennujaam ka varem sarnaste olukordadega rinda pistnud – kogemus ja oskused tekkinud situatsiooniga tegelemiseks on olemas ning meeskond piisavalt pädev.

Õnnetuslenuki reisijad lubas Estonian Air veel samal õhtul varulennukiga sihtkohta viia. Hollandlane Cornelius ütleb, et nemad kavatsevad siiski hotellis ööbida ja hommikul lennata.

"Ma lendan iga nädal. Statistiliselt on siit üle parkimisplatsi jalutamine ohtlikum," muheleb üks hotelli jalutav stoilise näoga britt.

Viimase aja lennuõnnetused

  • Tänavu 31. juulil riivas Bulgaariast Tallinna lennanud firma Smartlynx Airbus A320 Tallinna lennujaamas maandudes sabaga maad. Ükski inimene viga ei saanud, ent lennuk vajas remonti.
  • 2013. aasta 28. oktoobril sõitis reisijaid täis lennuk Kärdla lennujaamas pilootide vea tõttu hoovõturajalt välja murule. Lennukis olid meeskonnaliikmed ja 17 reisijat, keegi vigastada ei saanud. Õnnetuse põhjustas pilootide hooletus, kes unustasid lennuki parema mootori labad lukustusest vabastada ja alustasid hoovõttu. Ebasümmeetrilise tõmbe tõttu kaldutigi paremale.
  • 2010. aasta 18. märtsil prantsatas Ülemiste järve jääle Poola firma Exin kaubalennuk AN-26. Lennuk vajus jäässe, selle kaldaletõmbamiseks kulus päästjatel ja kaitseväelastel rohkem kui ööpäev. Piloodi jaoks oli see juba teine hädamaandumine.
  • 2009. aasta augustis kukkus Pärnu lähedal õhkutõusmise järel alla mootoriga deltaplaan. Kaks inimest said vigastada.
  • 2008. aasta juulis kukkus Pärnu lennuvälja lähedale metsa Liepajast Pärnusse teel olnud Rootsi registreerimisnumbriga Piper-28 tüüpi lennuk, mis purunes täielikult ja lahvatas põlema. Piloot hukkus. Samal kuul juhtus õnnetus Valgamaal, kui vanal sõjaväelennuväljal kukkus alla ja süttis kahekohaline propellerlennuk Beaver RX 550. Piloot sai vigastada.
  • 2008. aasta märtsis kukkus Ruhnu lennuvälja lähistel alla Pärnust Ruhnusse siirdunud liinilennuk, piloot ja kaks reisijat viga ei saanud.
  • 2006. aasta novembris oli väikelennuk Piper sunnitud tegema pärast õhkutõusmist hädamaandumise Tartu Ülenurme lennuvälja lähedal. Lennukis olnud kaks sakslast ja üks austerlane said vigastada.
  • 2005. aasta 10. augustil juhtus üks Eesti traagilisemaid lennuõnnetusi, kui regulaarlennul Tallinnast Helsingisse kukkus Soome lahel alla Copterline’i helikopter. Õnnetuses hukkusid kõik pardal olnud 12 inimest.
  • 2005. aasta mais kukkus filmirežissör Olav Neulandi juhitud deltaplaan Harjumaal Piibe maanteele. Neuland hukkus. Sama aasta aprillis hukkus Viljandis purilennuõnnetusel harrastuslendur Ville Ilus.
  • 2004. aasta 11. mail hukkus Antsla lähedal kopteriga Robinson toimunud õnnetuses ärimees Peedu Ventsel, 1. mail aga sai surma Tapa lennuväljal alla kukkunud purilennuki piloot.
  • 2003. aasta veebruaris kukkus Tallinna lennuvälja lähedal alla Helsingisse suundunud postilennuk AN-28, mõlemad piloodid said surma.
  • 2001. aasta 23. novembri õhtul kukkus Kärdla lennuvälja lähedal alla Enimexi reisilennuk AN-28. Pardal olnud 17 inimesest üks hukkus ja üks suri hiljem haiglas. Õnnetuses sai vigastada seitse reisijat. Õnnetuse põhjustamises süüdistati lennuki kaptenit Aleksandr Nikolajevit. Kohtuasi kestis 10 aastat. Siis see lõpetati, kuna õnnetuse põhjuseks olid rasked ilmastikuolud. Piloodi kaitsja sõnul oli piisav karistus juba nii pikk kohtuprotsess.
  • 2000. aasta juunis kukkus Pärnu jõe kohal alla vesilennuk, mille piloot ja reisija, 10-aastane poiss, hiljem haiglas surid.

Samal teemal

04.05.2015
Estonian Airi lennuk tegi Tallinnas hädamaandumise
16.08.2014
Lennuõnnetuste uurija: miks purunes taas sama rehv?

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee