Ukraina kohal alla tulistatud lennuk vahetult enne õhkutõusmist. Foto: Reuters
Aadu Hiietamm 29. juuli 2014 07:00
Eriti mustaks osutus tsiviillennunduses lõppev kuu. 17. juulist kuni 24. juulini juhtus kolm ohvriterohket lennukatastroofi, milles hukkus 474 inimest. See on ligi kaks korda rohkem kui mullu terve aastaga. Juulis suurkatastroofi sattunud reisilennukite mustad kastid on leitud ja praegu analüüsitakse neis salvestatud informatsiooni.

Kõige kehvemini on tänavu läinud Malaisia lennukompaniil Malaysia Airlines. See kompanii on tänavu kaotanud kaks reisilennukit Boeing 777-200.

Neist esimene jäi kadunuks 8. märtsil lennul Kuala Lumpurist Pekingisse. Seni teadmata põhjustel muutis lennuk järsult kurssi ja kukkus India ookeani Austraalia rannikust läänes.

Tänaseni on leidmata lennuki rusud ja ka mustad kastid (pardasalvestid), mis võiks anda infot lennuõnnetuse põhjuste kohta. Selles müstilises katastroofis hukkusid kõik lennuki pardal olnud 239 inimest.

Raketitabamus

Veelgi karmim saatuselöök tabas Malaisia lennukompaniid 17. juulil. Siis sai Amsterdamist Kuala Lumpurisse lennanud Saakašvililesenise info põhjal otsustades Ida-Ukraina õhuruumis 10 kilomeetri kõrgusel raketitabamuse ja kukkus alla. Hukkusid kõik lennuki pardal olnud 298 inimest. Selle lennuki pardasalvestid on leitud ja neis talletatud informatsiooni analüüsitakse praegu Briti lennuõnnetuste uurimisrühma peakorteris Farnborough’s. Rahvusvahelisse uurimisrühma, mida juhib Hollandi lennuohutusamet, on kaasatud spetsialistid kaheksast riigist, teiste seas ka Venemaalt. Uurimistulemusi ei ole veel avalikustatud, kuid USA telejaam CBS teatas viitega anonüümsele allikale, et senise analüüsi tulemused näitavad ilmselgelt raketitabamust, mille tagajärjel lennuki pardal õhurõhk kiiresti langes. Raketitabamusele viitavad ka lennukirusudel selgelt nähtavad šrapnellijäljed.

Kehvad ilmaolud

Kuus päeva pärast suurkatastroofi Ida-Ukrainas toimus ohvriterohke lennuõnnetus Taiwanil. Penghu maakonnas kukkus 23. juulil alla tormise ilmaga Makongi lennuväljale maandumist üritanud reisilennuk ATR-72-500. Pardal olnud 58 inimesest hukkus 48. Selle lennuki mustad kastid leiti kiiresti ning loodetavalt annab salvestiste analüüs ka vastuse õnnetuse põhjusele.

Juba järgmisel päeval pärast Taiwani lennuõnnetust toimus lennukatastroof Aafrikas. Alžeeria lennufirma Air Algerie reisilennuk kukkus 24. juulil alla Mali põhjaosas teel Burkina Fasost Alžeeriasse. Tegu oli Hispaania ettevõttelt Swiftair renditud lennukiga McDonnell Douglas MD-83. Hukkusid kõik pardal olnud 118 inimest. Neist 54 olid prantslased ja seetõttu lehvib alates eilsest kuni kolmapäevani Prantsusmaa riigiasutustel lipp pooles mastis.

Selle lennuki allakukkumist seostatakse sündmuskohal valitsenud raskete ilmaoludega, kuid meedias on spekuleeritud ka terroriakti võimalusega. Teatavasti haarasid Põhja-Malis 2012. aastal mitmeks kuuks võimu moslemi pühasõdalaste rühmitused ning olukorra normaliseerimiseks lubas ÜRO Julgeolekunõukogu viia Prantsusmaal sinna oma väeüksused. Hoolimata Prantsuse vägede jõupingutustest on julgeolek Malis endiselt ebastabiilne ning pühasõdalased on mitu korda ähvardanud Prantsusmaad kättemaksuga.

Terroriakti vastu räägib tõsiasi, et lennukirusud lebavad maapinnal väga väikesel alal. Sellest saab järeldada, et lennuk oli maale kukkudes veel ühes tükis. Raketitabamuse või pommiplahvatuse korral oleks lennuk purunenud juba õhus ning selle rusud laiuks hoopis suuremal alal. Loodetavalt toob selguse mustade kastide analüüs Pariisis.