Eesti uudised

Kas liiklusõnnetus parvlaeval võib seisata kogu praamiliikluse avariigrupi saabumiseni? (13)

Küllike Rooväli, 22. juuli 2014, 07:00
FIKSEERITUD: Ehkki laeva meeskond nõudis kannatanult kiiret mahasõitu, tegi ta siiski igaks juhuks sündmuskohast foto, et praamil juhtunud liiklusõnnetus oleks fikseeritud.  Erakogu
Hiljuti Kuivastu–Virtsu parvlaevaga üle väina sõitnud Toomas hakkas just laevalt maha sõitma, kui tema autost mööduda tahtev kaubik Tooma auto peegli tagurpidi lõi, nii et selle sisu paiskus laevatekile. Kuidas peaksid asjaosalised olukorra lahendama, kui nad süüdlase osas ise kokkuleppele ei jõua?

Ämblikuvõrguna mõranenud peegliga polnud maasturiomanikul enam midagi peale hakata, ka klaasi kest logiseb auto küljes. Kaubik sai pidama alles laeva rambi ääres.

"Ta tuli tagant oma 40 kilomeetrit tunnis," väidab Toomas (nimi muudetud). Laevatekil liiklust korraldanud meeskonnaliige vehkis ainult kätega ja nõudis, et avariiosalised lahkuksid laevalt: "Mine! Mine maha!"

Teised autod vurasidki praamilt kaldale, peegli kaotanu jättis aga auto kangekaelselt oma kohale, et seda pildistada ja õnnetus fikseerida.

Ta eeldas, et sama teeb ka laevafirma, kuid meeskond nõudis temalt laevalt lahkumist. Seetõttu läks sõneluseks.

Pakiauto roolis olnud naine tunnistas, et on süüdi, kuid kuidas avariid vormistada ja kas laeval kehtib kohustuslik liikluskindlustus, ei teadnud kumbki. Sestap joonistati samasugune skeem, nagu tavaliikluses avariid vormistades, kirjutati paberile alla ja andmeid vahetades mindi lahku.

Alles hiljem sai Toomas teada, et liikluskindlustuse seadus võrdsustab parvlaeva tavaliiklusega ehk kõik tehti enam-vähem õigesti. Seega kehtib praamil samamoodi kohustuslik liikluskindlustus.

Samas tekitab 2008. aastal tehtud seaduseparandus, mis võrdsustas parvlaevadel toimunud liiklusõnnetused tavalistega, küsimusi. Näiteks kui pooled vaidlevad ega jõua kokkuleppele, kas siis kutsutakse politsei ja laev jäetakse koos avariiosalistega (ja nende taha vangi jäänud teiste sõidukitega) seisma, kuni avariigrupp saabub? Mis saab, kui üks osalistest lahkub?

Lääne politseiprefektuuri pressiesindaja Kaja Grak ei mäleta, et politsei pidanuks praamidel avariid lahendama, küll aga teatavad juhid neile kord-kaks kuus laeval toimunud plekimõlkimistest.

Tegelikkuses pole laevatekil aegagi õnnetust vormistada, sest autode peale- ja mahasõidu vahel praeguste pingeliste graafikute tõttu selleks aega pole.

ASi Väinamere Liinid juhataja Urmas Treiel ütleb, et näiteks Rohuküla–Heltermaa liinil peab üks laev juba ainuüksi seepärast õigel ajal startima, et mahtuda madalikust läbi viivast Rukkirahu kanalist enne läbi, kui teine laev vastu tuleb.

OÜ Väinamere Liinid teenindusjuht Anu Hiiuväin selgitab, et laadija näitab sõidukijuhile ette ainult sõidurea, edasised manöövrid ja parkimine on sõidukijuhtide vastutusel.

"Sõidukijuhid peavad ise veenduma oma manöövrite ohutuses ja tagama liiklusturvalisuse nagu maanteeliikluses ja parklates," märgib ta.

Eesti laevadelt välismaal maha sõites tekkinud kahjusid kohustuslik liikluskindlustus ei hüvita

Liikluskindlustuse fondi jurist Jüri Aava ütleb, et avariisid parvlaevadel on harva. Eesti sadamates tekkinud õnnetuste kulud katab kohustuslik liikluskindlustus, kuid muret teeb see, et välismaa sadamates Eesti laevadelt mahasõidul see kate ei kehti. Alles tänavu 1. oktoobril rakendub seaduseparandus, mis selle lünga täidab.

Tallink Grupi müügi- ja turundusdirektor Marina Jõgi ütleb, et Tallinki laevadel juhtunud õnnetuste kahju hüvitab rahvusvaheline kindlustusfirma.

"Laevast väljas peaks kahju hüvitama vastava sadama kindlustusfirma," märgib Jõgi. "Veame üle palju autosid. Valdavalt on tegu väikeste kahjudega, sõidukid saavad kriimustusi, purunevad peeglid või muud sõidukite väljaulatuvad osad, näiteks kaubatreilerite tuled."

Nii Viking Line Eesti kui ka Eckerö Line Ab Oy Eesti sedastavad, et kui õnnetuses on süüdi juht, menetletakse seda liikluskindlustuses, kui aga laeva töötaja, siis laeva kindlustusfirmas.

Katrin Sirk Aun Eckerö Line’ist nendib, et on juhuseid, kus klient esitab kaebuse mitu päeva hiljem ja väidab, et laevas on tema autot kriibitud.

"Selle selgitamine on peaaegu võimatu, sest autotekil kaameraid pole."

Viking Line Eesti turundusdirektor Epp Piir-Riikoja paneb autojuhtidele südamele, et kui õnnetus on juhtunud, tuleb üles otsida laadimist ja lossimist korraldav tüürimees või madrus ja seejärel juhtum koos laevapere liikmega kirjalikult vormistada.

Sama märgivad ka Tallink ja Eckerö Line.

13 KOMMENTAARI

o
oioi eckerö 22. juuli 2014, 14:59
kui senini jätsin asjad autosse rahulikult siis nüüdsest arvestan ,et eckerö autotekil kaameravalve puudub.
Parem kui seda kaamera puudumist poleks kuulutatud.Nüüd varastel hea teada......
t
Teile võib 22. juuli 2014, 09:43
see olla teepikendus. Aga laeva omanikule laeva lastimine ja lossimine. Kas sõites või muud moodi, vastutab lastimise ja lossimise eest laevafirma, või omanik. Kusjuures last peab samas seisukorras olema ka lossimisel, mis enne lastimist.
Loe kõiki (13)

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee