Eesti uudised

Minister Anne Sullingu jonn jättis ta hoopis autota (134)

Küllike Rooväli, 20. juuni 2014, 18:20
Anne Sulling riigikogusFoto: ARNO SAAR
Märtsi lõpul ministriks saanud Anne Sulling sattus kimbatusse, kuna ei suutnud ametiautot valides otsustada kahe margi vahel, - kas valida Subaru või BMW.  Meedia huvi ostu vastu viis aga täna õhtul autost loobumiseni.

Kui Sulling ametisse astus, ei soovinud ta majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi teisele ministrile, majandus- ja taristuministrile Urve Palole alla jääda. Kuigi Sullingu ametinimetus ministeeriumis on lihtsalt „minister" ehk siis sisuliselt nn portfellita minister.

Lisaks sellele, et Sulling nõudis endale Palo omaga sarnast kabinetti (Juhan Partsi endine kabinet, kuhu kolis Palo, oli tõesti suur ja soliidne), tahtis Sulling omale ka staatusele vastavat ametiautot.

Palo võttis üle minister Partsi esindusliku Audi, millega kaasnes ka palgaline autojuht, kuid Sullingule pakkus ministeeriumi tollane kantsler Marika Priske võimalust kasutada mõnda ministeeriumi Škodat.

Sullingu meelehärm oli ilmne, sest see Škoda oli küll juhiga, kuid siiski üldkasutatav. Nimelt on ministeerium liisinud kaks Škodat ja palganud neile juhid, kes siis ministeeriumi töötajatele vajalikke sõite teevad. Oma ametiauto oli ka kantsler Priskel, aga seegi oli Škoda.

Nii juhtuski, et Sulling teatas, et on siiski minister ja ta vajab esinduslikku ametiautot, mida on vaja kasutada tema vastutusrikkas ametis, väliskaubandust ja ettevõtlust juhtides. Seepeale renditi Sullingule BMW.

Subaru oli ainusobiv

Ministri tõsine ja kindel soov oli enda kasutusse saada Subaru Forester. See on alalise neliveoga, üsnagi luksuslik, kuid siiski ka maastikusuutlik sõiduk, mille hinnasildile on tavakodaniku jaoks sõltuvalt varustusest kirjutatud 24 000 – 30 000 eurot.

Sellist asja, et ministrile ostetakse talle meeldivat marki auto, riigihangete seadus ei tunnista. Nii hakkasidki ametnikud nuputama, kuidas koostada võimalikult ainult Subaru Foresteri ostmiseks sobivad hanketingimused.

21. mail andiski kantsler Priske välja käskkirja lihthanke korraldamiseks sõiduauto rentimiseks ministrile. Mitu firmat pakkumises osales ja kuidas sõiduk välja valiti, ei õnnestunud Õhtulehel majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumist teada saada, kuna kolme tööpäeva jooksul ei suutnud avalike suhete osakond ajalehele saata isegi dokumendiregistris kajastatud, kuid elektrooniliselt mitte kättesaadavaid hankedokumente, rääkimata sisulistest vastustest ajakirjaniku küsimustele auto margi ja renditingimuste kohta.

Lepingu sõlmimine venis

Kahest Eesti Subaru autode maaletoojast üks, Autospirit, kinnitas Õhtulehe järelepärimise peale veel tund aega enne selle artikli avaldamist meie veebilehel, et nende firma hankel tõepoolest osales ja selle ka võitis, kuid lepingut pole veel sõlmitud. Sama kinnitas ka ministeeriumi peaspetsialist Martin Miido, kelle sõnul on leping vormistamisel.

Hanke tulemused olid mai lõpus juba teada, kuid miks siis autot pole siiani ära ostetud? Ministri niigi üürike ametiaeg ju aina lüheneb ja töö vajab tegemist. Autofirma sõnul pole tehing nende tõttu venima jäänud, kuid aega võtab ilmselt ministeeriumi-sisene asjaajamine.

Õhtulehele väideti, et lepingu sõlmimisega viivitamise põhjus pole aga mitte asjaajamise keerukus, vaid pigem see, et algaja minister oli viimasel hetkel ümber mõelnud. Nimelt oli ta siis, kui juba hanke võitja välja kuulutatud, esinenud alluvate ees teatega, et Subaru ei olevat tema tööülesannete täitmiseks siiski nii sobiv, kui BMW, millega ta oli juba harjuda jõudnud. Sullingu uus autosoov oli olnud BMW linnamaastur, soovitavalt BMW X5.

Ministeeriumi nimetuks jääda soovinud töötaja kirjeldab sellele üsnagi resoluutselt esitatud soovile järgnenud segadust meeleheitena. Kuna hange on juba toimunud, siis oli riigil praktiliselt sõlmimisel olevast lepingust raske taganeda.

Et ministri kapriise rahuldada, tulnuks korraldada uus, BMW hankimiseks sobiv hange, aga kuhu panna siis juba renditud Subaru?

Suur tükk ajas suu lõhki

Kuna ministri autoostu vastu tundis Õhtuleht huvi juba alates kolmapäevast, muutsid korduvalt ministeeriumisse saadetud küsimused ilmselt ametnikud murelikuks ja nad haistsid suuremat meediakära. Pärast seda, kui Õhtuleht helistas korduvalt nii pressiesindajatele kui ministritele, kellest ükski kõnedele ei vastanud, võeti ajakirjanikuga viimaks ühendust.

Samuti väidab ministeerium, nagu minister Sullingul olnud juba varasem otsus loobuda ametiautost, otsustas ministeerium loobuda uue auto hankest. Kummatigi ei teadnud sellest midagi autohanke võitnud firma juht.

"Nagu eelnevalt kirjutasin, siis minister Sulling loobus ametiautost ning jätkab ametisõite oma isikliku sõiduauto Toyota Corolla Versoga (2006a). Esimesel kahel kuul kasutas minister Sulling samuti isiklikku sõiduautot, seejärel oli võimalus kasutada renditud ametiautot koos autojuhiga, kuid pärast kuu aja möödumist leidis minister siiski, et ei pea ametiautot oma tööülesannete täitmiseks vajalikuks," vastas ministeeriumis viimast päeva ametis olev töötaja Miido.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee