Eesti uudised

Vjatšeslav Leedo: inimestele on laevaliikluse kohta aastakümneid valetatud (27)

Toimetas Kaspar Käänik, 18. juuni 2014, 16:23
Vjatšeslav LeedoFoto: Mihkel Maripuu / Postimees
Saaremaa Laevakompanii nõukogu esimehe Vjatšeslav Leedo sõnul on süüdimatud poliitikud ja riigiametnikud teinud eraettevõtjatest tondi, et katta oma tegematajätmisi.

"Inimestele on valetatud tänaseks juba ligi kakskümmend aastat, et tuleb Saaremaa sild. Kui palju maksumaksja raha on pandud magama erinevatesse sillaga seotud uuringutesse?" lausub Leedo.

Samal teemal

Miks sild on siin sümboolse tähendusega? "Aga sellepärast, et kui riik ostab ise laevad, siis riik ei tee silda. Eesti riik ei ole nii rikas, et omada laevu ja omada silda," märgib Leedo.

"2008. aasta sügisel kukkus rahvusvaheline pangandussüsteem kokku, mille järel ettevõtjad Marcel Vichmann ja Olav Miil võtsid riski ja aitasid meie laevaehitusprogrammi edasi viia. Ma ei ole tähele pannud, et keegi oleks neile riiklikul tasemel selle eest aitäh öelnud, tunnustanud. Kumbki pole muidugi ka just tuntud oma lahke käe poolest parteikassasse jagamisel, pigem vastupidi," teatab Leedo.

Leedo sõnul teavad vähesed seda, et enne kui tema koos partneritega tänavalt raha otsima hakkas, pakkusid nad riigile võimalust tulla laevehitusprojektis investoriks ja seeläbi laevapargi kaasomanikuks. "Aastal 2008 ütles Juhan Parts selle peale, et see pole riigi asi ja ehitage laevad ise valmis. Millest selline meelemuutus?" täheldab Leedo.

"Mida riik samal ajal tegi, on ka teada. Riigistati raudtee, lennufirma, reisirongiliiklus. Kas keegi nende korstnasse kirjutatud kümnete miljonite eest vastutanud?" 

Pool aastat tagasi ütlesid toonased peaminister Andrus Ansip ning majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts üle päeva, et tänane Väinamere operaatorteenus on maailma parimaid. "See oli meie mitmesajapealisele laevaperele palsamiks selle surve ja mõnitamise eest, mida läbi ajakirjanduse on meie suhtes korraldatud. Kui meil on parimad laevad ja parim operaator, siis miks on vaja laevaomanikku ja operaatorit aastaid survestada. Nii kuluaarides kui ka avalikkuses," teab Leedo.

Kes olid need inimesed, kes pidasid riigi poolt poolteist aastat Olav Miiliga läbirääkimisi laevade ostuks? Kui palju kulutas riik nende läbirääkimiste pidamiseks raha? Miks läbirääkimised lõppesid?

"Üks kõrge ametnik ütles, et need inimesed, kes riigi poolt läbirääkimisi pidasid, "tuleks seibideks lõigata"," ütleb Leedo. 

Tallinna Sadam ei taha "selle jamaga" tegeleda

"Riik ostab operaatori käest teenuse. See on poliitiline otsus, kas teenuse maksab kinni konkreetne tarbija või tuleb raha eelarvest. Paraku ei ole enamik inimesi, sealhulgas poliitikuid, seda fakti endale selgeks teinud või eelistab üleüldist teadmatust kavalalt oma kasuks keerata," märgib Leedo.

"Meeldimaks mõnele tuhandele valijale, lasi majandus- ja kommunikatsiooniministeerium paar aastat tagasi alla piletihinnad. Need on täna kunstlikult madalad. Mida madalamad on piletihinnad, seda rohkem tuleb finantseerida praamiliiklust (sarnaselt kogu ühistranspordiga) riigieelarvest. Reaalseid kulusid aga kunstlikult vähendada ei saa," ütleb Leedo.

"Kui piletihinnad oleksid turutasemel, arvestades seejuures fakti, et saarlased ja hiidlased pole süüdi, et nad Saaremaal ja Hiiumaal elavad, siis langeks dotatsioon kordades. See ei meeldi aga mõnedele poliitikutele, sest kaob ära malakas, mille kaudu näidata, et tegelikult korraldavad praamiliiklust piraadid." 

Kahe aastaga korralikku laeva ei ehita 

"Jah, laeva saab ehitada kahe aastaga. Aga see on siis mingi muu laev, sellega reisijaid ei teeninda. Ruhnu liinile ehitas riik eilsesse päeva kuuluva väikelaeva. Kallis laev, mis ei suuda teenida ruhnlaste tänaseid vajadusi. Kui on olemas nii kõvad mehed, et on valmis kahe aastaga laeva projekteerima ja ehitama, siis mindagu panka ja ehitatagu need laevad."

Jutt sellest, et majandus- ja kommunikatsiooniministeerium ei ole suutnud seitsme aasta jooksul saada ülevaadet parvlaevaliikluse kuludest ja tuludest on Leedo arvates küsimus inimeste adekvaatsusest. "Kui minister ei oska pabereid lugeda, siis tuleb valida lihtsam amet," põrutab ta. "Jutt miljonite eurode suurusest kokkuhoiust riigi praamide puhul on labane vale. Riik peab need praamid esmalt endale muretsema ja on päris selge, et täna maksavad laevad hoopis teist hinda kui 2008, kui meie oma laevade ehitusega alustasime."

Leedo lisab, et Väinamere Liinid teevad tööd edasi. "Ees seisab suve üks keerulisemaid nädalavahetusi, kuid saartele ja meie laevadele mahuvad kõik. Tere tulemast Saaremaale! Tere tulemast Hiiumaale!"

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee