Eesti uudised

Urve Palo: kurb kogemus sunnib praaminduses kompromisse otsima (12)

Andres Põld, 18. juuni 2014, 07:00
MÕISA KÖIS? Paar nädalat tagasi avas minister Urve Palo Tallinna Vanasadamas uue kruiisikai. Lähikuud näitavad, kas Palol õnnestub kunagi Tallinna sadamas tervitada ka riigile kuuluvaid parvlaevu. Foto: KÜLLIKE ROOVÄLI
Majandusminister Urve Palo kinnitusel pooldab ta endiselt praamide soetamist riigile, ent Kihnu ja Vormsi liini kurva kogemuse tõttu peab ta õigeks, et seekord oleks laual mitu valikuvõimalust.

"Ma ei ole oma meelt muutnud, toetan endiselt ideed, et riik peaks praamid ostma," ütleb Palo Õhtulehele. Ent lisab siis, et siin on üks suur "aga".

Nimelt on võimalik, et laevad jõuabki kahe aastaga valmis ehitada, kuid oht, et hanked vaidlustatakse, võib ajagraafikut veelgi pingestada.

"Ministeeriumil on olemas kogemus Kihnu ja Vormsi parvlaevadega, kus hange ise venis juba 1,5 aastat ning kahe väikese laeva ehitus võtab kaks aastat. Seega 2011. aasta suvel alguse saanud protsess jõuab lõpule alles 2015. aasta kevadel," tõi Palo näite.

Saaremaa ja Hiiumaa liinile tuleb aga uus operaator leida või vanaga lepingut pikendada juba kahe aasta pärast. Seetõttu ongi Palo sõnul oluline, et hankel oleksid valikuvõimalused laiemad – lauale jäi nii laevade ostmine kui operaatorhange.

"Kui Tallinna Sadam saab reaalsed pakkumised ehitamiseks ja kui see on riigile soodsam, valime selle," lubab minister.

Tallinna Sadama nõukogu võttis juba eelmisel sügisel vastu otsuse kuulutada välja riigihange, et ehitada neli parvlaeva, mida riik hakkaks siis Kuivastu–Virtsu ja Rohuküla–Heltermaa liinil opereerija(te)le välja rentima. Seni pole aga hanget välja kuulutatud. Kas nüüd on sadam saanud konkreetse käsu seda teha?

"Ministeerium on välja töötanud omaniku ehk riigi ootused sadamale ja seal on see suunis kirjas, lisaks otsustas eelmisel neljapäeval ka valitsus oma kabinetiistungil, et Tallinna Sadam peab selle hanke tegema," kostab Palo.

Seega on sadam saanud sisuliselt kaks otsest käsku, mida nõukogu ei saa eirata, nagu seni on tehtud.

"Kui Tallinna Sadam saab praamide ehitamiseks reaalsed pakkumised ja kui need on riigile soodsamad, valime need. Vaid nii saame tagada, et praamiliiklus ei seisku ka 2016. aastal, kui lõpeb Saaremaa ja Hiiumaa liinide teenindamise praegune leping," rõhutab Palo.

Uus lepinguperiood algaks 2016. aasta oktoobris ning laevade ostmine saaks seega võimalikuks 2026. aastal. Palo sõnul pole laevad selleks ajaks veel vanaraud.

"Me ei tea veel, kellelt [me saaksime laevad osta]. Väga suure tõenäosusega võib see olla Tallinna Sadam, kellelt me ostaksime siis 10 aasta vanused laevad. Kui see on praegune operaator, siis need laevad on umbes 15 aastat vanad, nii et vanarauast me rääkida ei saa," rääkis Palo eile Rahvusringhäälingule.

Palo sõnul on ajagraafik praegu tihe, mistõttu pidi ta langetama just sellise otsuse, nagu ta tegi. Ta märgib, et eelmisel majandusministril Juhan Partsil, kes ajas aktiivselt riigile parvlaevade soetamise asja, oli selle hanke ettevalmistamiseks seitse aastat.

"Pool aastat jõudis ta sellest ühiskonnale väga valju häälega rääkida, aga teha mitte midagi," nendib Palo.

"Kui mul oleks praegu aega vähemalt kolm aastat, oleks ma teinud teistsuguse otsuse."

Palo sõnul, kui sellega kohe alustada, jõuaks laevad tõenäoliselt valmis ehitada. "Aga täna ei saa ju ehitama hakata. Täna tuleb välja kuulutada hange, mille miinimumaeg on 52 päeva," ütleb ta.

Valitsus otsustas eelmisel nädalal, et mandri ning Saaremaa ja Hiiumaa vahelistele liinidele hakatakse otsima operaatorit, kellel oleks pakkuda ka vajalik laevastik. Laevad on olemas vaid Vjatšeslav Leedo Saaremaa Laevakompaniil.

Eile andis IRL riigikontrolör Alar Karisele üle arupärimise seoses praaminduses toimunud valitsuse meelemuutusega. IRLi kinnitusel hoiaks riik ise praame omades aastas kokku 6-8 miljonit eurot.

Samal teemal

31. juuli 2014, 11:36
Palo: transpordiühenduse parandamisse peab panustama ka väljaspool pealinna
18. juuni 2014, 16:23
Vjatšeslav Leedo: inimestele on laevaliikluse kohta aastakümneid valetatud
17. juuni 2014, 20:04
Seisukoht | Igavene monopol
17. juuni 2014, 08:41
Leht: kirjavahetus paljastab minister Urve Palo mitu valeväidet laevahankest

12 KOMMENTAARI

t
Toivo 25. juuni 2014, 10:05
Progress oleks see kui laevad sõidaks Hiiumaale tunniga.
Nii suuri laevu, kui praegused, pole vaja. Üks korrus vähemaks võtta oleks täitsa norma...
(loe edasi)
K
;) 18. juuni 2014, 15:28
Kui eesmärk Teha suunatud hange siis ikka leiab ju põhjused.
Sotsidel väga võimsad valimis kampaaniad olnud viimasel ajal.
Nüüd saan aru KUS RAHA SELLISTE KAMPAANIATE JAOKS TULNUD ;)
Loe kõiki (12)

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee