Eesti uudised

Rail Baltic käärib – trassivariandid ajavad Harju valdade suhted sassi (23)

Juhan Haravee, 24. mai 2014, 08:00
Kavandatav Rail Baltica raudtee kütab kirgi.Foto: ALDO LUUD
"Tegelikult pole rahvale Euroopa südamega kiire ja mugava raudteeühendusena reklaamitav Rail Baltic midagi muud, kui osa mahukatele kaubaveostele orienteeritud nn Aasia koridorist, mis toob Hiina kaubad Põhja-Jäämere kaudu Euroopasse," tõdeb kodanikeühenduse Avalikult Rail Balticust eestvedaja Tanel Ots.

Eile kogunesid Tallinna keskraamatukokku taas Rail Balticu (RB) sünnivalude pärast muretsevad vallajuhid, ärimehed ja riigiametnikud, ajakirjanikest rääkimata. Kutsujaks selgi korral planeerimisprotsessile kaasa mõtlevaid inimesi koondav kodanikeühendus Avalikult Rail Balticust.

Samal teemal

Kas RB sureb Harjumaal?

"Ütlen kohe alguses ära, et minul täna positiivset sõnumit ei ole," ütleb sissejuhatuseks Saku vallavolikogu esimees ja Avalikult Rail Balticust eestvedaja Tanel Ots.

"Väljendan pigem muret ja räägin probleemidest, mis on kestnud juba kümme kuud. Kõikide joonte all, mida planeeringu kaardilt näete, elavad inimesed ja neid ei ole vähe. Miks on see trassikaart Harjumaa osas nii kirju?" küsib Ots ja vastab: "Keskkonnaministeerium on otsustanud, et Nabalast trass läbi minna ei saa. Projekteerijad pole seda aga tõsiselt võtnud ning on tänase päevani Nabala võimalusega arvestanud. Samal ajal on nad sunnitud otsima alternatiive, kuidas sealt mööda saada."

Teise murena toob Ots esile probleemi, et kohalikel omavalitsustel pole enam Eestis erilist õigust projekteerimises kaasa rääkida.

"Umbes aasta tagasi on riigikogus vastu võetud seadus, mille alusel kõrgepingeliinid, aga ka raudteed pannakse paika maakonnaplaneeringuga.

Omavalitsusel on kohustus need üldplaneeringusse sisse joonistada, vaatamata sellele, mis neil oli varem nendes piirkondades kavas."

Rapla- ja Pärnumaal, kus omavalitsused suutsid trasside osas kokku leppida, peab Ots kodanikuinitsiatiivi suureks võiduks. Harjumaal sellest kahjuks rääkida ei saa.

"Tagajärjeks valitseb tohutu segadus," kinnitab Ots.

Väikeses omavalitsuses, millest põhja ja lõuna poolt lähevad trassivariandid läbi, millega ähvardatakse sõita üle kodude, on suhted läinud väga veriseks."

Siin näeb Tanel Ots RB planeerijate läbikukkumist, sest kogukonna liikmed on üksteise vastu üles ässitatud.

Ots on veendunud, et planeerijad eelistavad juba ette trassivarianti, mis kulgeb läbi Nabala ja selle nimel tehaksegi tööd.

"Tänu kahe ministri vastasseisule on Nabala lukku pandud, kuid teiste trassivariantidega eriti ei tegelda," räägib Ots.

"Omavalitsused on pandud olukorda, kus üritatakse vaid trassi oma õuelt ära lükata ja mure aina suureneb."

Otsa sõnul on meie riigijuhid jätnud rääkimata ka ühest olulisest asjast:

"Rail Baltic on Aasia koridori üks osa, millest meie endine peaminister Andrus Ansip rääkis pikalt ja avatult ka oma Hiina kolleegiga, kui see siin käis.

Põhja-Jäämere kaudu saabuvad Hiina kaubad hakkavad Soome, Norra ja Baltimaade kaudu liikuma Euroopasse. Seda koridori on kavandatud pikalt, kuid Eestis pole sellest kahjuks avalikult räägitud.

Need kaubamahud on võrreldamatud praegustega ning seepärast peame väga hoolikalt trasse valima.

Mina ennustan, et RB tuleb niikuinii ja peame nõudma, et seda ei ehitataks kõige odavamal ja lihtsamal viisil."

Kas raudteetrassi varianti Nabalas tohib uurida või mitte?

Keskkonnaministeerium on seisukohal, et sel aastal Nabalasse sündivat looduskaitseala RB kiirraudtee läbida ei tohiks ega kiida heaks keskkonnamõjude strateegilise hindamise programmi.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium leiab aga, et maastikukaitseala raudteed ei välista ja võimalikke mõjusid tuleks vähemalt hinnata, et selle põhjal otsust kaaluda.

Keskkonnaminister Keit Pentus-Rosimannus soovib, et RB halb mõju oleks võimalikult väike nii inimestele kui ka loodusele.

"Eesti ei ole nii tihedalt täisehitatud maa, et Tallinnast Varssavisse minekuks oleks ainult kaks valikut: üle Nabala-Tuhala või üle inimeste kodude," leiab Pentus-Rosimannus.

"Praegune vastandamine on pahatahtlik, tegelikkust moonutav ja minu arvates teadlikult inimesi looduse hoidmise vastu üles ässitav."

Keit Pentus-Rosimannuse arvates oleks tema värskel kolleegil Urve Palol lihtsam, kui tema eelkäija Juhan Parts ei oleks nii kindlalt olemasoleva raudteetrassi kasutamist välistanud.

"Ebarealistlikud versioonid tuleb kõrvale jätta," leiab ta samas.

"Meil on Nabala kaevandustega seoses käidud läbi pikk kohtuvaidlus kuni riigikohtuni.

Ka seal jäi peale seisukoht, et kui kaks tegevust on teineteist selgelt välistavad – Nabala-Tuhala piirkonna kaitset vajav veerežiim ja sealsamas kaevanduste avamine –, siis tuleb asjatute kulutuste tegemise vältimiseks selgelt öelda, et me ei luba kaevanduslubadega edasi minna.

Oleks silmakirjalik ja võrdse kohtlemise printsiipi rikkuv, kui me raudtee planeeringuga teistmoodi käituksime."

Majandus- ja kommunikatsiooniminister Urve Palo tõdeb, et trassi, mis oleks ideaalne nii tehnilis-majanduslikult, inimkeskkonnalt kui looduskaitseliselt, ei ole olemas.

"Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi soov on, et kõikide trasside võrdlustulemusi tuleb tutvustada avalikkusele ning vajadusel trasse põhjalikumalt edasi analüüsida," ütleb Palo.

Kui Nabala trassid ilma analüüsita lihtsalt välistada, jäävad Palo sõnul võrdlusesse vaid oluliselt kallimad ja inimkeskkonnale halvemalt mõjuvad alternatiivid.

"Ehitushinna vahe kõige kallimate alternatiivide puhul ulatub 94–131 miljoni euroni," märgib minister.

23 KOMMENTAARI

v
vedur 10. juuni 2014, 13:50
Ja veelkord, miks ei avalikustata kompensatsioonimehhanismi plaane. Kas need inimesed, "kelle omand on puutumatu ja püha" kuid peavad siiski sellest i...
(loe edasi)
m
mimicri 27. mai 2014, 00:18
Välja pakutud ringtee variant on kõige tobedam variant üldse.
1. Moodustab megabarjääri, millest üle saamiseks peavad inmesed hakkama suuri ring...
(loe edasi)
Loe kõiki (23)

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee