Õhtuleht trenniblogi

Kas on olemas head suhkrut? (16)

Kersten Lehismets, 23. mai 2014, 12:24
Suhkur MATI HIIS
Viimasel on üha enam räägitud sellest, et kaaluprobleemide peamised tekitajad on halvad süsivesikud, mille nimekirja eesotsas troonib suhkur.

Paljukardetud rasv, mida enamasti ülekilode tekkimise peapõhjuseks on peetud, ei ole üldse nii halb – kui kasutada kvaliteetseid rasvu nagu oliivi-, kookos- ja linaseemneõli ning teha seda mõistlikus koguses, teevad need tervisele hoopis head. Suhkrus aga puuduvad kasulikud toitained praktiliselt täielikult. Magus tekitab mõnutunde – šokolaadi- või koogitükk teevad ju hetkeks enesetunde heaks – kuid organismi jaoks tähendab suhkur vaid tühje kaloreid.

Kaloreid on, toitaineid mitte

Ühes grammis valges suhkrus on neli kilokalorit, kümnes grammis juba nelikümmend. Pooles liitris Coca-Colas tervelt 53 grammi ehk umbes kolm ja pool supilusikatäit suhkrut. Toitained ja vitamiinid puuduvad suhkrust aga täiesti. Süües magusat, tõstad äkiliselt oma veresuhkru taset, ning hetkeks on hea olla. Peagi langeb aga veresuhkur sama äkiliselt alla kui see tõusis, mille tulemusena tahame järgmist magusat ampsu.
Maailma Terviseorganisatsiooni WHO soovituse kohaselt ei tohiks suhkur moodustada rohkem kui 10 % meie päevasest kogukaloraažist, kuid oleks veelgi parem, kui selle osakaal jääks alla 5 %. Kui tarbid sageli valmistoitu, -kastmeid ja maitseaineid, võid selle koguse märkamatult kätte saada, Coca-Cola pudelit või šokolaaditahvlit isegi avamata.

Alternatiivid suhkrule 

On räägitud ka sellest, et valge suhkur on suhkrutest halvim võimalik valik. Selle asendamiseks on välja pakutud mitmeid alternatiivseid magustajaid nagu pruun suhkur, toorsuhkur, agaavisiirup ja paljud muud. Paraku toimivad need organismis ikkagi ühtemoodi, tõstes hüppeliselt veresuhkru taset ning mõjutades sellega nii meeleolu kui isusid. Seega pole vahet, kas süüa valget suhkrut või agaavisiirupit, sest nende mõju on samasugune. Ka kaloraaži poolest erinevad suhkrud üksteisest küllatki minimaalselt. Agaavisiirupi eelis on vaid see, et magusama maitse tõttu ei ole seda vaja nii palju lisada kui tavalist suhkrut.

Toorsuhkru ja valge suhkru võrdluses räägitakse valgest suhkrust sageli kui "rafineeritud" ning toorsuhkrust kui "naturaalsest" suhkrust. Tegelikult pole see päris täpne: mõlemad pärinevad taimedest ja ning mõlemat on töödeldud, toorsuhkrut lihtsalt vähem. Seda päris "naturaalseks" kutsuda on aga liialdus. Toorsuhkru tootjad püüavad kliente püüda ka väitega, et toorsuhkrusse on alles jäänud rohkem toitaineid. Kuid kuna suhkruroos on juba enne mistahes töötlemist väga vähe toitaineid, pole ka see väide hästi põhjendatud.

Mahesuhkur on mõnevõrra parem valik seepärast, et selle kasvatamisel ei ole kasutatud taimemürke, olles nii kasulikum nii tarbija organismile kui ümbritsevale keskkonnale. Viimane faktor on oluline ka toorsuhkru juures, sest seda töödeldakse veidi vähem ning see tekitab keskkonnale vähem koormust.

Kas suhkrust peaks loobuma? 

Kuna suhkrul, olgu see siis valge, pruun, toor- või muu suhkur, pole toitainete osas organismile midagi pakkuda, ei jää keha millestki ilma, kui see menüüst täiesti välja

16 KOMMENTAARI

k
konsa 29. mai 2014, 09:52
Kas on olemas head suhkrut?
....
on küll, see on söömata suhkur
s
shugo 28. mai 2014, 12:39
Kõik suhkrud on head. Lase nad lihtsalt ennem veiniks käärida.
Loe kõiki (16)

Põnevat ja kasulikku

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee