Repliik

Harri Treial | Talv läbi, naastud samuti (8)

Harri Treial, autoajakirjanik, 20. mai 2014 17:15
Foto: ALDO LUUD
Aprillis lõppes ametlik autode naastrehvide kasutamist lubav aeg. Ilmselt ei olnud neid vähe, kes vaatasid lumeta talve järel kriitilise pilguga talverehvides olevaid naaste, kas need ikka järgmisel hooajal täidavad nendele pandud ülesannet.

Minagi olin üks neist uudistajatest. Olin ju seniste talverehvidega sõitnud juba kuus talve ja kuigi mõned naastud olid selle aja jooksul rehvidest kadunud, oli kulunud protektorit silitades naastude siiliokas tunda. Sai ostetud uued. Rehkendus näitas talverehvidega läbisõiduks 777 km, kuid naastude peaaegu täielik kulumine tekitas suure ehmatuse. Need on küll ilusasti alles, kuid on lihtsalt kulunud. Minu talupojamõistus ütleb, et 777 km läbisõidu järel ei tohiks küll libeduse kaitseks paigaldatud naastud nii kulunud olla.

Seadus nõuab sõidukitele talvel kas lamell- või naastudega rehve. Kui nüüd minu rehve kontrollitakse, siis visuaalsel vaatamisel läigivad uute naastude otsad uudistajale vastu. Naastu protektorist väljaulatuv osa on aga peaaegu täies pikkuses kulunud. Teatavasti on rehvidele kehtestatud üsna täiuslikud tehnonõuded. Vastavalt sõiduki kategooriale ja kasutatava velje läbimõõdule on kehtestatud maksimaalne naastude lubatav arv, ette on antud ka nende rehvipinnast väljaulatuv pikkus (maksimaalselt 1,2 kuni 2,5 mm) jne.

Kuid naastude vastupidamisele pole mingit ettekirjutatud nõuet. Tarbijakaitseamet viitas samuti rehvidele kehtestatud nõuetele. Et aga rehve kontrollitakse, siis viidataksegi liiklusseadusele, mis ütleb, et vastav järelevalvepädevus on antud politsei- ja piirivalveametile. Seega müüakse meil ebanormaalselt kiiresti kuluvaid naastudega rehve, kuid ebakvaliteetse kauba kontrollimisega ei tegele keegi. Aga ei saagi tegelda, sest kui eeskiri viitab ainult naastu maksimaalsele lubatavale väljaulatamisele, siis minimaalset väljaulatavat ja ohutust tagavat pikkust ei mainita.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee