Õhtuleht trenniblogi

Mis on saanud uusaastalubadustest? (4)

Kersten Lehismets, 13. mai 2014, 23:08
 PantherMedia / Scanpix
Kas oled üks neist, kes aasta esimestel päevadel pani kirja rea eesmärke, mis sinu ja / või su lähedaste uue aasta paremaks, õnnelikumaks ja edukamaks peaksid muutma? Juhul, kui su lauasahtlist või arvutikaustast mõned niisugused eesmärgid leiduvad, on nüüd, mil veidi üle poole 2014. aastast veel ees on, hea aeg vaadata, kuidas nende täitmisega seni läinud on.

On ülimalt tavaline, et uusaastalubaduste hulgas on tavaliselt vähemalt paar tervist, sealhulgas näiteks toitumist või treenimist puudutavat eesmärki. Tõenäoliselt tunneme kõik kedagi, kelle sooviks on näiteks

- vabaneda teatud hulgast kilodest / vähendada rasvaprotsenti;

- hakata regulaarselt trennis käima (näiteks 3x nädalas jõusaalis / 2x30 minutit nädalas jooksmas / alustada uue sportliku harrastusega);

- lõpetada suitsetamine / vähendada alkoholi tarbimist / vähendada rämpstoidu söömist;
- ...

Võib-olla me mitte ainult ei tunne kedagi sellist, kes endale mõne eelneva sihi oleks seadnud, vaid äkki oleme ise üks neist?

Samal teemal

Loomulikult võivad seatud plaanid ühel või teisel põhjusel muutuda. Kui end aasta algul tõsiselt vigastasid, ei tule mõttest kevadel maratoni joosta ilmselt midagi välja – sinna pole midagi parata. Kuid kuidas on läinud plaanidega, mille teostamine sõltub (vähemalt suuremas osas) sinust endast?

Võib-olla oled uusaastaeesmärkide täitmisega järje peal. Oled ehk midagi saavutanud, võib-olla millegi suunas teel. Kuid võib ka juhtuda, et sa pole eesmärgi täitmise suunas veel sammugi astunud.

Põhjusi, miks uusaastalubadused sageli täitmata jäävad, on peamiselt kaks. Esiteks võivad need olla liialt ebarealistlikud. Näide: inimene, kes on kimpus ülekilodega ning kel sportlik taust praktiliselt puudub, seab eesmärgiks hakata igal hommikul jooksmas käima. Eesmärk on aukartustäratav, kuid tegelikult juba algusest peale hukule määratud. See-eest võiks seada sihiks liikuda iga päev 30 minutit, mis oleks märksa realistlikum ja kindlasti teostatav plaan. Ebalust ärataks ka tõsise šokohooliku plaan magusa söömine lõpetada. Tasuks panustada hoopis mõõdukusele, vähendades tarbitava magusa koguseid mingi hulga võrra.

Liiga suurejooneliste plaanide kõrval on teiseks ebaõnnestumise põhjuseks üldse igasuguse plaani puudumine. Inimene, kes aastavahetusepeole mõeldud kleiti või pükstesse kuidagi ära ei mahu, võib anda resoluutse lubaduse: uuel aastal võtan 10 kilo maha! Need kilod niisama lihtsalt, koos vihapurskega, ei kao. Selleks on vaja realistlikku tegevuskava, kuidas ja mida ette võtta.

Kuid isegi kui oled seatud eesmärkidest maas, pole lugu. Konkreetne kuupäev kalendris ei tee trenniga alustamist või suitsetamisest loobumist niikuinii lihtsamaks kui mistahes muu aeg. Sama kehtib ka muude eesmärkide täitmise puhul, olgu nendeks siis lubadus veeta rohkem kvaliteetaega perega, töötada vähem, magada igal öösel pikemalt, lugeda rohkem raamatuid või helistada sagedamini sõpradele.

Kui miski neist oli siiski sinu uusaastalubadus, mille täitmiseni sa pole veel jõudnud, siis rong ei ole veel päriselt läinud. Pool aastat on ees! Realistliku plaani abil võib veel paljutki teostada. Ei tahaks ju uue aastavahetuspeo lähenedes taas iseendas pettuda ning ennast pigistavasse kleiti või pükstesse surudes taas samadele vanadele kilodele sõda kuulutada.

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee