Juhtkiri

Juhtkiri | Autode kasutus võrdsetele alustele (3)

Õhtuleht, 8. mai 2014 18:46
Foto: TEET MALSROOS
Praegu riigikogus menetletava eelnõu järgi tuleks ka ettevõtteil hakata maksma autode pealt käibemaksu. Ettevõtjate ettepanek kehtestada ühtlasi automaks eraisikute jaoks teeniks realiseerumisel ärimeeste huve ning rahvale kindlasti ei meeldiks. Tuleks küll üldine automaks, kuid ettevõtted pääseksid ikkagi käibemaksust. Tõenäosus, et ettevõtjate ettepanek läbi läheb, on siiski üsna olematu, pigem on tegu katsega suunata nende jaoks kahjulik eelnõu kalevi alla.

Riigi huvi on saada eelarvesse valimislubaduste katteks iga hinna eest lisamaksuraha, samas on Reformierakond teatanud, et ametis olev valitsus automaksu ei kehtesta. Seda oleks ka raske teha olukorras, kus maal elades on ühistranspordiliikluse hõreduse või puudumise tõttu autota hakkamasaamine pea võimatu. Siiski on poliitikud mingil kujul maksu kehtestamisest varemgi rääkinud – majandusminister Urve Palo peab mõistlikuks autode 1–2protsendilist müügimaksu. Kuid juba kord kehtestatuna on maksudel kalduvus suureneda. nagu juhtus näiteks masu ajal käibemaksu kergitamisega.

Kui Eesti maksupoliitika puhul kiidetakse selle ühetaolisust ja lihtsust, siis on loogiline, et ka autode kasutamisel kehtib kõigi jaoks ühesugune kord, et seaduste muutmisel ei jääks riigiametnikud võrreldes ettevõtjate ja eraisikutega soodustatud seisu. Võrdse kohtlemise põhimõttest lähtudes maksaks riigiasutustes sõidukite kasutamise erisoodustusmaksu kinni autoga oma asju ajav ametnik ise – nagu see käib eraettevõtteis –, mitte aga riigiasutus maksumaksja rahaga.

Kui aga sihiks võtta autoomanike tarbimis- ja keskkonnasäästu harjumuste kujundamine, unustamata seejuures riigieelarvet, siis loogiline oleks ka kallite ja võimsate autode maksustamine. Põhimõttelise otsuse langetamise järel on vaja selgeks vaielda, kuhu tõmmata maksustamisel sõidukite hinnalagi.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee