Juhtkiri

Juhtkiri | Sõidad autoga - toetad koalitsiooni (3)

Margo Pajuste, 5. mai 2014, 18:51
Foto: Andres Varustin
Uue koalitsiooni tekkides imestati, kust küll võetakse raha kõigi valimiseelsete lubaduste kinnimaksmiseks. Nüüd on selge, et üheks selliseks kohaks on teedehooldus ja -remont, kus on sel aastal raha 25 miljonit eurot vähem.

Kui eakad tahavad pensioni ja lapsed toetuste väljamaksmist saada igal kuul, siis teederemondist saab raha ära tõmmata ka nii, et seda esialgu tähelegi ei panda. Samas on teeremondist loobumine kui viitsütikuga pomm. Mõne aja pärast on auk augus kinni ning raha praeguse olukorra taastamiseks oleks tarvis oluliselt rohkem kui järjepidevalt teid remontides.

Loobudes suurematest projektidest nagu näiteks Tartu maantee neljarealiseks ehitamine, jääks kallilt ehitatud Mäo uhke liiklussõlm troonima keset Eestit tuulelipuliku teedepoliitika monumendina.

Lähtudes aga Suur-Tallinna ideest ja eeldades kogu elu koondumist pealinna ümber võiks ehitada teatud ulatuses välja põhimaanteed ning provintsi jätta tähelepanuta. Kas minna seda teed nagu soomlased, kes väljasurevais piirkonnis võtavad teedelt üles asfaltkatte ja teevad neist odavamate hoolduskuludega kruusateed, on diskussiooni vajav. Igal juhul antaks sel juhul selge signaal – kolige Tallinna või vaadake ääremaadele jäädes ise, kuidas hakkama saate.

Ebapopulaarsed põhimõttelised valikud tuleb siiski teha poliitikutel. Kui on julgust raha ära võtta, peab olema ka julgust öelda, mille arvelt seda tehakse. Valimiseelsel aastal ei taha ükski neist aga negatiivsete otsuste langetajaks olla. Lihtne on lükata otsustamine maanteeameti kaela, kellel on küll teede korrashoidmise kohustus, aga vajalikku raha selleks riik lihtsalt ei anna.

Kütuseaktsiisi kallale minek näitab aga, et valitsus ei suuda kuidagi tagada riigi normaalseks toimimiseks vajaliku raha laekumist muudest allikatest. Kuidas maksta pensione ja lastetoetusi siis, kui ka kütuseaktsiisi enam ei jätku?

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee