Lihasvalu (AOP)

Sageli peetakse heaks märgiks, kui lihased on pärast trenni kanged ja valulikud. Kas selline arvamus on põhjendatud?

On selge, et kui lihased valulikuks jäävad, on nad kõvasti tööd teinud – selles mõttes on treening tõepoolest edukas olnud. Lihased saavad tugevamaks, kuid valulikkuseni treenimine igal treeningkorral ei ole siiski mõistlik. Oluliseks põhjuseks on see, et kui lihased on sedavõrd valusad, et hommikul voodistki raske tõusta on, siis suure tõenäosusega jätad järgmised paar, suurema lihaspinge puhul kolm-neli treeningkorda vahele. Teadaolevalt on tulemuste saavutamisel kõige oluline järjepidevus – treenida tuleks pigem sagedamini ja mõõduka koormusega kui kord-paar nädalas väga tugevalt. Tervisele kasulik, soovitatav liikumiskoormus on neli-viis korda nädalas vähemalt 30 minutit korraga. Kui lihased pärast iga treeningut väga valulikuks jäävad, ei pruugi rohkem kui kahest treeningkorrast nädalas midagi enamat välja tulla. Seega ei tohiks treeningpäeva järgne lihasvalu olla see näitaja, millega trenni tulemuslikkust mõõta.

Kuidas aga teada, missugune koormus on sobiv, et järgmise päeva trenn liiga valusate lihaste tõttu tegemata ei jääks? Tunnustatud USA liikumisteaduste ekspert Josh Feldman annab järgmist nõu: kui näiteks jõusaalis harjutuste tegemisel on raskused sedavõrd suured, et sa ei suuda neid ilma värisemata või lausa kõikumata sooritada, on see suhteliselt kindel märk sellest, et järgmisel hommikul või veel samal õhtul hakkavad lihased suurest koormusest valuga märku andma. Ka sel juhul, kui oled väsinud ega suuda teha teatud harjutust sellise raskuse või sellise korduste arvuga nagu tavaliselt, võib olla mõistlik seeriat lühendada. Väsimus võib olla tingitud ka lähenevast haigusest, millega sageli kaasneb lihasvalu. Seega võib raske treening olukorra veel halvemaks teha.

Feldman soovitabki seega tugeva väsimuse tekkides harjutus lõpetada. Samas ei tohi seda tunnet mitte lihtsalt laiskusega – ma rohkem ei viitsi – segi ajada. Ole enda vastu aus ja kuula oma keha. See on treeningutes järjepidevuse säilitamisel äärmiselt oluline, tulemused aga tulevad vaid järjepidevalt treenides.

Jaga artiklit

0 kommentaari

Päevatoimetaja

Telefon 51993733
online@ohtuleht.ee

Õhtuleht sotsiaalmeedias

Õhtuleht Mobiilis