Õhtuleht trenniblogi

Valgud toidulauale! 

Kersten Lehismets, 17. aprill 2014, 14:28
 SXC
Valgupulbrid, proteiinibatoonid, taine kanaliha ja kohupiim. Need sõnad seostuvad paljudele eelkõige jõualade harrastajatega, kes tahavad lihaseid kasvatada. Kuid valkudele tasub tähelepanu pöörata ka sel, kelle eesmärgiks pole tingimata lihasmassi tõstmine, vaid kel soov lihtsalt mõned kilod kaotada ja seeläbi parem välja näha.

Kuid valkudel ja valkudel on vahe. Valku, keha ehitusmaterjali, saab nii taimsetest kui loomsetest allikatest. Kuid tunnustatud USA toitumisteadlase Loren Cordaini sõnul peaks oma keha eest hoolitseva inimese menüüs kindlasti aukohal olema just loomsed valgud. Ta märgib, et kuna taimsed valguallikad ei sisalda kõiki asendamatuid aminohappeid, on kõige olulisem roll hea tervisliku seisundi – hea enesetunde ja optimaalse kehakaalu saavutamisel – on eelkõige taisest lihast, näiteks kana- ja loomalihast ning mereandidest saadavatel valkudel.

Kuidas valgud meid kaalu langetamisel aitavad?

Üks võti on selles, et keha peab valguallikast energia kättesaamiseks tegema kordades rohkem tööd kui rasva- või süsivesikuallikast. Suurem töötegu aga tähendab suuremat kalorikulu. Kui sööme sama kalorihulga eest rasvu, süsivesikuid ja valke, siis just viimaste lõhustamiseks põletab keha rohkem kaloreid.

Valgud tekitavad ka täiskõhutunde kiiremini kui rasvad, eriti aga süsivesikud. Kas oled märganud, et võid lõputult süüa saia või pastat, aga alati mahub natuke veel? Isu justkui kasvaks. Valkudega on teisiti – neid süües saab kõht kiiremini täis ning seega jäävad ka keha jaoks üleliigsed kalorid saamata.

Cordain kirjeldab ka, et valgurikas toit kiirendab ainevahetust ning kummalised ja ootamatud isud kaovad, sest keha saavutab kvaliteetsest kütusest küllastustunde. Seda, et näljatunne kauem eemal püsib, on tõestanud mitmed uuringud. Stockholmi Karolinska instituudis tehtud uurimuses anti kahele grupile lõunasöögiks sarnast hautist, kuid üks neist oli lihaga ja teine ilma. Kaloraažilt olid portsjonid samasugused. Kui käes oli õhtusöögi aeg, tarbis lõunaks liha söönud rühm 12 protsenti vähem kaloreid kui taimetoitu söönud grupp. On ka uuringuid, mis näitavad, et kui valkude tarbimisele kogu aeg piisavalt tähelepanu pöörata, vähendavad need märkimisväärselt kogu päeva jooksul söödava toidu kogust.

Ning eks olegi lihavõttedki, nagu püha nimetuski ütleb, parim aeg oma menüüsse kvaliteetseid valke lisada. Ka kümnetele värvitud munadele leiab fantaasiat tööle pannes maitsva rakenduse!

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee