Eesti uudised

Pahased ja palka nõudvad bussijuhid: ei orjatööle! (19)

Arvo Uustalu, 4. aprill 2014 07:00
SUUREMAT PALKA: Bussijuhid nõuavad suuremat palka ja skeemitamise lõpetamist riigihangetel. Foto: Aldo Luud
Eilsetel pikettidel Tartus, Pärnus ja Kuressaares nõudsid bussijuhid suuremat palka ja riigihangetega skeemitamise lõpetamist.

Tartus kogunes bussijaama ette poolsada bussijuhti, kaasas plakatid, nagu "Nõuame palka!" "Ei orjatööle!", "Aus konkurents võrdub palk!", "Käsundusleping ei ole bussijuhile!" ja "Skeemitajad riigihangetelt ­eemale!".

Samal teemal

Kolleegidele olid Emajõelinna tulnud toetust avaldama Saaremaa bussijuhtide esindajad, samuti Sebe bussijuhid, ehkki viimastel on palgatõus juba käes. Transpordiametiühingu korraldatud pikettidega nõudsid sohvrid ettevõtetelt Tarbus ja GoBus rohkem palka ja juhtisid tähelepanu ka teistele probleemidele.

Transpordiametiühingu aseesimehe Jaan-Hendrik Toomeli selgituste kohaselt soovivad bussijuhid pikettidega öelda, et senise palgaga nad enam nõus töötama pole. "Värske kollektiivleping koos palgatõusu ja töörahuga on ametiühingul aasta alguses sõlmitud Sebes ja Eesti Bussis," lausus Toomel. Palgakõnelused on pooleli firmadega GoBus ja ATKO.

Toomeli sõnul läbirääkimised luhtusid, kuid arutelusid bussifirmadega jätkatakse koos Autoettevõtete Liiduga.

Ametiühingu bussijuhtide sektsiooni koordinaatori Aare Kübarsepa kinnitusel on tänavu ees liiniveohanked paljudes maakondades, ent paraku on neid viimasel ajal üha sagedamini võidetud pakkumistega, millega ettevõtja seaduslikult ots otsaga kokku ei tule.

"Näeme, et kui alapakkumiste tegemine jätkub, ei suuda tööandjad enam oma töötajate töötasusid hoida, rääkimata nende tõstmisest," ütles Kübarsepp. Tema sõnul on palgatõus ühistranspordi kvaliteedi kestlikkuse seisukohast hädavajalik.

"Seepärast on meie selge sõnum bussihangetel pakkumiste tegijatele, et uue vedaja puhul peab palk tänasest kindlasti suurem olema ning seda kõigis Eesti maakondades," rõhutas Kübarsepp.

Ta lisas, et hangetele ei tohiks asja olla ka skeemitajatel, kes ei oska või ei taha korrektselt arvestada töötajate töötunde ja -koormust.

Veel pidas Kübarsepp suureks probleemiks bussisektori käsunduslepinguid. Nende seaduslikkuse kohta kogutakse infot ja valmistatakse ette esimesi kohtuasju, et bussijuhtidele saamatajäänud hüved välja nõuda.

"Sisuliselt ei ole neil juhtidel puhkust ette nähtud," ütles Kübarsepp Õhtulehele.

Hanked määravad väikese palga

GoBusi juhataja Enn Randmaa sõnul toetab ettevõte initsiatiive, mis võimaldaksid tõsta bussijuhtide palka.

"GoBusi bussijuhtide palgatase on sektori keskmine, aga bussijuhtide soov suurema palga saamiseks igati õigustatud. Kahjuks keskendub praegune reisijateveo hangete läbiviimine odavaima vedaja leidmisele.

GoBus bussihangetel alapakkumisi teinud ei ole. Selged sammud alapakkumiste lõpetamiseks tuleksid kasuks kogu bussisektorile. Oleme ametühingutega läbirääkimisteks ka edaspidi avatud," kinnitab Randmaa ja pakub teiseks võimaluseks riigipoolsete dotatsioonide indekseerimist kord kvartalis, nagu see toimib näiteks Tartu linnatranspordi puhul.

"Praegu indekseeritakse kord aastas ning teenuse osutamisest saadav marginaal on õhuke, ei jäta see aasta peale jagatuna ettevõttele suurema palga maksmiseks piisavalt vaba raha," selgitab Randmaa.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee