Eesti uudised

Bussijuhid: Ei orjatööle! (16)

Arvo Uustalu, 3. aprill 2014 11:50
Bussijuhtide streigi korral jäävad bussipeatused tühjaks, sest reisijatel sinna asja pole.Foto: MARGUS ANSU/POSTIMEES
Täna kell kümme Tartus, Pärnus ja Kuressaares toimunud pikettidel nõudsid bussijuhid suuremat palka ja riigihangetel toimuvate skeemitamiste lõpetamist.

Tartus kogunes bussijaama ette umbes poolsada bussijuhti, kes kandsid plakateid nagu "Nõuame palka!“ "Ei orjatööle!“, "Aus konkurents võrdub palk!“, "Käsundusleping ei ole bussijuhile! ja "Skeemitajad riigihangetelt eemale!“.

Emajõelinna kolleegidele olid toetust avaldama tulnud ka Saaremaa bussijuhtide esindajad.

Kolleege toetasid ka Sebe bussijuhid, kes on oma palgatõusu juba kätte saanud.

Transpordiametiühingu korraldatud pikettidega nõudsid sohvrid ettevõtetelt Tarbus ja GoBus palgatõusu, kuid samas juhiti tähelepanu ka teistele bussinduses vohavatele probleemidele.

Samal teemal

Transpordi Ametiühingu aseesimehe Jaan-Hendrik Toomeli sõnul läbirääkimised luhtusid, kuid hetkel jätkatakse ettevõtetega kõnelusi koos Autoettevõtete Liiduga. Tema sõnul soovivad bussijuhid pikettidega öelda, et tänase palgaga ei ole nad enam nõus töötama.

"Värske kollektiivleping koos palgatõusu ja töörahuga on ametiühingul aasta alguses sõlmitud Sebes ja Eesti Bussis,” sõnas Toomel.

Palgakõnelused on täna pooleli firmadega GoBus ja ATKO. Transpordi Ametiühingu bussijuhtide sektsiooni koordinaatori Aare Kübarsepa sõnul on käesoleval aastal ees liiniveo hanked paljudes maakondades ning viimase aja praktika on näidanud, et üha sagedamini võidetakse hanked pakkumisega, millega ettevõtja legaalselt ots-otsaga kokku ei tule.

"Näeme, et kui alapakkumiste tegemine jätkub, ei suuda tööandjad enam oma töötajate töötasusid hoida, rääkimata nende tõstmisest,” sõnas Kübarsepp.

Tema sõnul on ühistranspordi kvaliteedi jätkusuutlikkuse seisukohast palgatõus hädavajalik.

"Seepärast on Transpordi Ametiühingu selge sõnum bussihangetel pakkumiste tegijatele, et uue vedaja puhul peab palk tänasest kindlasti suurem olema ning seda kõigis Eesti maakondades,” rõhutab Kübarsepp.

Ta lisab, et hangetele ei tohiks asja olla ka skeemitajatel, kes ei oska või ei taha korrektselt arvestada töötajate töötunde ja -koormust. Kübarsepa sõnul on suur probleem ka bussisektori käsunduslepingud. Nende seaduslikkuse kohta kogutakse infot ning valmistatakse ette esimesi kohtuasju bussijuhtidele saamata jäänud hüvede välja nõudmiseks.

"Sisuliselt ei ole neil juhtidel puhkust ette nähtud,“ tõdeb Kübarsepp Õhtulehele. Kui suur on bussijuhte rahuldav palk, seda Kübarsepp täpselt ei ütle, kuid lisab, et 700-eurone brutopalk ei ole bussijuhi vääriline. Ta nendib, et kas oodatav palk on 900 või enam, on läbirääkimiste küsimus.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee