Eesti uudised

Vihane autoomanik: eksperimenteerigu mujal oma pindamisega, mitte tiheda liiklusega maanteel! (65)

Arvo Uustalu, 3. aprill 2014 07:00
VAHETUSEGA EI KIIRUSTA: Juhan Juhaste kivihoobi saanud autoklaasi vahetamisega ei kiirusta, kuna ka see tuleks suure tõenäosusega varsti välja vahetada.Foto: Aldo Luud
Lähte ja Tabivere vahelise teelõigu lahtine killustik on purustanud kümnete autode esiklaasid.

"Klaasi pole mõtet vahetada, nagunii saab jälle kiviga aknasse," on autoomanik Juhan Juhaste vihane 9kilomeetrise teelõigu peale, mille killustik on lõhkunud kümnete ja võib-olla ka sadade autode esiklaasid, tuled ja peeglid.

Jõgevamaal asuva Tabivere aleviku autoomanikud on püha viha täis, kuna Eestis uudse tehnoloogiaga mullu septembri alguses pinnatud teelõik on nii mõnegi juhi klaasimistöökotta saatnud. Juhid on kindlad, et kompensatsiooni uue mõrase klaasi või katkise tule eest peab andma praaki teinud aktsiaselts Eesti Teed. Ettevõte raha välja käima ei kiirusta.

70ga kildu ei viska?

Kivirahe tabas ka Merike Rekorit, kes mäletab 5. veebruari vägagi hästi. "Viisin sel päeval tuttavat sünnitusmajja. Kivid paiskusid üles minu autost mööda sõitnud kiirabi rataste alt," räägib ta.

Komeetidena lendavad kivid ei lasknud tal isegi kiirabiauto numbrit vaadata. Nii Rekor kui ka Juhaste tõdevad, et nemad pole kaugeltki ainsad, kelle autod kurikuulsal teelõigul on viga saanud. "Meid võib olla isegi mitte kümneid, vaid sada või enamgi veel. Ega siis kõik seda üsna lootusetut ja vaevanõudvat kompensatsioonikadalippu ette võta. Ainuüksi meil on küla vahel mitu inimest, kes on sellel teelõigul kiviga autoaknasse saanud. Hari on punane isegi neil, kel on kaskokindlustus. Nemad uue esiklaasi raha saavad, aga tuleval aastal tuleb see-eest kindlustuse eest rohkem maksta," nendib Juhaste, kes sai suure mõra oma Fordi esiklaasi 12. veebruari õhtupoolikul.

Ka Lähtel elav ja Tabiveres töötav Meelis on üks neist, kes killustikuga autoaknasse sai. "Sellel teelõigul on kiirusepiirang 70 kilomeetrit tunnis, aga kas siis selle kiirusega ei löögi autoakent katki? Aeg-ajalt tuleb mul päästeautoga sündmuskohale kihutada. Aga ma ei tea, kuhu peaksid need vaesed autojuhid teelt peitu pugema, et nad kivirahega pihta ei saaks," ütleb ta.

Juhaste sõnul on teelõigu ette paigaldatud 70-märk tsirkusetegemine. "Tõestagu mulle ära, et 70kilomeetrise tunnikiirusega ei viska kildu. Milleks siis teetööde juurde pannakse märgid 30 ja 50 kilomeetrit tunnis? Et seitsmekümnega sõites kivi klaasi katki ei löö, aga kaheksakümnega lööb? Parem võtku need märgid sealt üldse maha, nagunii sõidab enamik maanteel üheksakümnega," leiab ta.

Teelõik pinnati Eestis uudset tehnoloogiat kasutades. Juhaste tõdeb, et eksperimente ei tohiks teha maanteel, kus on väga tihe liiklus.

Kahju 500 eurot

Juhaste sõnul on ühtlasi teefirma tunnistanud, et kild on lahti sügisese pindamise tõttu. Kuid ometi raha lõhutud autoklaaside eest maksta ei taheta. Enamgi veel, kompensatsiooni ei maksta, aga mõttetult solgutatakse. "Juhtide käest küsiti auto pilte, kaskokindlustuse õiendeid ja klaasivahetamisele pakkumisi. Olin ikka algul päris sinisilmne. Mõtlesin juba, et kahjunõude raha on juba vormistamise küsimus. Paraku sain 25. märtsiga dateeritud kirja teefirmalt, milles anti teada, et ei saa minu kahjunõuet rahuldada. Selgituseks tõi Eesti Teed ASi Kagu piirkonna juhataja Raul Olesk, et kiirusepiirang lõigul on 70 km/h ja lisatud on hoiatusmärk "lahtine killustik"," räägib ta.

"Samuti teatati, et tõenäoliselt tekitas täkke või mõra vastutuleva auto lubatust suurem kiirus ning liiklejate reeglite rikkumisega põhjustatud kahju eest Eesti Teed AS ei vastuta. Kas ma pean siis pimedas hakkama jälitama vastusõitvat autot, et selle juhilt kuulda, et tema auto alt küll kivi üles ei lennanud? Vastutama peab ikkagi töö tegija, mitte inimene, kelle auto alt kivi üles lendab."

Kahelt ettevõttelt sai Juhaste soojendusega esiklaasi vahetamise pakkumise, üks oli 300, teine 350 eurot. "Kui ma ühes klaasifirmas Lähte-Tabivere teelõiku mainisin, hakati seal äratundvalt naerma," ütleb Juhaste.

Tema sõnul väideti teefirmast, et sealt käidud teelõigul katsesõitu tegemas, aga mingit kiviklõbinat ei kuuldud. "Ise küll kuulen, kui kivid rattakoopasse vihisevad," kinnitab Juhaste.

Rekorile läheb killustikurahe veelgi enam maksma: Jeep Grand Cherokee mõranenud esitule vahetamine maksis 130 eurot, lisaks eesolev esiklaasivahetus 300. "Ka näiteks meie raamatupidajal läks autoklaas. Kui kompensatsiooni ei saa, lähen kohtusse ja võtan kogu Tabivere kaasa!" lubab ta ning lisab, et pooled aleviku elanikud on temaga sarnases olukorras.

"Eks nad loodavad, et inimesed ei saa selle paberimajandusega hakkama või löövad käega. Paljudel pole ju arvutitki, et hinnapakkumisi teha lasta. Tuleb linna sõita ja seal pakkujaid otsima hakata," räägib ta.

Rekori sõnul pole küsimus ainult esiklaasis ja tules – kivitäkkeid on täis kogu auto ning isegi peegel. "Mul on päris suur ja hea kiirendusega auto. Võin lubada seda, et tõmban tee keskele, et vähemalt möödasõitjad kivirahega üle ei külvaks. Väiksema kiirendusega autodel tuleb ka möödasõitjate kividega arvestada. Varem käisin kergliiklusteel rulluiskudega sõitmas. Enam ei saa, sest see on kõik killustikku täis," räägib Rekor.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee