Eesti uudised

Baltikumis kasvasid toiduhinnad aastaga enim Eestis (20)

Toimetas Geidi Raud, 2. aprill 2014 13:53
Foto on illustreeriv.Foto: TEET MALSROOS
Neljaliikmelise pere soovitatava igakuise toidukorvi maksumus on aasta jooksul kõikides Balti riikides kasvanud, kõige suurem oli tõus Eestis, ulatudes 4,3 protsendini.

Kõige väiksem ehk 3,2 protsenti oli hindade kasv Leedus. Tänavu jaanuaris eurole üle läinud Lätis oli aastane hinnatõus 4,1 protsenti, selgus Swedbanki eraisikute rahaasjade teabekeskuse poolt teist korda läbiviidud Eesti, Läti ja Leedu majapidamiskulude uuringust.

Sarnaselt möödunud aastale on Balti pealinnade kaubanduskeskustes veebruaris kogutud andmete põhjal neljaliikmelise pere soovitatava toidukorvi maksumus kõige kõrgem Lätis – 332 eurot. Odavaim on toit Leedus, kus korvi maksumus oli 289 eurot, Eestis maksab toidukorv 318 eurot.

Aastaga kasvasid kahest täiskasvanust ja kahest alaealisest lapsest koosneva pere kulutused toidukorvile Leedus ligi 9 eurot, Lätis 13 eurot ja Eestis 13,2 eurot.

"Hinnad on tõusnud, kuid muutused ei ole märkimisväärsed. Näiteks Lätis, kus euro võeti kasutusele alles selle aasta alguses, on hirm järsu toiduainete hinnatõusu osas olnud alusetu. Samuti ei erine toiduainete hinnad naaberriikide võrdluses oluliselt," ütles teabekeskuse juhataja Lee Maripuu.

Suurima osa sissetulekust peavad toidule loovutama lätlased. Keskmist pealinna palka teenival Riia perel kulub toidule 27 protsenti sissetulekust, Vilniuses ja Tallinnas on toidukulutuste osakaalud vastavalt 24 protsenti ja ligi 18 protsenti.

Kui pere keskmine sissetulek kasvas aasta jooksul kõigis kolmes Balti riigis – Eestis 6,5 protsenti, Lätis 7,7 protsenti ja Leedus 4,6 protsenti, siis toidukorvile kuluv osa palgast on aastaga vähenenud üsna tagasihoidlikult.

Balti leibkondade kulutuste analüüsis kasutatud soovitatav toidukorv põhineb Eesti Toitumisteaduse Seltsi normatiivsel meetodil, mis tagab inimesele päevase energiavajaduse 2400 kilokalorit ja tasakaalustatud toitumise.

Toidukorvi tootehindade andmeid kogus 2014. aasta veebruaris AC Nielsen Baltics. Poodides, mil on igas riigis 75-protsendiline summaarne turuosa, vaadeldi nii tavahindu kui soodushindu.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee