Eesti uudised

Karil käinud Kindral Kurvitsa sõukruvid on saadud löögist sakilised (15)

Küllike Rooväli, 15. märts 2014, 08:00
Eesti politsei- ja piirivalveameti uus lipulaev Kindral Kurvits käis kivides ja lõhkus oma mõlemad vindid.

Kindral Kurvits seisab praegu BLRT Grupi sadamas ujuvdokis ja ootab tehnilise ülevaatuse tulemusi. Laeva tahavad peale veeteede ameti ja laevaremontijate näha ka aluse klassifikatsiooniühing Lloyd’s Register of Shipping ja kindlustus. Neljapäeval üles tõstetud laeva mõlemad vindid on katki. "No sõukruvid on jah veidi sakilised," nentis üks spetsialist, kes laeva pärast ülestõstmist nägi.

Veeteede ameti mereõnnetuste juurdluse osakonna juhataja Raul Tell täpsustab, et vintidest on tükid väljas. Loodetavasti saab kümneid või isegi sadu tuhandeid eurosid maksvad Rolls-Royce firma vinte siiski remontida. Nende asendamine oleks ülimalt kallis.

Veeteede amet juurdleb

"Remondiks on tehnoloogia olemas, augud joodetakse lihtsalt kinni," märkis Tell. Tema sõnul hakkab mereõnnetust juurdlema veeteede amet, kuna see alus on tsiviillaevade registris kui riigi haldusülesandeid täitev alus.

"Vaatasime eile üle, kas laeval on mereõnnetuse tunnused ja kuna need on olemas, siis alustasime uurimist," nentis Tell.

Samal teemal

Lisaks laeva vintidele tuleb aga vaadata üle kogu sõusüsteem, väga keeruline, tänapäevane ja õrn masinavärk. Kindral Kurvitsal on kasutuses kallid asimuutkäiturid ehk atsipoodid, mis pöörlevad laeva all ahtris 360 kraadi, andes koos vööripõtkuriga laevale võrreldes tavaliste alustega üsnagi imelise manööverdusvõime.

Arvestades, et tegu on alla kahe aasta vana, tänapäevase tehnika viimase sõna järgi varustatud alusega, tekitab selle kividesse juhtimine küsimusi.

Kuidas sai laev, millel on ülitäpsed navigatsioonisüsteemid, suurte ekraanidega GPS-navigaatorid ja radarid, kajaloed, kaamerad ja autopiloot, rääkimata väljaõpetatud meeskonnast, mööduda keset suurt ja sügavat merd olevast Vaindloo saarest nii lähedalt, et tekkis üldse oht põhjapuuteks?

Leetseljak muutis asukohta?

Vaid mõnesaja meetri kaugusel saarest näitab merekaart sügavuseks juba 13–30 meetrit, eemal kukub aga samasügavusjoon kärmelt 50–60 meetri kanti. Kindral Kurvitsa süvis on 4,2 meetrit.

Veeteede ameti uurijad vaatavad üle laeva kursid, uurivad merekaarte ja radareid. Uurimist juhtiva Telli sõnul on praegu esimene arvamus see, et Kindral Kurvits sattus Vaindloo saare põhjatipu lähedal pikalt merre jooksvale veealusele leetseljakule. "Sellised liivaseljakud tekivad kergesti ja muudavad tormide ja jääga asukohta," märkis Tell. "Merekaardi järgi ei tohiks seal ohtu olla."

Ka põhjust, miks laeva kurss saarest nii ohtlikult lähedalt mööda läks, alles selgitatakse. Politsei- ja piirivalveameti teatel oli piirivalvelaev Kindral Kurvits 9. märtsi hommikul tavapärasel patrullsõidul Soome lahes ja sihiks oli jõudmine Narva-Jõesuu reidile. Sõit lõppes pärast põhjapuudet, mille järel jäi laev lühiajaliselt triivi ning seejärel Vaindloo saare lähedale ankrusse.

Pärast laeva esmast kontrollimist ja olukorra hindamist otsustati säästlikul käigul liikuda tagasi piirivalvesadamasse.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee