Eesti uudised

Autistist lapse ema: tavakoolis võidakse puudega last kiusama hakata

Karoliina Vasli, 1. märts 2014 08:00

36 KOMMENTAARI

a
autistliku lapse ema/ 2. märts 2014 16:33
Minu autistlik laps käis tavakoolis. Suures klassis ei saanud õpetaja temaga hakkama. Väikeses maakoolis väikeses klassis saime hakkama, aga teda ikkagi narriti teiste poolt. Samuti ei suutnud ta kogu klassi õppimise tempos püsida oma keskendumishäire tõttu.Autistlik laps , st normintellektiga,saab hakkama kodulähedases koolis kui on seal väikeklass,individuaalne logopeed, tugispetsialistid. Õpetajad kes oskavad temaga toime tulla. Praegu seda ju ei ole.
n
no/ 2. märts 2014 09:59
autismi on ilmselt ka erineva raskusega
paljudel lastel on autismile viitavaid jooni,mis lapse kasvades ja arenedes kaovad või muutuvad mittemärgatavaks
kuid on ka raskeid autiste,kellel puudub side välismaailmaga
ei usu tegelikult,et autisti saaks normkoolis õpetada
kui see laps ei allu korraldustele,on õpetajal ikka väga raske teiste laste kõrvalt teda jälgida ja temaga individuaalselt tegevust läbi viia
need lapsed käituvad veidralt ja ka agressiivselt tihti,kui miski neid häirib
kiusamine on üks asi,aga ma arvan,et ka kaasõpilased on tõsiselt häiritud
t
taunil/ 2. märts 2014 09:58
üpris õige tähelepanek. Otsige üles raamat "Pärisinimene"......
n
nats/ 2. märts 2014 09:16
t
TAUN/ 2. märts 2014 09:03
Kas autistidest saavad täiskasvanuna IT-mehed ja programmeerijad või?
"
2. märts 2014 01:37
"Silja probleemi üks juuri on see et Jane ei saa trennis käia ja enegiat jääb ülegi."
Kas sa oled kindel!???
h
hämmingus/ 2. märts 2014 01:35
Krt, moderaatorid, mis teil on viga? Kustutate tsitaadi, mis on võetud TEIE OMA LEHEST:
"Kõige hullem on tema sõnul see, kui Jane talle kallale tuleb: "Füüsilises mõttes oleks ta maailmameister. Välispidiselt on ta mehe jõuga nooruk. Olen Janele alati esimene märklaud. On piisavalt juhuseid, kus ta mulle autoroolis kallale tuleb. Ohutuled peale, ja nii me võitleme tee ääres. Ainuke, keda Jane kardab, on tema isa."
k
koi/ 2. märts 2014 00:01
Nii tahaks kohe midagi öelda, aga ei saa......küll kunagi saavad kõik teada.

a
autisti ema/ 1. märts 2014 23:06
Tavakoolis ei ole, näiteks autistide õpetamisel ja toetamisel praegu spetsialiste, kes seda teemat valdaksid. Meie riigis on see veel arstidelegi uuritav teema. Autiste on nii erinevaid ja nad on nii erilised.
K
.../ 1. märts 2014 23:02
Kas tõesti õige arst arvab, et autismi põhjustavad vaktsiinid? Perearst võib-olla küll.
Mõne autismilaadse juhtumi eest ei saa vastutada, aga praeguse seisuga on juba ammu kokku lepitud, et Andrew Wakefield ajas jama. Seda küsimust on haritud inimesed põhjalikult kommenteerinu ja ikka keegi kuskilt ujub selle vana teooriaga välja. Pigem usuksin juba nii naljaga pooleks, et hambaplommid, kalatoitudega liialdamine, taimede väetamine jms. mõjub. Sealt juba saaks tõesti heas annuses raskemetalle. Ja autode jm. masinate kütuses on u samuti vähemalt vanasti suur pliisisaldus olnud - samuti väga ohtlik raskemetall. See raskete metallide küsimus on pisut keerulisem ikka.
Pealegi on autiste kogu aeg olnud, praegu lihtsalt toimub teatav ülediagnoosimine, inimesi on ka kordi rohkem, ju ka siis vastavalt autiste . Ja noh, naljahambad kirjutavad, et tuntumatest kirjandustegelastest Pipi Pikksukal jaLohetätoveeringuga tüdrukul ka üsna palju autistlikke jooni.
p
Perearst/ 1. märts 2014 22:49
Autism on otseses seoses vastsündinute vaktsineerimisega! Enam ei pruugi olla suurt kasu ka raskemetallide organismist väljutamisega. Kuigi soovitan raskemetallide mürgituse ravi, vähemalt leevendab. Vanemad, panen väga südamele enne oma laste vaktsineerimist uurida vaktsiinide tausta nagu kas neid on testitud, mis on riskid ja kasud ning millised on läbi ajaloo tervise kahjud faktidena. Kas vaktsiin ja mis moodi aitab tervemana last olla, kas sellel on teaduslikud fakti seda toetamaks jne. Uurige palun. Meil on ainult üks tervis!
F
.../ 1. märts 2014 20:51
Füüsiline jõud, arvutamine, mälu, joonistamine - mingid erilised võimed? Kas siis mitte-puudelised on nõrgukesed, matemaatikat ei tunne, mälutud, ei tee kriipsu kriipsu kõrvale?
Paraku tuleb leppida tõdemusega, et suurem osa tava-autiste on IQ poolest alla 70 ja võimeid ka pole. See on nende vanemate jaoks eriti nutune olukord, nii et pole end nagu millegagi lohutada. Internetis on leida ka mõne sellise meeleheitel lapsevanema kirjutis.
Loomulikult on autistlikke savante, aga enamik neist on sama tavaliste võimetega nagu kõik inimesed.
Autism ei kujuta endast mitte erilisi võimeid , vaid pigem seda, et aju on pisut teistmoodi ja maailmaga suhtlemine tavatasemel häiritud. Kui ma ei eksi, siis 50-60% autistidest ei kõnele kah, nii et see on veel nendega tegelemise lisaraskus.
r
Riik toetagu sporti ka rohkem./ 1. märts 2014 20:45
Silja probleemi üks juuri on see et Jane ei saa trennis käia ja enegiat jääb ülegi. Erivajadusega lapsed vajavad sporti aga meil riik sülitab selle peale. Kõik käib entusiastide nõjal ja nüüd pole neidki enam. On vaid kohatäitjad. Hingega spordiaktivistid on väsinud või eakaks jäänud või noored ahneks läinud.
"
1. märts 2014 20:11
"Mingi eksiarvamus on ka, et autistidel on erilisi geniaalseid võimeid."
Autistidel ON erilised geniaalsed võimed, Jane puhul see on füüsiline jõud, teistel - arvutamine, mälu, joonistamine jms
M
.../ 1. märts 2014 19:38
Millest selline eksiarusaam, et autistil puudub empaatiavõime? Neil on see enamasti sama olemas kui tavainimestel. Ja on seda siis neilgi nii palju? Pole nagu tähele pand, rohkem nagu teesklus enamasti.
Hea, kui intellekt on normis, siis jätkub mõistust ka enda käitumise arendamiseks.
Mingi eksiarvamus on ka, et autistidel on erilisi geniaalseid võimeid. Ega siis kõik neist pole savantid, need torkavad rohkem silma ainult.
Koolis võidakse samahästi ka mitte-puudega last kiusama hakata .
Niipalju siiski, et kõik autistid õnneks ka agressiivsed pole. Nende seas on sama erinevaid inimesi kui tavakodanike seas.
Huvitav autistlik savant on Stephen Wiltshire, IQ on alla normi, aga joonistusoskus ja mälu ülihea ning käitumise poolest ka mitteagressiivne.
Geniaalsemat sorti kuulsam autistlik savant on Daniel Tammet. Kah eriti agressivne mees pole.
Aga kõigil nii ei vea, et nad elus toetajaid leiavad ja karjääri teevad. Halvemal juhul võivad jäädagi mingisse hooldekodusse omaetee end õõtsutama. Ka välismaal.

j
Jupsile/ 1. märts 2014 19:35
kallis inimene, see mõiste on 'autist' ( sõna tuleb kreeka keelest, sõnast autós (αὐτός, tähendus ise) , audi on midagi muud
j
Jups/ 1. märts 2014 19:24
Riigikogus pidi valmis saama lastetuba. Viiks alustuseks puudega lapsed sinna, et seadusmehed ja naised ikka oma pisikese käega asju katsuda saaksja oma ähmas silmaga kaeda saaks.
Audistist lapse emale! Tavakoolis hakkavadki kiusama. Ma ei saa aru, kuidas need Toompea TATIKRAED nii juhmid on!?!?!?
k
Karkki/ 1. märts 2014 18:59
Elan soomes pöhja pool kúll ja siin puuetega lapsed tavakoolis, keegi ei kiusa neid. Olengi aastaid möelnud et miks eestis ei ole köik lapsed vördselt samas kooli. Nende laste jaoks on väikesed rúhma klassid ja köik on hästi.
k
kulla ema,/ 1. märts 2014 17:21
enne on vastupidi.Autistil puudub empaatiavõime, see toob suuri hingevaevusi tavalastele.
m
mündi/ 1. märts 2014 13:48
näinud / 11:32, 1. märts 2014
mina küll kardaks viibida tema tütrega samas
see laps ründab väikseid, olen ühel üritusel olnud seal
h
hüperaktiiv/ 1. märts 2014 13:11
Koolis, kus töötasin, tuli aeg ajalt õpetajate toas jutuks hüperaktiivsus. Minu kommentaarid lõppesid alati sellega, et ironiseerisin seda teemat käsitledes, et mina olin ilmselt lapsepõlves ka hüperaktiivne, aga see hüperaktiivsus katkes iga 2 nädala tagant, kui sain isa käest keretäie tappa. Pidin ise vitsad tooma ja ise püksid maha võtma. Sain oma sirakad kätte ja nädal aega olin pailaps ja teise nädala valmistasin oma tegevustega uut keretäit. Viimase aasta õpetajana koolis töötades aga pidin reaalse hüperaktiivsusega kokku puutuma täies mahus. Poiste arv 7 klassis oli 12 ja sügisest lisandus teisest koolist tulnud hüperaktiivne õpilane. Algul kui olime väljas, olin kehalise kasvatuse õpetaja, ei saanud eriti aru, et võiks midagi rasket olla. Väljas oli ruumi rohkem ja kui oleks olnud mul taipu tunde rohkem mängule suunata, mitte n.ö. taga ajada tehnilisi oskusi, poleks erilisi probleeme tekkinud. Niipea kui võimlasse läksime, nii oli tundi võimatu läbi viia. Kuigi hüperaktiivsele õpilasele oli määratud tugiõpetaja, kes oli koos õpilasega tunnis, sain ma tundi läbi normaalselt läbi viia ainult siis, kui olin oma n.ö. kehaga kogu aeg selle hüperaktiivse õpilase ja ülejäänud 12 õpilase vahel. Nii kui tekkis väikegi võimalus tal olla mõne õpilasega vahetus läheduses, nii hakkasid üksteise löömised ja narrimised, mis lõppesid üksteise tagaajamisega ja millega iganes, otseste kaklusteni välja. See oli lootusetu olukord. Aeg ajalt sain ma suunata selle hüperaktiivse õpilase individuaalsele tööle õppematerjalidega ja konkreetse ülesandega midagi lugeda, kirjutada ja leidsin alati tunni lõpus 2-3 minutit vahetunnist, et tema õpitu ära kuulata. Tugiõpetaja oli juures, kui see õpilane tegeles individuaalselt. Reeglipäraselt seda mul teha ei lastud, sest iga paari tunni järgi tuli mu juurde kooli juhtkonna esindaja , kes väitis et õpilane tunneb end väga õnnetult ja et ma pean ikkagi leidma võimaluse tal lasta teistega koos tundi teha. Rõhutati, et õpilane peab saama liikuda. Ka mul oli sellest õpilasest kahju. Kui ma tegelesin temaga üks ühele, ilma teiste õpilaste juuresolekuta, saime me väga hästi läbi ja sain talle ka üht teist oskust edasi anda. Lugesin internetist ühe soomlasest isa kirjutist, kus ta oli oma hüperaktiivse pojaga päevast päeva tegevuses ja käis temaga kooskorvi- jalka -ja hokitreeningutel. Õpetajana olin ma nõus, et teen temale kord nädalas tasuta praktilise tunni, aga siis ei tahtnud kooli juhtkond seda tundi tunniplaaniga siduda. Kui oli tund selle klassiga, siis oli esimene mõte see et äkki on täna nii, et seda õpilast täna koolis pole. Ja sedaviisi lootsid kõik aineõpetajad, kes selles klassis õpetasid.
N
-3/ 1. märts 2014 12:33
Need, kes siin on pannud miinuseid, ei ole tema kõrval olnud ja ei ole näinud, kuidas tema röögib ja ründab. "Aastad lähevad ja paranemist ei tule. Tema tujude all on kodus pidev terrorismiõhkkond. Kui Janele midagi ei meeldi, väljendab ta seda karjumiste ja peksmistega," räägib Silja.
ö
ögenn/ 1. märts 2014 12:16
erivajadustega lapsed vajavad eri kohtlemist ja erioskustega pedagooge. Tavakoolides ei ole õpetajatel vajalikke teadmisi ja aega tegeleda puuetega lastega. Kui nüüd hakatakse rääkima, et sellised lapsed vajavad nn. "privaatabistajat" või nagu kuulmispuuete puhul räägti "eritõlgist"- mis tuleb siis kokkuvõtteks kallim??? või loodavad ministeeriumihärrad ja prouad, et ka koolis hakkab lapsevanem ise lapsega kaasas käima tundides? Üha enam tekib küsimus- milleks meile riik ja selle sajapealine kogu kui kogu töö koos vastutusega jäetakse vaid inimeste enda kanda. Ja mainides kiusamist siis ei ole harvad ka juhud, kui mõned õpetajad ise osustuvad kiusajateks "omal peenel meetodil" isegi tavakoolides ja tavalaste puhul.

a
autisti ema/ 1. märts 2014 11:42
Kah õpetaja- see tagasiside, mis tuleb koolist e-kooli või lapse päeviku kaudu ei kajasta paraku alati mõistmist ja kui vanem püüabki tugev olla , siis saades iga päev teateid stiilis "K. käitumine on võimatu" või "Ei suuda last enam taluda" rääkimata, et nädalas 2-4 tundi saadab laps klassi ukse taga mööda, siis ei ole vist õige rääkida vanema põhjendamatutest hirmudest. Veel kord- autistlik laps ja tema pere on nagu lammas kahe heinakuhja vahe, kus ühelt poolt suunab haridusamet neid tavaühiskonda ja teisel pool on nendega mitte toime tulev tavaühiskond.
k
kah õpetaja/ 1. märts 2014 11:16
Ei halvustata neid autiste sugugi koolis nii väga, arvestatakse nende eripäraga. Vanem ehk ise on liialt hirmul, et äkki lapsele tehakse liiga. Mul klassis üks autist, teine asperger, keegi ei suhtu halvasti, lihtsalt teadvustatakse, et nad veidi omapärasemad. Ja kui need lapsed oma võimekuses aeg-ajalt klassis säratavad, siis vaadatakse neid pigem imetluse kui põlgusega. Põlglikum suhtumine tekib pigem nende vastu, kes koleerilise suhtlemislaadiga, räpased, kiusuhimulised või ülbitsevad või on ropu sõnavaraga.
Aga tõsi on see, et õpetajal 25-lises klassis pole lihtne end killustada väga erineva diagnoosiga kontingendi õpetamiseks nendele parimal tasemel, nii et keegi ei kannataks. Tähelepanu klassis ei nõua ainult puudega laps, vaid erivajadusega suhtumist nõuavad ka suure andekusega õpilased, nemadki vajavad võimetekohast tööd ja tagasisidet õpetajalt. Autistlikud lapsed vajaksid küll väiksemaarvulist klassi ja vaiksemat-rahulikumat olemist, mida suurearvulises klassis võimatu tagada nii tunnis kui vahetunnis. Seega olen nõus, et nad peaksid õppima oma närvisüsteemile kohasemas miljöös ja seal oma andeid arendada. See aga nõuab muidugi ressursse, et rajada väikeklasse ja palgata-koolitada spetsialiste.
o
oijah/ 1. märts 2014 11:03
Tavakoolis ei saa kahjuks see laps õppimisega hakkama, tema käitumine on probleemiks ja kes hakkabs eal temaga tegelema eraldi. Vajab eraõpet.
a
autisti ema/ 1. märts 2014 10:38
Kulla õpetaja, see on väga klassikaline suhtumine, et MINA ÕPETAN TAVALISI LAPSE või et HÄIREGA LAPSED POLE KOOLIKS KORRALIKULT ETTE VALMISTATUD. Ma olen nelja lapse ema ja teised lapsed koolis probleeme ei valmista. Autistlike laste kõige suurem probleem ongi, et tavakoolis käsitletakse neid ja nende peret kui saamatuid, pahatahtlikke ja ennast pidevalt õigustavaid inimesi. Samas ei ole autisti vanematel sageli peale tavaklassi mingeid valikuid. Tundub jabur, kui me häbistaksime viisipidamatuid ja nende peresid. Samas autistid peavad halvustamist pidevalt taluma:(
õ
õpetaja/ 1. märts 2014 10:28
-----keda tavakooli õpetajad ei oska, taha, suuda, viitsi õpetada. sest neil on muudki teha--------
kahjuks olen õppinud nn tavalisi lapsi õpetama ja selle õnnetu 45 minutiga ei jõua erilisi ohjata, suunata , rahustada, julgustada, ergutada, ärgitada, nunnutada, kätt hoida..
Milles tavalised süüdi on, kes olid kooliks korralikult ette valmistunud ja tulid kooli , et õppida? Neile aega , tähelepanu, jaksu õpetajal ei jagu, sest erilised tõmbavad kogu energia endale ja varsti on nn eriklassid tavalastele.
a
autisti ema/ 1. märts 2014 10:27
Minul on norm intellektiga autistlik laps(Tourettei sündroomia) tavakoolis ja ma küll ei saa väita, et õpetajad temaga toime tulevad. Ta pidevalt segab, ei suuda olla nii sotsiaalne, kui kool seda talt ootab ja väikeklassi on teda korduvalt keeldutud panemast, kuna tema hinded on selleks liiga head. Samas on lapsel raske pideva õpetajate ja ka kaaslaste vihkamise all koolis õppida. Ja vastupidi- klass on tema käitumishäirega hädas. Seega haridusministeerium peaks hakkama looma tingimusi ka normintellektiga autistlikele lastele.
a
asd/ 1. märts 2014 10:25
enamikke hakataksegi kiusama, see on täiesti kindel. aga ega see pole mingi uudis, et reformierakonna juhtimisel on riik alati hoidnud kokku kõige vaesemate ja väetimate arvelt ning puhunud meile aastaid hambasse juttu, et kui rikkad saavad veel rikkamaks, siis hakkab kõigil hästi minema. tegelikult on see kõikjal sellise maailmavaate puhul läinud vastupidi: rikkad saavad rikkamaks ja vaesed jäävad vaesemaks.
m
MATS/ 1. märts 2014 09:40
Kindlasti hakatakse kiusama, kui ta teistest erineb. Lapsed võivad olla vägagi julmad ning lollus on kahjuks nakkav. Karjainstinktist kantuna löövad kiusamises kaasa needki, kes üksikult võttes seda ei teeks. Sest kamavaim nõuab kaasalöömist, muidu peetakse sind ennast imelikuks. Mäletan oma kaugest kooliajast, kuidas algklassides narriti teistest erinevaid poisse. Kes olid kas prillipapad, kokutajad, lombakad või paksmaod.

p
Proff/ 1. märts 2014 09:03
Aaviksoo partei üritab rahva maksuraha oma palgatõusudesse kantida. Koolid ja haiglad kinni panna - rahvas vaadaku ise kuidas saavad.. Tapa ja Kaagvere lapsed ka rohkem omapead - kasvatajate palkamiseks valitsusel raha pole..
m
mees 59.../ 1. märts 2014 08:56
Mind huvitab üldse -Millega tegeleb suur Harituse - ministeerium j a Kõrgelt haritud ,kõrgema palgaga eestimaa AMETNIKUD? EESTI Valitsus, Kas istumine ja uus meeskonna valimine ongi teie Töö?Jälle 2014: aastal--2015 algab uus valitsuse VALIMINE?
Kuhu on kadumas, KÕIK (puudega ja haigete laste koolimajad ?
kas poleks tööd vajateha?
m
mh/ 1. märts 2014 08:47
Meil jah paar poissi kiusasid paar korda üht puudega klassikaaslast.
Lõppes asi neile ikka väga kehvasti, nö klassi vingetest vendadest klopiti seltskondlikult mahl välja ... korduvalt.
Meie klassile oli nö puue (nõme sõna, inglise keelne disabled on palju vingem) taevaõnnistus, taha mõeldagi, mis tegelased muidu korraldanud oleks.
a
1. märts 2014 08:40
autistist laps on ühtepidi ka hea variant. nende puhul tuleks välja selgitada, mille peale ta geniaalne on ja sellele siis kulutada kogu enda ja tema energia. nad võivad väga vahvad olla. väga. seega jõudu ja jaksu, ning tegelikult on tegemist andeka lapsega. keda tavakooli õpetajad ei oska, taha, suuda, viitsi õpetada. sest neil on muudki teha.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee