Raha

Tartu on muutunud pihkvalaste tõmbenumbriks (21)

Sander Silm, 23. jaanuar 2014 11:41
Mullu olid Ahhaa külastajatest ligi poole turistid, kellest omakorda moodustasid suurema osa Läti ja Venemaa kodanikud.Foto: ALDO LUUD
Viimastel aastatel on Lõuna-Eesti teedel raske mitte märgata Venemaa numbrimärgiga autosid ning nimed nagu Ahhaa, Tartu Kaubamaja, Värska veepark või Lõunakeskus ei vaja Pihkva oblasti inimestele enam mingit tutvustamist.

Kui veel 2011. aastal väljastas Eesti Peterburi peakonsulaadi Pihkva kantselei sealsetele elanikele 22 000 Eesti viisat, siis eelmisel aastal ulatus väljastatud viisade arv juba 38 000.

Üheks tõmbenumbriks, mis pihkvalasi Tartusse meelitab, on siinne kaubandus ning märksõnad Lõunakeskus või Tartu Kaubamaja toovad äratundmisrõõmu paljude Pihkva inimeste näole.

Taolise huvi üle on rõõmsad ka Tartu kaupmehed, kuna Venemaal pärit klientide keskmised ostusummad ületavad oluliselt Eesti inimeste oste.

Nii jätsid Tartu Kaubamaja keskuse tegevjuhi Marju Jeedase sõnul 2013. aastal Tax Free kliendid Tartu Kaubamaja keskusesse 1,2 miljonit eurot, kusjuures 98 protsenti Tax Free klientidest olid Venemaa kodanikud.

Samal teemal

Sealjuures on Tax Free kliendi keskmine ost Tartu Kaubamaja keskuses 155 eurot ja enim Tax Free kliente teenindanud poed olid Tartu Kaubamaja keskuses Kaubamaja, Chicco ja ABC King.

Venemaa suunas teeb aktiivset turundustööd ka teaduskeskus Ahhaa, mida mullu külastas ühtekokku 190 000 inimest. Külastajatest ligi poole ehk 44 protsenti moodustasid turistid, kellest omakorda suurema osa moodustasid Läti ja Venemaa kodanikud.

Ahhaa välisturunduse spetsialisti Julia Barsukova sõnul on Venemaalt pärit turiste arv teinud eelmise aastaga läbi jõulise hüppe, kasvades 2012 aastaga võrreldes poole võrra. "Pihkvast tullakse Tartusse peaasjalikult nädalavahetuseks perepuhkusele, kus lisaks ostlemisele külastakse ka Ahhaad, rääkis Barsukova.

"Pihkva inimestele on igatahes Lõunakeskus ja Tartu kesklinn väga tuttavad, rääkimata Värska veekeskusest," lisas ta.

Julia Barsukova lisas veel, et Venemaa turistide arvu kasvu taga on ka hea koostöö Pihkva oblasti Kaubandus-Tööstuskoja ja Eesti Peterburi peakonsulaadi Pihkva kantseleiga.

Lõuna-Eestit tuleb veelgi tutvustada

Kui Tartu ja Värska Pihkva oblasti inimestele tutvustamist ei vaja, siis SA Räpina Inkubatsioonikeskuse juhataja Leo Küti sõnul teavad paljud pihkvalased Räpinast vaid seda, et seal on kurv, kus tuleb Tartu poole pöörata.

Inkubatsioonikeskus korraldaski seetõttu Pihkvas sealsete turismifirmadele seminari, kus tutvustati Põlvamaa turismiteenuseid. Seminaril räägitu pakkus sealsetele turismitegelastele aga sedavõrd huvi, et Pihkva oblastivalitsuse kultuurikomitee I asetäitja turismi alal käis hiljem Räpinas isiklikult tutvumas sealsete turismiteenustega.

Koostöö ka ettevõtluse vallas

Kuid Pihkva oblasti huvi Eesti vastu ei piirdu mitte ainult kaubanduse ja turismiga. Pihkva oblasti Kaubandus-Tööstuskoja presidendi Vladimir Zubovi sõnul huvitab mitmeid sealseid firmasid sisenemise Eesti turule. "Põhjuseid selleks on mitmeid. Eestis on lihtne ja selge maksusüsteem, hea juurdepääs odavale laenurahale ja kuna Eesti on Euroopa Liidu liige, siis avab see tee ka Euroopa turule," ütles ta.

Zubovi lisas, et teisalt ootab Pihkva regioon omakorda Eesti investoreid, kuna Venemaal võib siiani rääkida täitmata turust. "Kuna Eestis on kõrge põllumajanduse tase, siis võiks Eesti investoritele pakkuda huvi näiteks investeerimine Pihkva regiooni agraarsektorisse, kusjuures konkurents on selles vallas madal," pakkus ta välja võimaluse.

Praegu tegutseb Pihkva oblastis 200 ühisfirmat, millest 100 on Läti ning 35 Eesti kapitalil.

Kuna Pihkva oblasti Kaubandus-Tööstuskojas on viimastel aastatel oluliselt kasvanud Eesti teemaliste päringute arv, siis asus koja osakonnajuhata Anna Smirnova õppima Pihkva Ülikooli läbiviidaval eesti keele kursustel. Kuigi saksa filoloogi haridusega Anna tunnistas, et isegi temale, kui filoloogile on eesti keele õppimine paras väljakutse, suhtleb ta koja Eesti partneritega meili teel juba praegu eesti keeles.

Samal teemal

16.01.2014
Paet Interfaxile: Eesti soovib tugevdada tipptaseme kontakte Moskvaga
29.00.2014
HEAD AJAD ON TAGASI? Tartu Kaubamaja keskuse müügitulu jõudis buumiaegsele tasemele