Eesti uudised

Tugev tuul lõhkus Lasnamäe uhiuue silla kandetrossi (39)

Andres Tohver, 14. detsember 2013, 15:00
NÕRK KONSTRUKTSIOON: 75 meetrit pikk ja kolm meetrit lai sild avati esimest korda 30. septembril, nüüd on see suletud. Kandetross ei pidanud tugevale tuulele vastu. Silla projekteerija on arhitekt Erkki Ristoja. Tööde kogumaksumus, mis hõlmas ka tiigipurskkaevu ja liikumistee rajamist, oli 700 000 eurot. Foto: Mati Hiis
Lasnamäe Pae pargi järve sild, mis kohalike valimiste eel pidulikult avati, on juba novembri lõpust suletud, sest üks selle pikimatest vantidest ehk terastrossidest, mille küljes sild "ripub", sai tuulise ilmaga liigselt vibreerides vigastada.

Pae pargi jalakäijate sild suleti juba 28. novembril, vaid poolteist kuud pärast kohalikke valimisi. Sulgemise põhjuste kohale langes vaikimise loor. 11 päeva ei tulnud linnavalitsuselt kommentaare.

9. detsembril teatas linnavalitsuse ametlik hääletoru Rae-press lõpuks, et "sillal toimub võimalikeks talvisteks tormideks valmistumisena plaaniline kande- ja kinnitusdetailide ehitusjärgse tugevuskontrolli läbiviimine".

Selgitus kõlas kummalisena, sest seni pole Eesti sillad talviseid torme kartnud.

Samal teemal

Silla kavandanud arhitekt Erkki Ristoja väldib kommentaaride andmist. Kidakeelseks jäävad esialgu ka linnaametnikud. Lasnamäe linnaosa valitsuse avalike suhete nõunik Ilja Burtsev sai enda väitel teabe silla sulgemise kohta alles eelmisel nädalal, ehkki sild paikneb ta töökoha juures.

Tallinna kommunaalameti ehituse ja järelevalve osakonna juhataja Reio Vesiallik teatas, et tal puudub pädevus kommentaare anda. Vesialliku sõnul pidi vastuse andma kommunaalameti juhataja Ain Valdmann, too suunas küsija edasi oma asetäitja Peep Koppeli juurde.

Pärast korduvaid helistamiskatseid ja kolme meili saamist toob Koppel lõpuks välja silla sulgemise tegeliku põhjuse. Selleks olid tuuliste ilmadega esinenud vibratsioonid silla pikimates ja vähemkoormatud vantides ehk rahvakeeli öelduna trossides. Defekti leidis Teede Projektijuhtimise AS, kes linnavalitsuse ülesandel teeb omaniku järelevalvet. See tuvastati 27. novembril.

Ehitaja püüdis pinges vanti hooldustööde ja ülevaatuse ajal lõdvemaks lasta, see aga ei õnnestunud. "Vantide ülevaatusel ja silla hooldustööde käigus avastati ühel vandil mehaaniline vigastus ja see eemaldati," seletab Koppel.

Vandil oli täke sees. "Et vältida ekstsentrilist koormusskeemi, eemaldati ka teine paralleelvant."

Tugevuskontrolli teeb AS Merko Ehitus Eesti koostöös Tallinna Tehnikaülikooli ekspertidega. Kontroll kestab paar nädalat, eriti vajalik on see tuuliste ilmadega. Üks venimise põhjusi tuleb ilmselt asjaolust, et silla ehitamisel kasutatud trosse Eestis ei toodeta, need tuleb Hispaaniast sisse tuua.

Koppeli sõnul ohtu ei olnud. Kuna sillal on kaheaastane ehitaja garantii, siis maksab remondikulud Merko kui ehitaja. On siiski selge, et silla sulgemine polnud ette plaanitud, vaid hädalahendus.

Ent miks ikkagi Raepress keerutas ja silla tegelikku häda lugejatele avaldada ei soovinud? Raepressi juhataja Alar Rästa sõnul saavad nad oma info Tallinna kommunaalametilt.

"Kui uuringu tulemused seda võimaldavad, avatakse sild kokkuleppel ehitajaga 23. detsembril," lubab Koppel.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee