Tehnika

Liikluspsühholoog: noorte meeste riskikäitumist saaksid takistada sõbrad ja tuttavad (19)

Maarius Suviste, 16. november 2013 07:00
ARENGURUUMI JAGUB: Liiklus­psühholoog Gunnar Meinhard ütleb, et kuigi enamik juhte on korralikud liiklejad, on Eesti liiklusohutus Euroopaga võrreldes keskpärane. Teisisõnu: arenguruumi jätkub. Foto: ALDO LUUD
Liikluspsühholoog Gunnar Meinhard ütleb, et noorte meeste riskikäitumise takistamisel on eriti oluline roll tüdrukutel, kes saaksid konkreetselt öelda: «Sa oled alkoholi tarbinud ja rooli ei istu!»

Rääkides nelja noore mehe liiklussurmast nädal tagasi Haapsalu lähedal, ütleb Gunnar Meinhard, et kuna ta koostöös maanteeameti ning politsei- ja piirivalveametiga teeb üle-eestiliselt alkoholi-riskikäitumiskoolitusi, siis tekkis tal kohe paralleel teiste samalaadi õnnetustega.

«Kõigil neil õnnetustel on sarnane eellugu ning fataalsed tagajärjed. Ääretult kahju on lähedastest, kes peavad juhtunuga leppima,» ütleb Meinhard, lisades, et ränka koormat ei kanna mitte ainult sugulased, vaid ka kõik need, kes noori paar tundi enne saatuslikku õnnetust kohtasid, kuid ei võtnud midagi ette selleks, et nad edasi ei sõidaks.

Liikluspsühholoogi sõnul ei ole küsimus sõiduvahendis, antud juhul siis BMWs, vaid liiklemise käivitavas teguris ning viisis. Sest probleeme on ka teist marki autodega. Ja isegi mitte ainult autode, vaid ka jalgratastega.

Rühma surve ärgitab riskeerima

Gunnar Meinhard selgitab, et riskirühmi on liikluses erinevaid, ühena neist võib välja tuua noored.

Põhjusi selliseks käitumiseks on palju, kuid ühe olulisena tõuseb esile rühma surve. See tähendab, et noored käituksid üksi olles hoopis teisiti, kui nad teevad seda teistega koos.

Teise põhjusena võib nimetada aktiveerivaid tegureid, nagu meelemürgid (alkohol jt), vastassoo esindajad, kellele soovitakse muljet avaldada, või samast soost nn rivaalid, kellega konkureeritakse.

Kolmandaks vähene sõidukijuhtimisoskus. Neljandaks üldine suhtumine normidesse ja reeglitesse, mis väljendub kaasliiklejatega (mitte)arvestamises.

«Eriti rumal on lugu, kui enamik loetelust samal ajal kumuleeruma hakkab, nagu 9. novembril juhtus,» lisab Gunnar Meinhard.

Tema sõnul saaksid noorte meeste riskikäitumist takistada sõbrad ja tuttavad. Eriti oluline osa on rühma mõjutamiseks sellesse kuuluvatel tüdrukutel, kes saaksid konkreetselt sõna sekka öelda. Näiteks: «Sa oled alkoholi tarbinud ja rooli ei istu!» või: «Kuna sa oled purjus, siis ma sinuga kaasa ei tule!»

Teisisõnu võiks jaguda seltskonnas viibijatel nõnda palju tervet mõistust, et takistada liikumahakkamist. Veel parem, kui enne peo algust lepitakse kaine peaga kokku, kuidas peolt koju saadakse või kes võtab õhtuks sõidukite võtmed vastutavale hoiule.

Roolijoodik unustab peeglisse vaadata

Aga ikkagi – miks noored mehed end liikluses välja elavad?

Liikluspsühholoog selgitab seda nõnda: teadusuuringud on kinnitanud, et inimesed käituvad tänaval samuti nagu oma teistes igapäevastes toimingutes. Kui kellelgi on vaja negatiivseid mõtteid väljendada liikluses, siis ta seda üldiselt ka teeb. Kuid võib juhtuda, et mõnel puhul väljendatakse ülevoolavalt positiivseid tundeid kiire ja riskeeriva sõiduga ise oma ohtlikkust märkamata.

Gunnar Meinhard puutub oma töös sageli kokku isikutega, kes on sõidukit juhtinud purjuspäi. Ühelgi juhul ei suudeta hiljem mõistlikke põhjendusi formuleerida.

Tavaliselt väidetakse: ega paar õlut karastusjoogina takista; kui peole on sõidetud, siis tuleb peolt ka koju sõita; joogist tuli puudu ja oli vaja juurde hankida. Kui aga politsei kontrollima juhtub ja alkomeeter näitab suurt numbrit, siis ollakse väga üllatunud ega soovita näiduga nõustuda.

Liikluspsühholoog teab, et inimesed, kes on tabatud roolist pärast alkoholipruukimist, ei soovi üldiselt oma teguviisi kuidagi põhjendada. Ja süüdlasi otsitakse tavaliselt igalt poolt mujalt kui peeglist.

Aga on ka neid, kelle liikluskäitumise hilisemas paranemises võib kindel olla – eelkõige on säärastel juhtudel tegu inimestega, kellel on arenenud analüüsivõime ja kes on valmis muutusteks.

Samal teemal

06.06.2014
LIIKLUSSURMADE ARV KASVAB: tänavune surmakutsar on purjuspäi autoga kraavi kihutav mees
16.11.2013
Longerot enam libistada ei saa! Haapsalu õnnetuspaigas keelati peatumine
16.11.2013
Mul on bemmil uued kummid…

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee