Kohalike inimeste seas harrastajast rallisõitjana tuntud Madis. Politsei karistas teda korduvalt ja ka isa manitses liikluses hoolsam olema. Kahjuks polnud sellest tolku. Foto: Arvo Tarmula (Lääne Elu)
Karoliina Vasli 12. november 2013 07:00
Mis juhtus enne õnnetust? Madis jõudis peaaegu koduukseni minna ja lubas heita magama. Ometi istus ta jälle rooli ja oli mõni minut hiljem surnud.

Kalle oli poeg Madisele korduvalt rääkinud, et too istuks autorooli vaid kaine peaga ega kiirustaks liigselt. «Muidu oled sa potentsiaalne mõrtsukas,» manitses isa. Paraku lõpetas traagiline liiklusõnnetus laupäeva hommikul Madise ja tema kolme sõbra elutee.

Eile kella 13 ajal Õhtulehe kõnele vastates seisid vaid 23aastasena hukkunud Madise vanemad õnnetuspaigal ja süütasid küünlaid. «Paraku on ta meil ainuke laps, saatus võttis sealt, kus niigi vähe...» räägib isa Kalle tasa.

Ilmselt just isa eeskujul nakatus Madis omal ajal rallipisikuga. Mõlemad osalesid rahvaspordiüritustel SU-klassis ehk nii-öelda mosseliigas. Madisel oli istumise all VAZ 2105.

Kalle viitab mustast nädalavahetusest rääkides korduvalt saatusele. Madise hiljuti soetatud BMW oli tegelikult juba nädalapäevad rivist väljas ja ootas remonti. Isa sõnul sõitis poeg reede õhtul koos emaga Tallinna varujuppe tooma. «Saatusenool – juba siis oli esimene ehmatus. Neile jooksis teel kits ette. Madis pööras auto vasakule ja nad oleks peaaegu rekkale otsa sõitnud. Õnneks nii ei juhtunud…» ütleb Kalle, et seekord suudeti kokkupõrget vältida.

Madis pidi koos sõbraga autot putitama laupäeval, kuid nad muutsid meelt. «Otsustasid, et teevad reede õhtul korda, vahetasid tagasilla ära,» räägib Kalle.

Jõudis peaaegu koduukseni

Öösel läks Madis linna lõbutsema. Pärast kella 2 pidas politseipatrull tema auto Haapsalu südalinnas kinni esimest korda, teine kord juhtus see kella kolmveerand viie ajal. Haapsalu politseijaoskonna juhi Margus Kaldma sõnul äratas auto politsei tähelepanu sellega, et kiirendas järsult ja sõidustiil oli sportlik. Kõike seda saatis tavapärasest tugevam müra (sõidukil olid küljes ümberehitatud summutid).

«Auto peatati, kontrolliti juhi võimalikku joovet, alkomeetri näit oli null. See tähendab, et juht oli kaine. Ka kõik dokumendid olid korras ning menetluse alustamiseks alus puudus, ei olnud põhjust teda liiklusest kõrvaldada,» toonitab Kaldma.

Vanematele rääkis üks Madise sõber, et enne kella 7 jõudsid nad Madise kodu juurde – ta olnud koduuksest vaid paari meetri kaugusel ja ütles, et läheb magama.

Kamraad lahkus. Mis edasi sai, ei oska keegi täpselt öelda. «Kas keegi helistas? Kui teda kutsuti kuskile abiks… ta ei keeldunud kunagi,» arutleb isa, et ehk palus seltskond Madisel end koju sõidutada.

Õnnetus juhtus kella 7 paiku. Madise juhitud BMW sõitis Ääsmäe–Haapsalu–Rohuküla maantee 65. kilomeetril teemaja Iveria juurest kõrvalteelt peateele, kaldus vastassuunavööndisse ja põrkas kokku Scania veokiga.

Madis ja autos olnud kolm noormeest said surma, 15aastane üliraskes seisundis neiu viidi Põhja-Eesti regionaalhaiglasse. Delikaatsetele isikuandmetele viidates haiglast tüdruku tervise kohta infot ei anta. Madise isa Kalle on neiu kohta uurinud ja tema teada tehti talle mitu operatsiooni. «Alguses oli väga vähe lootust arstide poolt, nüüd on juba rohkem,» ütles ta eile.

Meedias ilmunud artiklites on Madise tuttavad rääkinud, et ta võis vastu hommikut olla napsitanud. Isa arutleb, et pojal oli liikluses probleeme.

«Eks tal olid krutskid ja riukad, aga paistis, et sarvejooksmise aeg on möödas. Tundus, et ta oli mõistusega asja võtmas.»

Isa arvates võis Madis enne õnnetust olla joonud ühe õlle. «Olime vestelnud alkoholist. Olen ise väga karm sel teemal, olen kogu aeg rääkinud, et ei tohi sõita purjuspäi, sa oled nii potentsiaalne mõrtsukas. Kui sõidad, sõida kaine peaga.»

Kas Madis oli purjus, selgub lähipäevil.

Turvavööd olid lahti

On ebaselge, miks auto ikkagi juhitavuse kaotas ja vastassuunavööndisse kandus. Lääne prefektuuri korrakaitsebüroo juht Kalvi Almosen käis ka ise laupäeval õnnetuskohal. Ta ütleb, et võis ju niiske olla, aga asfalt oli uus ja väga heas korras. «Ma arvan, et juht hindas asjaolusid valesti,» märgib ta ja lisab, et suurt osa mängisid tõenäoliselt juhtimisvõtted ja kiirus.

«Või tähelepanematus. Päris konkreetselt on raske öelda. Kindlasti oli mõjutegur see teadmine, et antud sõidukis kasutas turvavööd ainult juhi kõrval istunud tüdruk,» sõnab Almosen.

Neli kehtivat karistust

Lääne prefektuuri pressiesindaja Kaja Kuke sõnul oli Madisel neli kehtivat karistust, neist kolm liiklusseaduserikkumist, sealhulgas kaks kiiruseületamist (üks Haapsalus, teine Harjumaal). Lääne prefektuuri korrakaitsebüroo juht Kalvi Almosen kinnitab, et noormees oli politseile tuttav – Haapsalu on ikkagi väike linn, kui oled keskmisest aktiivsem, on lihtne silma jääda. «Teda teati nägu- ja nimepidi nagu väga paljusid inimesi. Mitte midagi sellist, et tema suhtes oleks arvatud, et on kõrgendatud oht.»