Valimised

Pealinna ühistransport – kas igavesti tasuta? (21)

ÕHTULEHT, 18. september 2013 00:00
Foto: Andres Varustin
Küsisime Tallinna linnapeakandidaatidelt, kuidas nad kavatsevad võimule saades arendada pealinna ühistransporti. Kas tallinlased saavad ka edaspidi tasuta sõita?

Hardo Aasmäe, valimisliit Vaba Tallinna Kodanik

Tasuta ühistransport on ju minu idee, olen sellest kirjutanud ja rääkinud aastaid. Tore, et linnavalitsus selle ellu viis, aga kahjuks poolikult. Ühistransport peab olema tasuta kõigile, liinivõrk ühendatud lähivaldadega ning kõik transpordiliigid omavahel kooskõlas. Lisaks peab liinivõrk vastama Tallinna elanike tegelikele vajadustele. Kaaluma peab trammiliinide rajamist Piritale, Mustamäele ja Lasnamäele ning kütuseks vedelgaasi kasutuselevõtmist ja elektri omatootmist. Alles siis saame näha revolutsiooni ühistranspordi kasutamisel.

Andres Anvelt, Sotsiaaldemokraatlik Erakond

Hiljutine rootslaste uuring, mida praegune linnavalitsus häbeneb, näitab, et tasuta ühistransport suurendas kasutajate arvu 1,2%. See tõestab, et keskne eesmärk panna rohkem inimesi ühistranspordiga sõitma jäi saavutamata. Eeskätt on põhjuseks Tallinna transpordivõrgustik, mis on ajale jalgu jäänud – aastakümnetega on muutunud nii inimeste töö- kui ka elukohad. Tuhanded inimesed sõidavad iga päev linnast välja tööle ja vastupidi. Seega tuleb paratamatult kulutada raha, et koostöös teadlastega selgitada inimeste liikumiskoridorid ja minna etapiviisiliselt üle uuele ühistranspordi süsteemile. Eesmärgiks on, et Tallinnas pääseb ühest punktist teise, aga ka lähivalda üheainsa ümberistumisega. Tasuta ühistransport kindlasti jätkub, kuid liinid ei tohi lõppeda Tallinna sildiga. Kõik see eeldab kokkuleppeid naabervaldadega. Uue transpordivõrgustiku uuringule võib kuluda 1–2 miljonit eurot. Ühistransporti eelistatakse siis, kui ta on mugav, kiire ja puhas.

Eerik-Niiles Kross. IRL

Esiteks, tasuta ühistransport pole tasuta. Selle maksab kinni maksumaksja. Tallinnas on vaja põhjalikult ajakohastada ühistranspordi marsruudid ja toimimisloogika. Praegu sõidavad bussid umbes samadel liinidel kui 30 aastat tagasi. Samas on linna majanduskeskused, inimeste liikumisvajadused ja liiklustihedus tundmatuseni muutunud. Liiklusloogika muutmine ei vaja niivõrd raha, kuivõrd kaasaegset mõtlemist ja mõistust. Tasuta ühistranspordi jätkumine otsustatakse pärast seda, kui on välja töötatud inimeste vajadusi rahuldav ja põhjalik liikluskorralduse kava ning hinnatud süsteemi kestlikkust. Mõistan täielikult inimeste poolehoidu tasuta transpordile, ent ma ei kavatse teha otsuseid, mis võidavad hääli, kuid on majanduslikult lühinägelikud.

Mart Helme, Eesti Konservatiivne Rahvaerakond

Tasuta ühistransporti ei hakka lähisaastatel keegi kaotama ja pole ka põhjust – Tallinna laekumised nende inimeste võrra, kes end elanikeregistris linnas arvele võtsid, ületab oluliselt saamatajäänud piletitulu, mis on suurusjärgus 17 miljonit eurot. Ühistranspordil on praegu mitu olulist probleemi. Esiteks oleks ühissõidukites vaja parandada turvalisust. Eriti õhtusel ajal on bussides ja trollides purjus ja agressiivseid inimesi, kes ei kutsu ühistransporti kasutama. Samuti ei tohiks lubada trollide-busside-trammidega sõitu tegema võikalt haisvaid tonte, kes liiguvad oma igapäevaseid prügikastinopperinge mööda just ühissõidukiga. Teine oluline teema on libeduse- ja lumetõrje peatustes külmal ajal. Inimesed ei peaks saama bussile üle hiigelvallide või liuvälja. Kolmandaks on vaja muidugi tekitada sellised transpordisõlmed, mis võimaldavad ühe ümberistumisega jõuda ükskõik millisest linna otsast ükskõik millisesse teise linna otsa. See ei ole väga keeruline, Tallinn on ju liivakellakujuline ja kõik liinid saavad kitsamas kohas kokku. Need muudatused ei ole üle mõistuse kallid, et ära korraldada. Ühistranspordi kasutamise soodustamiseks peab loomulikult juurde tekitama mugavaid ja turvalisi parkimisplatse linna servas, kuhu saab oma auto päevaseks ajaks jätta.

Edgar Savisaar, Keskerakond

Tallinna tasuta ühistransport on end täielikult õigustanud ning linnakodanikud on selle väga hästi vastu võtnud. Meie initsiatiivi jälgib suure huviga kogu Euroopa ning mul on hea meel, et saame olla selle teedrajava ja ajaloolise projekti elluviijateks. Loomulikult peab tasuta ühistransport jätkuma ning pidevalt kiiremaks-mugavamaks-populaarsemaks muutuma. Me oleme juba mitmed muutused töösse pannud – näiteks ostab Tallinna Linnatranspordi AS ligikaudu 8,9 miljoni euro eest 40 uut bussi. Viimase kahe aasta jooksul on muide juurde soetatud 35 uut bussi. 2014. aasta novembris peaksid kohale jõudma saastekvootide müügist saadava tulu arvelt ostetavad esimesed uued modernsed trammid. Hetkeplaan näeb ette 16 uut trammi 43,6 miljoni euro eest.

Valdo Randpere, Reformierakond

Praegune ühistransport ei rahulda tõenäoliselt linnaelanike vajadusi. Tegelikult pole Tallinnas viimase 20 aasta jooksul mingit linnaelanike liikumise kaardistamist toimunud ja sellest aspektist vaadatuna kobab praegune linnavalitsus pimedas. See olekski minu poolt juhitava linnavalitsuse tööstiilis esimene suur muudatus, et ma kaasaksin niivõrd oluliste ja komplekssete küsimuste lahendamisse, nagu seda on ühistransport, teadlased. Valge värviga tänavaid määrida ja nii autojuhte ühistranspordi kasutajate vastu välja mängida pole ei mõistlik ega ka tulemuslik. Ühistranspordile esitatavatest nõuetest üks peamisi on head ühendused ning kiired ümberistumised. Me lahendame selle puudujäägi ja ehitame valmis Tallinna Ülemiste Ühistranspordikeskuse ehk Tallinna Transportaali, kuhu suubuvad raudtee-, trammi- ja bussiliinid ning mis on ühendatud Tallinna lennujaamaga.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee