Õhtulehe raamatublogi

Reklaamimaailma õõvastavad telgitagused ehk kas II ilmasõja põhjustas Coca Cola? (1)

Tõnis Erilaid, 3. mai 2011, 09:00
 
Frederic Beigbeder, „17,90 eurot", tõlkinud Anti Saar, Varrak.

11 aastaga, mis on möödunud romaani esitrükist, on ka pealkiri muutunud - algsest 99 frangist sai euro tulekuga Prantsusmaal 14,99 eurot ja meil siis - inflatsioon ikkagi - 17,9 eurot. Kuid see on kõrvaline.

Beigbeder, kellest eriti meie idanaabri juures on saanud tõepoolest kultuskirjanik, on alati kinnitanud, et Octave - nii siin, kui mujal teostes on mingil määral ta ise. Muide on Beigbederi tütre nimi ka päriselus Chloe nagu siin raamatus. Ja kirjanik ise on samuti tuntud narkootikumitarvitajast (selle eest isegi vahistatud) reklaamiguruna nagu raamatus Octave.

Lugu on siin mehest, kes järjest hullunumalt üritab reklaamiga hullutada ostjaid tarbima (peamiselt Madone piimatooteid), küünilisest reklaamindusmaailmast, kus kõik on kaup. Kaasa arvatud inimesed.

Ma ei usu küll, et reklaamimaailma telgitagused päris nii õõvastavad on nagu siin - aga võib-olla olen naiivne.

Teos päädib mõrvaga (Miamis, kusjuures tapetud pensionärile teeb peategelane selgeks, et II maailmasõja peamine eesmärk oli edendada Coca Cola müüki Euroopas).

Aga lõpuks - kui kõik meie ümber on reklaam ja müük, siis võib olla on too mõrv ja vangla ja peategelase haigus samuti vaid reklaamitegija haige aju sünnitus? Nagu kõik muud klantspildikesed ja mitte-klantspildikesed selles raamatus. Mida siin on kubinal. Lõpuks pole meil ju teist maailma kusagilt võtta kui tarbimismaailm, mis selles raamatus (ma loodan siiski, et kõverpeeglis) kujutatud.

Ümbrisel öeldu - see on jutukas sentimentaalsest möllumehest moodsas maailmas - on ju lõpuks samuti oma mittemidagiütlemises vaid reklaamlause. Et ostke moodsat.

Moodsalt on siin raamatus osa tegelasi laenatud päriselust. Meie neid ei tunne kahjuks, aga prantslastele ja eriti sealsetele reklaamitegijatele pidavat raamat pakkuma kuhjaga äratundmisrõõmu. Iseenesest tasub kiiksuga Beigbederit lugeda küll. Ja tõlgegi on korralik.

1 KOMMENTAAR

o
Oss 18. mai 2011, 10:01
Lugeda oli lobe ja huvitav aga aines tundus kuidagi võõras.
Noh, istuvad kusagil mingid tüübid, püüavad mind mõjutada miskit ostma ja ilmselt mõ...
(loe edasi)

Põnevat ja kasulikku

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee