Eesti uudised

Estonian Airis lõpeb viimaks Boeingute ajastu (8)

Mattias Tammet, 19. juuli 2013, 07:00
HÜVASTI! Viimane Boeing üleeile Tallinna lennuväljal.  DMITRI ZUJEV
"Asi ei olnud mitte ainult lennukis eneses. See oli selline paradigma või lennundusfilosoofia muutus Eestis," leiab Estonian Airi endine peadirektor, kelle käe all toodi Eestisse esimesed Boeingud.

Järgmisel nädalal tõuseb Tallinnast viimast korda õhku Estonian Airi värvides Boeing 737. Sellega lõpeb 18 aasta eest alanud epohh Eesti lennunduses. Kuigi lennuki viimane liinilend oli juba oktoobris, seisis Boeing senimaani angaaris. Järgmisel nädalal – esialgse plaani järgi kolmapäeval – saavad aga lõpuks valmis viimased dokumendid ning Lindaks ristitud

ES-ABL antakse liisingufirmale tagasi. Tõsi, see lennuk on Estoniani käsutuses alles 2007. aastast. Eesti kõige esimene Boeing, hellitusnimega Koit, lendas siit ära juba 2009. aastal. Et tema esimene lend oli 1995. aastal, siis oli lennuki eluaeg lennufirmas muljetavaldavad 14 aastat. Boeingute saabumisega sai Estonian Air lõpuks lahti vanadest, kuigi elegantsetest Nõukogude lennukitest TU-134.

Estonian Airi toonane peadirektor Toomas Peterson mäletab, et käis esimese kahe lennuki ostuks viis-kuus korda Seattle’is Boeingu juhtide jutul. Kahe 30 miljonit dollarit maksva lennuki liisimine polnud naljaasi, kui keskmine kuupalk oli veidi üle 2000 krooni. Kui president Lennart Meri tahtis Boeingu peadirektoriga kokku saada, siis pakuti talle lahkelt aega poole aasta pärast: enne polevat lihtsalt mahti. Algul oli keeruline liisingufirmale isegi selgeks teha, et eestlastel on lennukiostuga tõsi taga. Peterson kiidab hea töö eest Boeingu toonast Euroopa müügijuhti, väliseestlast Ants Roosmet.

Ostmine ei läinud viperusteta. Enne esimest lendu üle ookeani püüdsid piloodid isegi lennufirmalt kõrgemat palka välja pressida. "Piloodid said seal ka väljaõppe," meenutab Peterson. "Istusime hulga pilootidega enne ärasõitu maha ja nemad ütlesid, et nad enne lennukiga ei sõida, kui ma ei luba neile palgatõusu." Enda mäletamist mööda Peterson siiski ühtegi lubadust ei andnud ning piloodid tõid uhke lennuki siiski tervelt kohale.

Keegi polnud päris kindel, kuidas uude olukorda suhtuda. "Tallinna lennujaamas oli puhkpilliorkester vastas ja punane vaip maas. Probleem oli selles, kumb tuleb enne lennukist maha: kas peadirektor ehk mina või siis meiega kaasas olnud suursaadik Ameerika Ühendriikides ehk Toomas Hendrik Ilves. Lõpuks otsustasime ikka, et suursaadik on tähtsam," meenutab Peterson.

"Praegu ei saa võib-olla enam aru, aga kui sa istud Tupolevi pealt Boeingule ümber, siis see on ikka kosmoselaev," paneb endine firmajuht toonase lennukite ostu ajastu konteksti. "Asi ei olnud mitte ainult lennukis eneses. See oli selline paradigma või lennundusfilosoofia muutus Eestis. See tekitas tunde, et meie ka suudame ja oleme ka pärisinimesed."

Koit ja Hämarik Ukrainas

Esimesed kaks rahvuslennufirma Boeingut, Koit ja Hämarik, on praegu kasutuses 2012. aastal liinilennud avanud Ukraina firmas Air Onix. Tolle firma kõik kolm lennukit kuulusid kunagi Estonian Airile.

ES-ABH ehk Sinilind müüdi 2010. aastal Sambia lennukompaniile Zambezi Airlines. Kuuldavasti oli plaan ka Linda samale firmale müüa, kuid ettevõte jõudis kahe aasta pärast pankrotti minna. Nüüd lendab Sinilind Mosambiigi lennufirma LAM värvides, mis temast pärast saab, pole teada.

1995. aasta 8. juuli Õhtuleht kirjutas:

"Endisaegne ratastel trepp ei tahtnud uhiuue lennukiga kuigi hästi sobida. Kulus mitu minutit, kuni trepp pasunahelide saatel paigale saadi..."

"Uue lennuki müratase pidavat vastama Euroopas kehtivatele nõuetele."

"Lennuk on varustatud tänapäevaste mootoritega, mis pidavat võtma TU-tüüpi lennukitest kuni 30% vähem kütust. Statistika andmetel peaks Boeing 737 olema maailma kõige turvalisem õhusõiduk."

"Lennuväljal seisev roosteplekkidega TU nägi Boeingi kõrval kaunis igerik välja."

8 KOMMENTAARI

t
to 09:49 20. juuli 2013, 14:29
no ajab hirnuma jah-ajakirjandus paneb isegi alumiiniumi roostetama.Aga eks ta ole-asi tuleb ju ilusaks rääkida.
e
Eestlased nõuavad Boeinguid tagasi! 20. juuli 2013, 02:49
Praegune valitsus ja riigile puugina kaelas olevad ärikad on terve Eesti p**se keeranud.
Estonian Air on vaid üks näide sadadest.
Kui tuleb uus ja aus valitsus, toome ka Boeingud või neile vastavad teised tsiviliseeritud maailma lennukid tagasi. Ansipid ja Partsid topime vangi!
Loe kõiki (8)

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee