Eesti uudised

Raudteeühenduseta saarlasi kutsutakse üles rong läbi laskma (5)

Oliver Rand, 10. mai 2013, 06:58
Kampaania «Lase rong läbi!» eesmärk on pöörata liiklejate tähelepanu aasta teisel poolel Eesti raudteel sõitma hakkavate uute reisirongidega kaasnevatele ohtudele. Kui seni on jalakäijad ja autojuhid harjunud maksimaalselt 120 km/h liikuvate raudteesõidukitega, siis uute kiirustega kihutavad reisirongid on hoopis midagi muud.  Irina Mägi
Paljud saarlased imestasid, kui märkasid mitmel pool Kuressaares välireklaami "Lase rong läbi!", sest raudteeliiklust pole Saaremaal juba ligi 60 aastat.

Aprilli lõpus alanud raudteeohutusnädal kandis sõnumit "Lase rong läbi!" ja suured välireklaamid jõudsid ka Kuressaarde. Üks neist oli bussijaama lähedal ja tekitas inimestes imestust: rongiliiklusega pole saarlastel juba ammu mingit pistmist.

"Küsite nüüd selle reklaami põhjal kindlasti, et kas tõesti on varsti Kuressaarde rongi oodata," lausub reklaamikampaania korraldaja MTÜ Operation Lifesaver Estonia juhatuse esimees Tamo Vahemets.

"Ei ole! Ma ütleks niimoodi, et küsimus pole olnud reklaamikampaanias kui sellises, vaid nendes, kes reisivad mandrile ja välismaale. Rong on teistmoodi liiklusvahend. Näiliselt küll turvaline, kuid kokkupõrkel väga ohtlik, ja seetõttu otsustasime laiendada oma kolm korda aastas toimuvat üleriigilist kampaaniat esimest korda ka Saaremaale. Tõsi, näiteks Hiiumaa jäi seekord valikust välja."

Irvhambad viskavad nüüdseks Kuressaares maha võetud reklaami üle Facebookis nalja. Näiteks on photoshopis tehtud pilt, kus rong peatub Kuressaare bussijaamas. Tamo Vahemets seletab, et kampaania laienes Saaremaale suuresti ka seetõttu, et kohapeal olid aktiivsed inimesed, kes ise MTÜga ühendust võtsid.

Saare rongiühenduse ajalugu uurinud Saaremaa muuseumi direktor Endel Püüa ütleb, et viimati sõitis rong Saaremaal 1954. aasta lõpul või 1955. aasta algul ja sedagi vaid Lääne- Saaremaal.

"Tegu oli sõjaotstarbelise laiarööpmelise raudteega, mis ühendas rajatavaid rannakaitsepatareisid," räägib Püüa.

"Valmis jõutigi teha vaid Lääne-Saaremaa osa, kaugemale ei jõutud, kuna taibati, et suurtükke pole enam mõtet raudteed mööda siia vedada. Peale tulid raketid."

Raudteed rajasid Saaremaale seoses Esimese maailmasõjaga ka sakslased, seega samuti sõjalisel otstarbel.

"Eks see "Lase rong läbi!"-kampaania Saaremaal paneb tavainimest loomulikult algul õlgu kehitama. Samas tuletab see meelde, et ka Saaremaal oli kunagi raudteeühendus. Olles raudteeühenduse ajalugu uurinud, pooldan küll seda, et näiteks Kuressaares kui kuurortlinnas hakkaks tulevikus turistide ja kohalike meeleheaks selline väike veduriga rong mööda linna sõitma. Mõni aasta tagasi küll prooviti, nii et ratastel vagunid olid džiibi taha ühendatud, kuid see polnud ikka see," räägib muuseumi juht.

5 KOMMENTAARI

m
Maanteede kuningas. 11. mai 2013, 10:17
Täitsa õige, neid tulebki manitseda, muidu pole elusat "suslat" elu sees näinud, tulevad mandrile ja rongi nähes käituvad nagu ajudeta kanad. Ja siis ...
(loe edasi)
e
ega 11. mai 2013, 09:50
paha poleks ka hoiatus,et lase lennuk läbi.
Loe kõiki (5)

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee