Elu
Vaata galeriid!

Evelin Ilvese kleidi autor: "On ebameeldiv ja ehmatav, et tekkis nii suur sarnasus." (112)

Elo Odres, 26. veebruar 2013, 07:04
KUMB ON SARNASEM: Evelin Ilvese tänavusel vabariigi aastapäeva vastuvõtul kantud kleit, mille autor on Xenia Joost. Vasakul Diori moemaja disaineri Galliano kleit, millelt maha viksimises Xeniat süüdistatakse. Paremal üleni valge kleit Xenia 2008. aasta kollektsioonist Mister Parrot. Xenia väitel inspireeris teda hoopis tema enda viis aastat tagasi disainitud kleit presidendiprouale kära tekitanud kleiti looma.  Erakogu, Mati Hiis
Disainer Xenia Joost kinnitab, et Evelin Ilvese valge kleidi tegemisel ei võtnud ta aluseks ei Diori ega ühegi teise moemaja kleiti. Tekkinud sarnasust nimetab ka autor ise kummastavaks. Osa moekunstnikke ei pea aga võimalikuks, et nii suur kokkulangevus nii värvides kui ka tegumoes võis olla juhuslik.

Presidendi vastuvõtt oli vaevu alanud, kui sotsiaalvõrgustikes hakkas levima skandaalne uudis, et Evelin Ilvesele valge kleidi disaininud moekunstnik Xenia Joost on selle maha viksinud Diori moemaja kunstniku Galliano 2009. aasta pulmakleitide kollektsiooni ühelt tähtkleidilt. Kohe ilmus uudise juurde ka asitõend – kõnealuse kleidi foto.

Samal teemal

"Olen näinud seda kleiti, nagu olen kursis kõikide Diori ja teiste rahvusvaheliste moemajade catwalk-kollektsioonidega," ei salga Ivo Nikkolo kaubamärgi disainerina töötav Joost, et jälgib nagu kõik kolleegidki maailma moes toimuvat. "Loomingut mõjutab kõik visuaalne, millega elus kokku puutun – moekollektsioonid, filmid, arhitektuur, muinasjutud."

Presidendiproua kleidid lähevad Eesti Rahva Muuseumi

"Saan 100% kinnitada, et ma ei võtnud ei seda ega ühegi teise disaineri ühtki kleiti aluseks Evelin Ilvese kleidi disainimisel," vannub moekunstnik. Joosti sõnul pärineb presidendiproua kleidi algidee hoopis tema enda 2008. aastal loodud kollektsioonist Mister Parrot. "Seal kasutasin asümmeetrilist seelikuosa valgel siid-taftil, millest tehtud kleidil kogu efekt ja detailiilu oli koondatud voodriosale ja mis kerkis esile just tänu lühemale esiosale," kirjeldab Joost. Oma sõnade kinnituseks saatis autor Õhtulehele ka foto oma viie aasta tagusest valgest kleidist.

Evelin Ilvese ja Galliano kleidi sarnasusest tekkinud olukorda nimetab Joost ebameeldivaks ning veidi ehmatavaks. "On tõeliselt kummastav, et tekkis niivõrd suur sarnasus kõnealuse Diori kleidiga," kahetseb noor moekunstnik. Seda enam, et kleit sündis meeskonnatöö tulemusena, kus peale kleidi disaineri ja kandja osalesid ka presidendi kantselei ja Ivo Nikkolo kaubamärgitiim.

Kleiti hakati tegema juba novembris. Kuna presidendiproua kleidid talletatakse Eesti Rahva Muuseumis, oli kindel soov ehtida kleit rahvusmustriga.

Elevandiluukarva valge oli Evelin Ilvese soov, kangaks täissiid nii seest kui ka väljast. Tikandiks valiti välja Kadrina rahvariidemuster, mille tegemiseks tundus kõige paremini sobivat Läänemere värv. "Otsisime spetsiaalselt hallikassinist tikkimislõnga," räägib Joost kleidi kujundamisest.

5000 Swarovski kristalli kinnitati käsitsi

Mõne kriitiliselt häälestatud moekunstniku hinnangul ei vastanud kleidi ülestõstetud esiosa päriselt etiketireeglitele. Joost selgitab, et presidendi vastuvõtule võib tulla kolme moodi: rahvuslikult, frakis või tumeda ülikonnaga. Kui mees kannab frakki, siis nõuab etikett naisel maani kleiti, ent musta ülikonna puhul nõuab etikett, et kleit kataks vähemalt naise põlve. "Minu kui disaineri ülesanne oli Evelin Ilvese kui peo perenaise kleidis ühendada kõik need kolm dresscode´i: kleidi seeliku tagaosa oli maani, esiosa toetas tumeda ülikonna kandjat ning tikand tõi esile rahvusliku eripära," räägib moekunstnik, et soovis disainerina, et kõik külalised tunneksid end peol mugavalt ega muretseks liialt palju seeliku pikkuse pärast.

Kleiti ehtinud tikandi autor on Eevi Hirv ja kolme meetri käsitsi tikkimisele kulus poolteist kuud. Tikandit ehivad 5000 Swarovski kristalli ning kõik 1–3mm läbimõõduga kristallid kinnitati kleidile ühekaupa ja käsitsi.

Ka kingad disainis Xenia, kasutades neil sama Kadrina mustrit. Kingamuster on samuti tikitud, osaliselt ka Xenia maalitud ja Swarovski kividega ehitud.

Kriitikud polnud rahul ka sellega, et kingad olid platvormtallaga. "Kuna sel aastal oli rekordarv külalisi, siis tagas selline tald Evelin Ilvesele väga pikal üritusel püsti seistes mugavuse," selgitab Xenia.

Telepilt lisas nii mõnegi kilo

Kui jätta kõrvale sarnasus Galliano kleidiga, siis oli Evelin Ilvese kleit ju väga kaunis ja kuninglik, kuid seda kahjuks vaid eestvaates. Moekriitikute hinnangul jõudis teleekraanile vaid ebamäärane valge lasu, mille ettepoole ulatuv eesosa lisas esileedile nii mõnegi kilo.

"Kõik vastuvõtul olnud külalised nägid kleiti eestpoolt, kus kleidi vorm moodustas tikandi, kristallide ja kingadega ühtse terviku. Kleidi asümmeetriline seelikuosa on praegu väga suur moetrend ning minu arvates kaunistas see väga ilusti ka Evelin Ilvest," jäi autor kleidiga rahule. "Küll on veidi kahju, et telepilt ei andnud edasi kleidi tikandi ilu ja sära, ent õnneks on inimestel võimalik kleidiga tutvuda Eesti Rahva Muuseumis, kuhu see eksponaadina jõuab," lisab Xenia.

"Oleks kleit natukenegi teistsugune olnud!"

Moekunstnik Aldo Järvsoo nimetab kahe kleidi suurt sarnasust äärmisel suureks sigaduseks. "Ükski kleit pole küll autoriõigusega kaitstud, aga igal disaineril peaks endal fantaasiat olema," kurjustab Järvsoo. Ta ei usu, et sarnasuse taga võiks olla juhus. "Juhus võib olla, kui üheaegselt tulevad välja kaks sarnast kollektsiooni. Oleks see kleit natukenegi teistsugune olnud, kas või tikand teise värviga. Aga antud juhul on ju tegumood sama, kleidi värv sama, tikandi värv sama," loetleb Järvsoo. "Kogu põhiidee on üle võetud. Ainult varrukad on erinevad."

Teiseks arvab ta, et kõrge esiosaga kleit ei vastanud etiketireeglitele. "Kui kõik teised järgivad etiketireegleid ja kannavad maani kleiti, peaks seda ka perenaine tegema," ütleb ta.

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee