Asteroid Apophis möödus Maast (9)

ÕL, 10. jaanuar 2013 06:57
Foto: afp/scanpix
Astronoomid jälgivad tähelepanelikult 2004. aastal avastatud asteroidi Apophis liikumist. Eile möödus see 300meetrise läbimõõduga taevakeha Maast 14,5 miljoni kilomeetri kauguselt, vahendab agentuur AFP.

Algselt oli Apophise nimi 2004 MN4. Vanade egiptlaste maojumala nimi anti asteroidile siis, kui selgus, et see võib 13. aprillil 2029 mööduda Maast ohtlikult lähedalt. Apophis esindas Kreeka mütoloogias pimedust, kaost ja kurjust.

Juba 15. veebruaril möödub Maast 34 500 kilomeetri kauguselt 57meetrise läbimõõduga asteroid 2012 DA14, mis avastati mullu 23. veebruaril. Võrdluseks: Kuu tiirleb ümber Maa keskmiselt 384 000 kilomeetri kaugusel. Astronoomide sõnul on asteroidi 2012 DA14 möödalendu võimalik jälgida väikese binokli või isegi palja silmaga. Ka 2012 DA14 võib reaalselt ohustada geostatsionaarseid satelliite.

Meedias on viidatud võimalusele, et umbes 120 000 tonni kaaluv asteroid 2012 DA14 võib ohustada ka Maad, sest asteroidi trajektoori ei ole võimalik täiesti täpselt välja arvutada ning teatud asjaolude kokkulangemisel ei ole välistatud ka kokkupõrge Maaga. Astronoomid on siiski resoluutsed ja kinnitavad, et me võime tunda end täiesti rahulikult, sest pole vähimatki šanssi selle asteroidi kokkupõrkeks Maaga.

USA kosmoseagentuuri NASA teadlaste arvutuste järgi võib kuni 100meetrise läbimõõduga asteroid tabada Maad kord 2000 aasta jooksul ja vähemalt kilomeetrise läbimõõduga asteroid kord kahe miljoni aasta jooksul.

Praeguse seisuga ei tea astronoomid ühtki asteroidi, mis liiguks otsesel kokkupõrkekursil Maaga. Samas ei maksa unustada, et meie päikesesüsteemis on avastatud ligemale 600 000 asteroidi, kuid reaalselt võib nende arv küündida koguni miljonini. Seetõttu võib kardetud kokkupõrge tulla ootamatult.