Eesti uudised

"Olukorrast riigis": tasuta ühistranspordi süsteem on keeruline ja problemaatiline (104)

Toimetas Kristin Aasma, 6. jaanuar 2013, 14:50
Argo Ideon (vasakul) ja Kalle MuuliFoto: Toomas Huik, Liis Treimann/Postimees
Tallinna tasuta ühistranspordi süsteem on keeruline ja problemaatiline, eriti mittetallinlaste ja välismaalaste jaoks, leidsid ajakirjanikud Kalle Muuli ja Argo Ideon Raadio 2 saates „Olukorrast riigis". Ideon arvas, et temal oleks pealinna külaliste ees pisut piinlikki. Ideon asendas tavapärast saates osalejat Anvar Samostit.

Muuli arvas, et kui Tallinna linnal õnnestuks enam-vähem mõistlikult tasuta ühistransport tööle panna - et validaatorid töötaksid, neid oleks saada, bussid sõidaksid ning need ei oleks nii rahvarikkad -, siis oleks see „päris kõva sõna". Need, kes Tallinna ürituse üle praegu nalja viskavad või seda kritiseerivad, olevat pigem Keskerakonna poliitilised konkurendid. Kuid õnnestumise korral oleks tasuta ühistranpsort Keskerakonnale eeloleva sügise valimisteks „tugev promo" ning Keskerakonna valijatele „tugev kaart", rääkis Muuli.

Samal teemal

Arvamusliidrid peatusid pikemalt nendel, kes ei ole Tallinna elanikud või on lausa välismaalased. Kõnelejate hinnangul on viimaste jaoks Tallinna ühistranspordi kasutamine keeruline. Ideon meenutas enda tasuta ühistranspordi kogemust Miamis, kus südalinnas sõidab rong, mis on valimatult kõigi jaoks tasuta. Ideon kõneles, et tal oleks välismaalasena tekkinud palju segadusi, kui oleks pidanud tasuma rongisõidu eest samadel tingimustel kui praegu Tallinnas.

Hädavariant on sissesõitnul Tallinnas juhi käest pilet osta, kuid tegelikult peab ostma kaardi, laadima sinna raha ja selle ka valideerima. „Suhteliselt keeruline ja problemaatiline minu meelest. Tegelikult on ka piinlik Tallinna külaliste ees," sõnas Ideon. Ta avas ka teise ebamugava momendi: eelmisel aastal ühiskaardile laetud rahast on tal järel 11 eurot, aga tagasi saab ta selle ainul linnavalitsus infosaalist.

Muuli on veendunud, et väljaspool Tallinna elavatel inimestel läheb tasuta ühistranspordiga sõit keerulisemaks. Samas võib ühiskaart teha tulevikus muidki imesid, arvab ta. Võib-olla saab seda tulevikus valideerida muudes kohtades või saab selle kaudu inimesi sorteerides teha vahet tallinlasel ja mitte-tallinlasel ning anda ühele mingeid hüvesid, teisele aga mitte.

Süsteem on selliselt ehitatud, et meelitada Tallinnasse elama rohkem inimesi, arvas Ideon. Muuli aga ei usu, et tasuta ühistranspordiprojekt oluliselt linnaelanike arvu kasvatab.

Ideon tõi veel esile tülikuse, mis tallinlasel tasuta sõiduga kaasneb: tuleb kaart valideerida ning lisaks kanda kaasas ka isikut tõendavat dokumenti, vastasel korral tehakse trahvi. „Tundub, et inimesed ei saa aru ning tahaksid, et süsteem oleks lihtsam," sõnas Ideon.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee