On valimiste aasta! Kas tasuta ühistransport võib paljude tallinlaste arvamust mõjutada? Kohaliku omavalitsuse valimised toimuvad 20. oktoobril. Foto: Arno Saar
Karoliina Vasli 3. jaanuar 2013 15:33
Alates 1. jaanuarist saavad tallinlased pealinna ühistranspordis tasuta sõita. On kohalike valimiste aasta, Reformierakond, IRL ja sotsid on tasuta ühistransporti teravalt kritiseerinud. Kas võimule saades peaks tallinlased taas rahakotirauad avama? Otsesõnu ei ütle seda enam ükski nimetatud parteidest. Vaid Reformierakond räägib rohkem ühistranspordi osalisest maksustamisest maksujõulistele tallinlastele.

IRL ei kiirusta tasuta ühistransporti lõpetama

IRL ja Reformierakond hääletasid Tallinna volikogus tasuta ühistranspordi eelnõu vastu. "Kas Tallinnas võimule saades IRL tasuta ühistranspordi lõpetaks, oleks täna kindlasti ennatlik öelda," ütles Tallinna linnavolikogu IRLi fraktsiooni esimees Toivo Jürgenson täna Õhtulehele. "Kindlasti aga poleks IRL seda läbimõtlemata kampaaniakorrast kehtestanud, nagu tänane linnavõim tegi. Tuleb põhjalikult analüüsida tekkinud olukorda ja kindla kava järgi korraldada kogu ühistransport kaasaegselt ja efektiivselt," toonitas ta.

Jürgenson selgitas, et IRL hääletas eelnõu vastu, sest nad ei pea õigeks, et maksumaksja rahaga hakatakse veelgi jõulisemalt toetama Tallinna ebaefektiivset ja halvasti korraldatud ühistransporti. "Sisu muutmata on loodud suur linna omanduses olev ettevõte, mis tekitati Autobusskoondise ja Trammi-trolli pargi ühendamise teel. Teenust pakub ilma mingi konkurentsita suur monopoolne ettevõte. Sellised "tasuta asjad" lähevad lõppkokkuvõttes maksumaksjale väga kalliks."

Reformierakond: kvaliteedi eest tuleb maksta

"Tasuta ühistransporti ei ole olemas," ütleb Reformierakonna fraktsiooni esimees Õnne Pillak. Tema sõnul läheb tasuta ühistransport maksma ligi 55 miljonit eurot ja see on umbes 12 protsenti kogu linnaeelarvest, selle luksuse maksavad tema sõnul kinni tallinlased. Ta ütleb, et Reformierakonna hinnangul on vaja investeeringuid nii teedevõrku kui ka bussiparki. "Kui bussiga saab sõita ilma rahata, siis langeb ka ühistranspordi kvaliteet ja kui ei maksa, siis pole ka põhjust kvaliteeti nõuda."

Ta jutust koorub välja, et kõik tallinlased ilmselt Reformierakondliku linnavalitsuse korral kindlasti tasuta sõita ei saaks. "Olen alati seda meelt, et toetust vajavaid inimesi tuleb aidata. Kuid seda tuleb teha sihipäraselt, tuleb aidata neid, kes abi päriselt vajavad. Niinimetatud "tasuta ühistransport" kehtib kõigile. Ka neile, kes suudaks ja oleks nõus bussipileti eest maksma," märgib Pillak.

Sotsid: tasuta ühistranspordis pole iseenesest midagi halba

Sotsid boikoteerisid tasuta ühistranspordi eelnõu arutamist volikogus. "Täielikult või suures osas avaliku võimu poolt doteeritud ühistranspordis pole iseenesest midagi halba," ütleb sotside fraktsiooni juht Jaak Juske nüüd. "Selle hinnaks ei tohi aga olla ühistranspordi kvaliteedi langus. Eksperdid on aastaid rääkinud, et nõukogude ajast pärit Tallinna ühistranspordi võrk vajab uuendamist. Siiani on aga liinivõrk uuendamata. Ka tuleb linnal teha igal aastal suuri investeeringuid veeremi uuendamiseks. Eriti veel sõitjate arvu suurenemise korral."

Juske selgitab, et tasuta ühistranspordi plaani ja teisi ümberkorraldusi Tallinna ühistranspordis on sotsid kritiseerinud sel põhjusel, et linnavalitsus keeldub juba üle kolme aasta täitmast linnavolikogu poolt pandud kohustust esitada ühistranspordi uus pikaajaline arengukava.