Eesti uudised

Aktsiisi maksmisest keeldunud autojuht: istusin piiripunktis 60 tundi söömata-joomata (165)

MAARIUS SUVISTE, 14. juuli 2012 09:00
KUKKUS KOKKU: Janis keeldus Koidula piiripunktis maksmast kütuse eest aktsiisi, kuna tema sõnul on see ebaõiglane. Nii jäigi ta mitmeks päevaks piiripunkti, olles enda sõnul kogu see aeg söömata-joomata – tagajärjeks see, et ta kukkus kokku ja kiirabi käis kohal.
Kütuseaktsiisi maksmisest keeldunud Janis oli 60 tundi Koidula piiripunktis söömata-joomata. "Istusin piiripunktis nii kaua, et kukkusin kokku," ütleb Janis, keda käis turgutamas kiirabi. Samal ajal võeti mehelt auto ära.

9. juuli õhtul saabus Janis oma Chevrolet Suburbaniga Venemaalt Koidula piiripunkti. Janisele ootamatult nõuti tema käest kütuse eest aktsiisi – 115 eurot. Ta keeldus: "Paagis oli kütust sihtkohani. Sihtkohaks Riia."

Chevrolet Suburbani kütusepaak on 175 liitrit. Janise sõnul nõuti temalt aktsiisi 90 liitri bensiini pealt.

Seletuskiri Riiga sõiduks

"Tollitöötajad ei uskunud, et lähen Riiga," ütleb Janis. "Nemad väitsid, et olen bensuvedaja ja teen seda ärilisel eesmärgil. Nende aluseks oli seadus, et neil on õigus arvata, et kui on tihe piiriületaja, et siis on see kõik ärilisel eesmärgil. Nad nimetasid mind bensuvedajaks. Ütlesin vastu, et palun öelge, kes on turist, kes on bensuvedaja – kas turist ei või ülepäeviti käia? Nemad seda mulle selgeks ei teinud."

"Seaduses on kirjas, et paagis oleva kütusega võin sõita sihtkohta aktsiisi maksmata. Minu sihtkoht oli Riia. Nädal varem käisin Poolas," lisab Tartumaal elav Janis. "Toll ei uskunud. Küsisin, et mis dokumendi ma pean esitama, et lähen Riiga? Millega ma saan tõestada, et lähen Riiga? Nad ei osanud vastata, mis dokument see olema peab. Jäin ootama, et nad ütleksid mulle, millise dokumendi ma peaksin neile esitama, et lähen Riiga."

Janis ootas. Magas autos ja ootas. "Järgmisel päeval, 10. juulil lasti mul A4 paberi peale kirjutada seletuskiri, et lähen Riiga. Nad tegid sellest koopia, originaali jätsid endale. Toll tuli õhtul ikka aktsiisi küsima, öeldes, et see paber ei kehti. Ma ei saa aru, milleks mul üldse lasti kirjutada seletuskiri, kui see ei kehti?"

Janis ikka ootas ja ootas. Ta keeldus jätkuvalt maksmast aktsiisi. "Küsisin tollilt süüa-juua. Mulle ei pakutud ei süüa ega juua. Nemad väitsid, et ma olen siin vabatahtlikult.

10. juuli öösel vastu 11. juulit ütles õhtune vahetus mulle, et hommikul tegeldakse minuga. Hommikul selgus, et see, kes pidi minuga tegelema hakkama, oli hoopis Luhamaal, mitte Koidulas. Päev otsa jälle passisin ja ootasin. Iga paari tunni tagant käisin küsimas, mis must saab, mis paberi ma pean esitama, et lähen Riiga. Aga nemad nõudsid ainult aktsiisi."

"Siis saabus 12. juuli. Hommikul ei tegelnud minuga mitte keegi. Kell 11–12 läksin küsima, et mis must saab. Uus vahetus ei tegelnud minuga üldse. Öeldi, et kella 16 ajal saab teada, siis antakse mulle paberid. Paberite peal oli kirjas, et ma pean maksma 51 eurot aktsiisi, siis saan minema. Veel öeldi, et kui sularaha ei ole, saab ka ülekandega."

Janis jäi endale kindlaks – tema aktsiisi ei maksa. "Jäin seaduse juurde, mis näeb ette, et aktsiisivaba kütust tohib paagis olla sihtkohta jõudmiseni," ütleb ta.

"Küsisin tollis, et sooviksin näha seaduses seda punkti, et kui tihti käib üle piiri turist, kui tihti bensuvedaja. Nad ei osanud vastata – iga järgmine vahetus andis teisele vahetusele ülesande mulle vastata. Minuga tegelemist lükati muudkui edasi."

Tollitöötajad kutsusid piirivalvuri. Tema käskis Janisel auto teise kohta sõita platsi peale. Janis täitis käsku. Kuid siis juhtus midagi ootamatut. "Mäletan, et tegin autoukse lahti ja järgmine koht, mida mäletan, on veoautode angaar piiripunktis," ütleb ta.

"Istusin piiripunktis nii kaua, et kukkusin kokku," selgitab Janis, mis temaga piiripunktis juhtus. "Olin piiripunktis tolli pärast söömata-joomata ligi 60 tundi."

Kiirabi käis kohal

Kiirabi käis kohapeal, Janis näitab selle kohta paberit. "Kui ma toibusin, siis kiirabi ütles, et kõik on korras. Asusin kusagil angaaris. Pärast kuulsin, et kui olin kokku kukkunud, viidi mind angaari jahedamasse kohta," lisab ta ja kiidab piirivalvureid: "Piirivalvurid oli ainsad, kes piiripunktis mu tervise pärast muret tundsid. Tolliametnikud nõudsid ainult aktsiisi."

Kuid see pole veel kõik. "Kui olin toibunud, vaatasin oma auto poole, ja juba oli auto ilma minu juuresolekuta ära võetud. Toll andis mu passi tagasi. Küsisin nende käest paberit, et mu auto jääb platsile, aga nad ei andnud seda – ütlesid, et ise ju tean, et auto on siin."

Neljapäeva õhtul käis õde Janisel Koidula piiripunktis järel ja tõi koju. "Edasine on kohtusse minek, seda asja ei saa nii jätta," lisab ta.

Maksu- ja tolliamet: Janis on meile tuttav isik

Alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse (ATKEAS) paragrahv 27 alusel võtab MTA aktsiisivabastuse kohaldamisel arvesse nii aktsiisikauba Eestisse toomise sagedust ja põhjust, aktsiisikauba valdaja ärilist seisundit, aktsiisikauba Eestisse toimetamise viisi, aktsiisikaubaga seotud dokumente ja aktsiisikauba kogust ja laadi. Kuna piiriületamisel kaasas oleva kütuse kogus on ATKEASe alusel otseses seoses mootorsõiduki sihtkohaga, siis on MTA ametnikel aktsiisivabastuse korrektse rakendamise eesmärgil õigus esitada küsimusi piiriületaja sihtkoha kohta.

Antud juhtumi puhul oli tolliametnikul põhjust kahelda kodaniku sagedase piiriületuse tegelikus eesmärgis (turismireisid Lätti, Poola).

Oluline on mõista, et tolliametnikud ei pea kinni isikut, vaid üksnes kauba, see tähendab kütuse. Kuna kütust ei ole võimalik tollipunktis ladustada, siis ei saa ka sõidukiga ilma kütuselt makse tasumata Eestisse siseneda. Samas on isikul võimalik sõidukiga tollipunktist Venemaale tagasi pöörduda."

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee