Raha

Analüütik: hinnatõusu veab ettevõtete ahnus (44)

Toimetas Sander Silm, 7. september 2011 11:47
Swedbanki makroanalüütik Annika Paabut. Foto: Mihkel Maripuu/Postimees
Swedbanki hinnangul on jätkuva hinnatõusu taga tootjate/vahendajate kasumimarginaalide kiire kasv, mis omakorda viitab vähesele konkurentsile Eestis.

Statistikaameti andmetel oli tarbijahindade kasv selle aasta augustis võrreldes eelmise aasta sama perioodiga 5,5 protsenti ning eelmise kuuga võrreldes 0,3 protsenti.

Nagu varasematelgi kuudel oli hinnakasvu peamisteks "süüdlasteks" toiduainete ja mittealkohoolsete jookide, transpordi ja eluaseme kulutuste hinnakasv.

Jätkuvalt on eelmise aastaga võrreldes oluliselt kallimad puuviljad (nt õunad 37 protsenti kallimad). Juurviljade hinnad küll kahanesid (kuises võrdluses) sesoonsete tegurite tõttu (uus saak jõudis turule), kuid kahanemine on olnud oodatust tagasihoidlikum.

Eluaseme kulutuste kasvu mõjutas enim administratiivselt kontrollitud hindade oluline suurenemine - elektri, soojusenergia ja kütte hind kasvas aastatagusega võrreldes 8,4 protsenti. Transport kallines 5,6 protsenti eelmise aasta augustiga võrreldes ning tulenes suuresti oluliselt kõrgemast kütuse hinnast ning juba juulis aset leidnud ühistranspordi piletite hinnakasvust. Võrreldes eelmise kuuga kallines mootorikütus 2,2 protsenti (bensiin 95 kallines 1,6 protsenti.

"Meie hinnangul viitab sedavõrd kiire üldise hinnataseme tõus kas tootjate/vahendajate marginaalide kiirele kasvule ja/või vähesele konkurentsile, kuna toormete hinnad maailmaturgudel on mitmel juhul juba kahanenud," tõdes Paabut
Hindade jätkuv kiire kasv „sööb ära" aga majapidamiste niigi kesise sissetulekute kasvu ning seetõttu suureneb nende majapidamiste hulk, kelle sissetulekutest jagub vaid esmavajaduste katteks.

"Sundkulutuste (toit, eluase, transport) hindade kasv sel aastal sunnib paljusid nö püksirihma pingutama, mis omakorda seab ohtu sisemaise nõudluse taastumise - tarbijad eelistavad ülejäävaid vahendeid ettevaatuse motiivil pigem kõrvale panna kui kulutada. Sisemaise nõudluse oodatust kesisem taastumine survestab aga eelkõige välisele konkurentsile suletud sektorit (nt teenused)," rääkis analüütik.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee