Mis imeloom on bituumen? (1)

ÕL 21. mai 2011 08:56
Tee ehitajale möödapääsmatu aine. Teda segatakse asfaltbetooni sisse igas asfalditehases, mida Eestis on hetkel paarikümne ümber.

Veel paarkümmend aastat tagasi oli kasutusel põhiliselt kohalik põlevkivibituumen. Nüüd on üle mindud täielikult naftapõhisele bituumenile, sest hind on võrdsustunud. Naftabituumeni eelised on aga vaieldamatud.

«Bituumeni kvaliteet on meil aga küll allpool igasugust arvestust,» viitab professor Vilba tema käsutuses olevatele uuringutele. «Ühes tünnis on ta täiesti kombes. Kõrvaltünnis ei kõlba koera hänna allagi. Tehased ei suuda täpsest retseptuurist kuidagi kinni pidada. Bituumen peaks olema ju nagu Johnny Walkeri viski, mille maitset ja kvaliteeti säilitatakse hoolimata sellest, milline oli selle aasta odrasaak.»

Bituumen mängib ülisuurt rolli ka riigihangetes. Seda tuuakse Eestisse reeglina Rootsist. Aga saab ka Leedust, Valgevenest või Venemaalt. Venemaa naftast valmistatud bituumenid rahuldavad napilt nõudmisi, aga vananevad teistest tunduvalt rutem, kaob sidumine ja elastsus. Tellija ei saa ette kirjutada, millise riigi bituumenit kasutada. See on hankeseadusega keelatud.

«Muide – kunagi proovisime omal ajal lisaks Rootsi bituumenile saada hindu ka kaugemalt välismaalt, kuid bituumeni tarnijad on Euroopas oma turud nii rangelt ära jaganud ja keegi meile peale endise N. Liitu kuulunud maade konkurentsi ei pakkunudki,» mäletab Tsefels.