Eesti uudised

Kambjalased pahased: bussipileti hinnale tuleb veerand otsa  (21)

Arvo Uustalu , 16. mai 2011 07:01
ÜLLATUS: Neljapäeval Sebe bussi astunutest olid mitmed eelolevast hinnatõusust kuulnud. 25protsendiline kasv oli neile aga üllatuseks. Foto: Aldo Luud
Alates 1. juunist tõstab Sebe piletihinda keskmiselt 4–5% võrra. See on bussifirma poolt ilustatud pooltõde, sest mõnele piletile keevitatakse otsa lausa 25%.

«Tundub pehmelt öeldes väärkohtlemisena, kui nii Tartu-Tallinna kui ka Tartu–Kambja vahemaa eest väänatakse juurde 40 senti,» leiab Kambja vallalehe toimetaja Toivo Ärtis.

Ärtise sõnul käivad paljud kohalikud Tartus väikesepalgalisel tööl ja piletihinnatõus võib nii mõnegi panna valiku ette, kas töö end enam ära tasubki. «Sebe vastas minu selgitust paluvale kirjale kiiresti. Kuid ma ei saanud aru loogikast, miks Tartust sama kaugel asuva Lähte pilet tõuseb 20 senti ehk siis 1.60lt 1.80le. Kui vahemaa on sama, siis peaks võrdselt tõusma ka hind,» räägib Ärtis

Dotatsiooniga ja ilma

Tarbijakaitseameti osakonnajuhataja Hanna Turetski-Toomik kinnitab, et juriidiliselt on 25protsendilise hinnatõusuga kõik korras. «Keskmine võib kujuneda selliseks, kuna mingitel liinidel piletihinda ei tõsteta üldse ja mõnel tõstetakse hinda veerandi võrra,» selgitab ta.

AS Sebe turundusjuhi Berit Osula selgitusel kasutab bussifirma piletihindade kalkuleerimisel keerulisi valemeid, mis võtavad arvesse läbitud kilomeetrid, marsruudi, kütusekulu, sõiduaja ning bussijuhi tööaja.

«Ka ei ole võimalik läbi saada hindade ümardamiseta ning 1. juunist on hinnad ümardatud 20eurosendise täpsusega. Uue hinnapoliitikaga kujunes tõus osadel liinidel keskmisest suuremaks, samal ajal kui osadel lõikudel hinnad hoopis langesid. Keskmine hinnatõus on sellegipoolest 4–5%,» kinnitab ta.

Osula tõdeb, et Kambjat läbivad Sebe bussiliinid on kõik kommertsliinid, mida ei doteerita ja mille kulu peab täies mahus katma müügitulu. Suure maantee ääres asuvast Kambjast sõidab läbi nii kaug- kui lähiliine.

AS Tarbus bussidega saab Tartust Kambjasse 0,89 sendiga, kuid tegemist on ka doteeritud liinidega. Kambjas peatub ka üks Taisto buss. Siiani on hakkama saadud pileti eest vaid üks euro küsides.

AS GoBus teenindusdirektor Ervin Nõmme ütleb, et ka nende firmal on plaanis hinnatõus. «Just täna läks ettepanek maavalitsusse. Aga dotatsiooni suurus on laias laastus nõnda, et kui pilet maksab euro, siis teise euro annab riik läbi maavalitsuse juurde,» räägib ta.

Kuidas Taistol on ilma dotatsioonita õnnestunud hoida eurost piletihinda?

«Eks surve ole suur. Kus oleme liini kinni pannud, kus on liinil hinda juba ka tõstetud. Aga kui doteeritud liini buss väljub Kambjast 18.30 ja selle pilet on 0,89 senti, siis ei saa meie kell 18.45 küsida üle ühe euro. Aga lõppkokkuvõttes maksab lühikese maa reisijate odava hinna kinni pikamaareisija. Hoiame hinda nii kaua all, kuni vähegi kannatab,» räägib Taisto liinispetsialist Jan Landrat.

Kambja vallavanema Ivar Tedrema sõnul on piletihinna tõstmine ettevõtte enda otsustada. «Kui inimesed kallima bussiga sõidavad, siis on sel kellaajal seda bussi ka vaja. Valla rahakotile mõjub hinnatõus seeläbi, et me maksame kinni linnas koolis käivate gümnaasiumiõpilaste ja huviringides käivate laste piletihinnad.»

Samal teemal

01.05.2011
SEBE kergitas tänasest bussijuhtide palka ja ka piletihinda