KIIRA-KÄÄRA: Juba aastaid kulgeb Via Baltica Pärnut läbiv lõik kiira-käära piirdeaedade ja pinnasehunnikute vahel. Foto: Urmas Kaldmaa
Urmas Kaldmaa 21. märts 2011 07:03
Keegi vist ei mäletagi enam, millal Via Baltica Pärnut läbival teelõigul sai normaalselt sõita. Viimased poolteist aastat seal rassinud tee-ehitajad panid veebruaris pillid kotti ja maanteeamet prognoosib nüüd poolteiseaastast kuumaastikul autolõhkumist.

Maanteeameti pressiesindaja Allan Kasesalu sõnul tuleb enne uue hanke väljakuulutamist inventeerida kõigepealt eelmiste tee-ehitajate tehtud töö ja selgitada välja, mida täpselt on vaja veel teha. Riigihangete seadusest tulenevalt kulub hulk aega ehitaja leidmiseks. Kui palju täpselt, sõltub sellest, kas hanketulemused vaidlustatakse või saab ehitusega kohe alustada. Kasesalu hinnangul on parimal juhul võimalik jõuda ehituslepingute sõlmimiseni tänavu augustis ja neljarealiseks laiendatud Via Baltica Pärnut läbiv

lõik – ehk täpsemalt Ehitajate tee –võiks valmis saada tuleva aasta lõpul. "Mul kama kaks," ütleb selle uudise peale Ehitaja tee ääres töötav Margo.

"Ostsin juba kaks aastat tagasi maasturi ja ei kahetse. Otsuse tegingi pärast seda, kui eelmisel autol esisild läks. Tean veel vähemalt kahte meest, kes Ehitajate teel on oma auto ära lõhkunud."

2009. aasta septembris sõlmitud lepingu kohaselt pidid AS Koger&Parnerid ja Läti tee-ehitusfirma SIA Binders juba möödunud aasta lõpuks korda saama ristmikud ja valmis ehitama ühe sõidusuuna. Lõplikult pidi teelõik valmima tänavu septembris. Maanteeameti andmeil on praeguseks tegelikult suudetud ära teha vaid ligikaudu 35 protsenti kõigist töödest. Läti firmal on omakorda pretensioone nii ASi Koger&Parnerid kui ka maanteeameti vastu ja tänavu veebruaris ütlesid lätlased tee-ehituslepingu ühepoolselt üles. "Eesti firmal ei piisanud lepingu täitmiseks ressursse ega ka oskusi, mistõttu pidime ise lepingu täitmisel juhtohjad haarama. Oleme kandnud Koger&Parnerid töö parandamise ja maanteeameti süstemaatilise ebajärjekindluse tõttu miljon latti (ligikaudu 1,4 miljonit eurot) kahju. Ehitusjärelevalve ja tellija on meie hinnangul rikkunud üle

30 korra lepingutingimusi. Me ei saa sellises olukorras enam jätkata," põhjendab projektist taandumist Bindersi juhatuse liige Normunds Luste. Maanteeamet eitab igasugust omapoolset lepingute rikkumist ja lõpetas lepingu tee-ehitajatega. Kasesalu andmeil kavatseb

maanteeamet nõuda viimastelt kahju hüvitamist ja kõigi lepingust tulenevate trahvide tasumist. Nende täpne suurus pole esialgu teada.