JUMAL NÄEB: Malle Kruusma on sügavalt usklik inimene ja usub, et kõigevägevam on talle tülis toeks. Foto: Aldo Luud
Arvo Uustalu 2. september 2009 00:00
"Õpetaja Toivo Hollo ütles Vastseliina kiriku käärkambris mulle purjus peaga, et lase põlvili ja suudle mu kätt. Ühe koguduse liikme sõnul külastas ta, teistele eeskuju andma pidav mees, paar aastat tagasi Tartus ka bordelli. Sellistele asjadele ei saa läbi sõrmede vaadata," on Võrumaa Vana-Roosa kiriku koguduse liige ja jutlustaja, praktikant Malle Kruusma hingepõhjani solvunud. Koguduse praegune õpetaja tunnistab tema sõnad valeks.

Võrumaa Vana-Roosa koguduses möllab kodusõda, kus vennaarmu ei tunta. Õigemini käivad kaevikulahingud, kus kaitsepositsioonil on koguduse endine õpetaja Toivo Hollo ja praegune õpetaja Mait Mölder ning teisel pool ründamas Malle Kruusma koos koguduse juhatuse abiesimehe Aare Kroonmäega . Ründajad süüdistavad vastaspoolt muu hulgas ka kirikus rahva ette astumises purjuspäi.

Soojendas madu rinnal?

Toivo Hollo jääb praktikandi rünnaku peale rahulikuks.

"Ainus asi, mis tema süüdistustes paika peab, on 2006. aastal toimunud praostkondade spordipäeval toimunu. Seal oli tõesti kaks kasti õlut ja kolm pudelit veini. Sellest suur hulk täiskasvanud inimesi nüüd küll täis ei jäänud. Tahtsin Kruusmat tõsiselt aidata, kui ta 2005. aasta sügisel minu poole tuli ja kurtis, et tal pole ei tööd ega elukohta. Pakkusin talle praktikandi kohta Roosa koguduse eaka õpetaja kõrval. Paraku hakkas peagi pihta Kruusma omaette tegutsemine ja inimeste väljasöömine. Kuni ühel päeval oli tema koguduse juhatuse esimees, kes tegi ise, mis tahtis. Kaasa arvatud see, et ta suurendas nõu pidamata bensiinilimiiti," räägib Hollo.

Kruusma hooldaja-õpetaja Mölder on kindel, et Hollo purjus peaga altari ette ei astunud ja on ka muidu igati korralik mees. "Tunnen Hollot oluliselt kauem kui Kruusma ja seepärast võin kolleegi eest sõna kosta. Leian pigem, et Malle Kruusma ei sobi ise õpetajaametisse, sest kui ta ka peaks kunagi ordineeritud saama, siis peale hariduse on vaja haritust. Kruusmal puuduvad mõned olulised õpetajatööks vajalikud jooned, mille hulka kuulub ka konfliktide lahendamise oskus," leiab ta.

Kruusma heidab luteri kirikule ette ka seda, et seal diskrimineeritakse naisi ning teda tahetakse jutluste pidamisest ja Vana-Roosa kirikust ka seetõttu eemale puksida.

Mölder kinnitab, et vastupidi: pärast Kruusma juttu ajakirjanikega saadi Eesti naispastoritelt ainult tuge.

"Inimesed pöördusid minu poole ja ütlesid, et on avalikult valmis kinnitama: mingit diskrimineerimist ei ole," ütleb Mölder.

Kroonmäe sõnul korjati kohalikelt elanikelt ligi 200 allkirja, et Malle Kruusma ordineeritaks Roosa koguduse õpetajaks.

"Saan aru, et õpetaja määrab ikkagi kiriku kõige kõrgem juhtkond, aga arvestama peaks ka koguduse arvamust. Meie arvame, et Kruusma sobib sellesse ametisse paremini kui inimene, kes ei vaevu koguduse liikmetele isegi tere ütlema. Oleme teda alati oma kirikuõpetajaks pidanud, kuigi ta korra kohaselt seda isegi veel ei ole. Õpetajaks saamise eeltingimuseks on aga, et Kruusma saaks lõpetada pastoraalseminari. Selleks on vaja Mait Mölderi soovitust, kes seda anda ei taha," väidab Kroonmäe.

Tüliõunaks vallavanema vana auto

Malle Kruusma pidas Vana-Roosa kirikus jumalateenistusi üle kolme aasta ning tõi rahva tagasi kirikusse. Nüüd on tüli koguduse õpetaja ja praktikandi vahel paisunud nõnda suureks, et teenima teda enam ei lasta.

Kui Kruusma ligi neli aastat tagasi praktikandina Roosa kirikusse tuli, andis Varstu vald talle korteri ning kinkis kogudusele vallavanema vana auto. Just viimasest said alguse lahendamatud lahkehelid. Kruusma väidab, et Varstu vallavanema auto kingiti isiklikult talle ja koguduse praegusel õpetajal pole selle rooli asja, vallavanem Rein Ansip aga ütleb, et auto sai kingitud siiski koguduse elu arendamiseks, mitte konkreetsele inimesele. "Vald maksab minu elektri vee ja kütte eest ja rahva annetustest saan söönuks ja kaetud," ütleb Kruusma Õhtulehele. Kuid vallavanem Ansip kinnitab seepeale, et kommunaalkulusid omavalitsus ei tasu.

Koguduse juhatuse esimees Marika Parv hoiab end tülist eemale, öeldes et igal asjal on kaks poolt.